کتاب آرامش طوفانی اثر علیرضا تراشیون

کتاب: آرامش طوفانی
نویسنده: سید مصطفی دیانت مقدم
ناشر: امام خمینی

تبلیغ کتاب:
برای یک فرد گرسنه تنها سیر شدن مهم نیست، بلکه چگونه سیر شدن نیز اهمیت دارد. بی‌ شک انسان گرسنه حاضر نیست برای رفع گرسنگی اش غذای مسموم بخورد. میل جنسی نیز درست همین حالت را دارد؛ یعنی روش‌ های گوناگونی برای ارضای آن وجود دارد که برخی از آنها با فطرت انسان و ارزش‌ های دینی و اخلاقی سازگار است و برخی با طبیعت انسان و آموزه‌ های دینی و اخلاقی مغایرت دارد. هر انسان عاقلی می‌ کوشد راه درست را برای ارضای میل جنسی بپیماید. یکی از راه‌ های انحرافی برای ارضای میل جنسی که برخی از نوجوانان را گرفتار می‌ کند، خودارضایی است.
در کتاب «آرامش طوفانی» ، به ریشه‌ها، علل و آسیب‌ های بروز این رفتار و روش‌ های پیشگیری از آن و درمانش می‌ پردازیم.

بریده‌ی کتاب(۱):
منشأ بسیاری از گناهان و انحرافات، بیکاری است. درباره نوجوان نیز چنین است. گاهی علت ابتلای نوجوان به خودارضایی، نداشتن برنامه‌ ای برای اوقات فراغتش است. نوجوانی که بی برنامه است و اوقات بیکاری‌ اش به بطالت می‌ گذرد، معمولا ذهنش کانون هجوم افکار مختلف قرار می‌ گیرد. هر فکری ذهن او را به سمت خود می‌ کشاند؛ تا جایی که نوجوان بیکار برای پر کردن وقتش در برابر وسوسه های شیطان تسلیم می‌ شود و به گناه آلوده می‌ گردد. به داستان زیر دقت کنید:
در یکی از شهرهای کوچک ایالت فیلادلفیای آمریکا، در خانواده‌ ها قمار آنقدر رایج شده بود که زن‌ ها به آن عادت کرده بودند و در خانه‌ ها به صورت یک بیماری رواج یافته بود و شکایت همه این بود که زن‌ ها دیگر کاری غیر از قمار ندارند. اول این را به عهده واعظ‌ ها گذاشتند که آنها این بیماری را از سر مردم بیرون ببرند. ولی از آنجا که بیماری علت دارد؛ تا علتش از میان نرود، بیماری از بین نمی‌ رود. واعظ‌ ها شروع کردند به موعظه در باب زیان‌ های قمار و آثار اخروی آن، ولی اثر نداشت. یک شهردار پیدا شد و گفت که من این بیماری را معالجه می‌ کنم. آمد کارهای دستی از قبیل بافتنی را تشویق کرد و برای زن‌ ها مسابقه‌ های خوب گذاشت و جایزه‌ های خوب تعیین کرد. طولی نکشید که زن‌ ها دست از قمار کشیدند و به این کارها پرداختند.
آن مرد علت را تشخیص داده و فهمیده بود که علت پرداختن زن‌ ها به قمار، بیکاری و احتیاج آنها به سرگرمی است. کار دیگری برایشان به‌ وجود آورد تا توانست قمار را از میان ببرد.
منشأ و علت خودارضایی نیز گاهی نداشتن برنامه برای اوقات فراغت است. برای ریشه‌ کن‌ کردن یک گناه، عاقلانه‌ تر آن است که نخست علتش را از بین ببریم.
آرامش طوفانی، ص۱۶

بریده‌ای کتاب(۲):

یکی از ویژگی‌ های دوره نوجوانی، تاثیرپذیری و الگوگیری از همسالان است. نوجوان به رفاقت و دوستی با همسالان خودش بسیار اهمیت می‌ دهد و از آنها بیش از دیگران تاثیر می‌ پذیرد. او معمولاً زمانی طولانی را با دوستانش سپری می‌ کند و به راحتی از آنها رنگ می‌ پذیرد. طبیعی است که اگر میان دوستانش افرادی ناباب و منحرف باشند، بر او تاثیر می‌ گذارند. به طور کلی، دوست هر شخصی تاثیری ژرف بر روحیات، افکار و رفتارهای او می‌ گذارد. بسیاری از افرادی که به بیراهه کشیده می‌ شوند و مرتکب کارهای خلاف می گردند، از دوست بد می‌ نالند و دلیل بدبختی و انحراف خود را دوستی با رفیقان ناسالم می‌ دانند. شهرام، نوزده ساله، محکوم به اعدام چنین می‌ گوید:
در تهران با عده‌ ای از همکارانم دوست شدم. ای کاش هرگز به تهران نیامده بودم و هرگز دوستی نداشتم. آنها به من پیشنهاد سرقت دادند. ابتدا نپذیرفتم، ولی آنها مرا با حرف هایشان راضی نمودند و سرانجام در حال سرقت و درگیری با صاحب خانه، او را کشتم. اکنون به جوانان توصیه می کنم که با دوستان ناباب گام برندارند، که به سرنوشت شوم من گرفتار نشوند.
البته اثرگذاری دوستان ناباب، تدریجی و آرام است و گاه نوجوان خودش نیز متوجه انحرافش نمی شود، و پس از مدتی می‌ فهمد در چاهی افتاده است که بیرون آمدن از آن مشکل است. امام علی (علیه السلام) می‌فرماید: «با انسان شرور و بدکار همنشینی و رفاقت نکن؛ چرا که شخصیت تو شرارت‌ های او را می‌ رباید (از او اثر می‌ پذیری) بدون آن که خودت بفهمی.»
آرامش طوفانی، ص ۱۲ و ۱۴

بریده‌ای کتاب (۴):

امام علی (علیه السلام) می‌ فرماید: «دل انسان کتاب دیدگان اوست»؛ یعنی هر آن چه چشم ببیند، بر صفحه دل نوشته می‌ شود. در واقع، چشم انسان دروازه ورود تصورات و اندیشه‌ ها به ذهن اوست. چشم چرانی و نگاه به نامحرم اغلب در یک لحظه اتفاق می‌ افتد، ولی آثار زیان باری بر فکر و ذهن نوجوان می‌ گذارد که ممکن است تا مدت‌ ها ادامه یابد. امام صادق (علیه السلام) درباره نگاه به نامحرم چنین می‌ فرماید: «نگاه به نامحرم تیری مسموم از تیرهای شیطان است (که بر روح و قلب انسان می‌ نشیند و آن را زهرآلود می‌ کند) و چه بسا نگاهی کوتاه که حسرتی طولانی برجا می‌ گذارد.»
گرفتاری بسیاری از نوجوانان به خودارضایی، از آن رو بوده که مراقب نگاهشان نبوده اند و به هر منظره‌ ای نگاه کرده‌ اند. قدرت تخیل نوجوان بسیار بالاست، نگاه حرام و چشم چرانی نیز مواد اولیه لازم را برای آن فراهم می‌ کند. اگر نوجوان نگاهش را کنترل نکند و به هر منظره‌ ای چشم بدوزد، این تصویرها در ذهنش باقی می‌ ماند. هنگام تنهایی که قوه تخیل وی به کار می‌ افتد، پیوسته به این تصاویر فکر می‌ کند. برای اینکه از فشار تحریک این تصاویر رها شود، خودارضایی می‌ کند. امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید: «نگاه حرام به نامحرم، بذر شهوت را در قلب می‌ کارد.»
آرامش طوفانی، ص ۱۸

بریده‌ای کتاب (۵):

نوجوان آتش فشانی از انرژی، و نوجوانی دوره فعالیت و جنب و جوش است. اگر این انرژی و پتانسیل درست مدیریت نشود، مشکلاتی را برای نوجوان ایجاد می‌ کند که یکی از آنها خودارضایی است. یکی از راه‌ های مهار و تعدیل این انرژی، ورزش است. البته مراد ما ورزش‌ هایی است که به سبب تحرک بالا در آنها، انرژی فرد تخلیه می‌ شود و خستگی جسمی وی را در پی دارد. جالب اینجاست که میان نوجوانان ورزش کار، موارد کمتری از خودارضایی گزارش شده است. دلیل آن نیز روشن است؛ ورزش باعث دفع انرژی زاید بدن و تعدیل قوای جنسی می شود و زمینه خودارضایی را تا حد زیادی از بین می‌ برد.
ورزش‌ های انرژی بر (مانند شنا، دوچرخه سواری، پیاده‌ روی سریع و…) نوجوان را برای خوابی آرام و شیرین آماده می‌ سازند؛ خوابی که باعث رفع خستگی و آرامش اعصاب می‌ شود، و این بسیار مهم است. نوجوانان کم تحرک، معمولاً شب‌ ها دچار بی‌ خوابی یا بدخوابی هستند و نمی‌ دانند با انرژی‌ های مصرف نشده خود چه کنند. این انرژی‌ ها برای آنان مشکل ساز است و ممکن است ایشان را به سوی خودارضایی سوق دهد. برای این که سستی و تنبلی، نوجوان را از ادامه فعالیت‌ های ورزشی‌ اش باز ندارد، بهتر است از ورزش‌ های گروهی استفاده کند تا از همراهی دوستانش انگیزه بگیرد.
آرامش طوفانی، ص ۴۰ و ۴۱

بریده‌ی کتاب(۶):

یکی از زمینه‌ هایی که فضا را برای خودارضایی آماده می کند، تنهایی است؛ زیرا در تنهایی، افکار و وسوسه‌ های شیطانی سراغ نوجوان می‌ آید و او را به سوی گناه سوق می‌ دهد. نوجوان باید همیشه از تنهایی بگریزد؛ هیچ گاه تنها در خانه نماند؛ کارهایش را طوری برنامه‌ ریزی کند که اوقاتی را که در خانه سپری می‌ کند، همیشه کسی در خانه باشد. در خانه نیز بکوشد به تنهایی در اتاقی نماند‌. برای مطالعه و کارهایی که به تمرکز نیاز دارد، بکوشد از کتابخانه و سالن‌ های مطالعه استفاده کند و اگر امکانش نیست، حتی درِ اتاقی که در آن مطالعه می‌ کند باز باشد تا دیگران به راحتی بتوانند رفت و آمد کنند و او را ببینند.
آرامش طوفانی، ص ۴۵

بریده‌ای کتاب(۷):

یکی از عوامل تحریک کننده شهوت در نوجوانان، دیدن تصاویر و صحنه‌ های مستهجن است. میل جنسی در نوجوان در اوج خود قرار دارد؛ به همین سبب دیدن عکس‌ ها و صحنه‌ های مبتذل، آثاری ویرانگر بر ذهن و روح نوجوان دارد. افزون بر این، دیدن آنها اعتیادآور است و نوجوان را به سوی خود می‌ کشاند و در باتلاقی خطرناک فرو می‌ برد. تصاویری که دیده است، پیوسته مقابل چشمانش مجسم می‌ شوند و چون هیچ گونه راه منطقی و شرعی برای ارضای شهوتش نمی‌ یابد، به سوی خودارضایی کشیده می‌ شود. چشم چرانی، صحبت غیرضروری و شوخی کردن با نامحرم و همچنین صحبت درباره مسائل جنسی یا خواندن آنها، از دیگر عوامل تحریک کننده شهوت است که باید از آنها پرهیز کرد. دوستی و ارتباط به اصطلاح عاطفی با جنس مخالف نیز از مواردی است که شهوت را تحریک می‌ کند و زمینه ساز ابتلا به خودارضایی است. به طور کلی می‌ توان گفت نوجوان برای جلوگیری از طغیان شهوت باید از مقدمات آن پیشگیری کند و از کارهایی که شهوت را تحریک می‌ کند بگریزد؛ درست مثل کسی که انباری پر از چوب یا کاغذ دارد.
آرامش طوفانی، ص ۴۶

همان گونه که حواس ظاهری نقشی مهم در تحریک میل جنسی دارد، فکر و خیال پردازی نیز سهم بسزا در این زمینه دارد. برخی از نوجوانان در کنترل حواس ظاهری خود موفق اند، ولی کنترل فکر و خیال را چندان جدی نمی‌ گیرند و از همین جا آسیب می‌ بینند‌. آنان پیوسته در خیال خود صحنه‌ های غیراخلاقی را تجسم می‌ کنند و همین امر ممکن است آنان را به سوی گناه سوق دهد. امام علی (علیه السلام) در این زمینه می‌ فرماید: «هر کس بسیار به فکر گناهان باشد، سرانجام به سوی گناه کشیده می‌ شود.»
حضرت عیسی (علیه السلام) در کلامی دلنشین و زیبا گناه را به آتش و فکر گناه را به دود آن تشبیه فرموده است. شعله آتشی که در یک اتاق روشن است، حتی اگر اتاق را به آتش نکشد، سیاهی و دودش آنجا را خراب می‌ کند و موجب تیره شدن دیوارها و وسایل اتاق می‌ شود.
خوب است نوجوان همیشه موضوعاتی برای فکر کردن در ذهنش داشته باشد؛ موضوعات علمی، اجتماعی، سیاسی، اعتقادی، مذهبی و…. هر زمان که افکار و تخیلات جنسی به ذهنش هجوم آوردند، با پرداختن به آن موضوعات، خودش را از شر افکار و وسوسه‌ های شیطانی نجات بخشد. همچنین می‌ تواند با مطالعه کتاب‌ های دلخواهش، علاقه، خیال و فکر خود را مهار کند و در اختیار بگیرد.
آرامش طوفانی، ص ۴۷ و ۴۸

بریده‌ای کتاب(۸):

ایمان نیرویی درونی است که فرد را در مقابل گناهان و لغزش‌ ها بیمه می‌ کند و از او محافظت می‌ نماید. اگر نوجوان با تمام وجود باور کند که همه کارها و حتی فکرهایش زیر ذره‌ بین خداست، لحظه‌ ای از او غفلت نمی‌ کند. در حقیقت شرم و حیا به او اجازه نمی‌ دهد که مرتکب گناه شود.

اگر باور داشته باشد که این کار زیان‌ های معنوی و سرانجام بدی در پی دارد، هیچ گاه به سراغ این کار نمی‌ رود. تا زمانی که نیروی ایمان و تقوا در وجود انسان بارور و تقویت نگردد، هیچ ضمانتی برای دوری از شهوت و انحراف‌ های اخلاقی وجود ندارد؛ به ویژه در وضعیت کنونی که عوامل تحریک کننده شهوت، بسیار است. بنابراین پیش از هر کار، ضروری است نیروی ایمان و تقوا را در وجود خویش بارور کند. نماز، دعا و خواندن قرآن از جمله کارهایی اند که فرد را در این راه یاری می‌ کنند. خداوند در قرآن درباره نماز می‌ فرماید: «همانا نماز (انسان را) از زشتی‌ ها و گناه باز می‌ دارد.»
آرامش طوفانی، ص ۵۴

مرتبط با کتاب آرامش طوفانی:

بیشتر بخوانیم…

خرید کتاب آرامش طوفانی

بیشتر ببینیم…

چگونه فرزندانی باشخصیت تربیت کنیم؟

فاطمه زمان پور
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *