کتاب چند ایست تا بیست :بررسی خودمهارگری در کودکان، کنترل خشم

کتاب چند ایست تا بیست :بررسی خودمهارگری در کودکان، کنترل خشم

کتاب چند ایست تا بیست
نویسنده: مجید همتی
انتشارات: امام خمینی

بریده کتاب:

بازی و شیطنت جزو نیازهای طبیعی کودک است و زمینه رشد او را فراهم می کند. کودک سالم باید شاداب و با تحرک باشد. استعداد ها و توانایی های او در پرتو بازی شکوفا می شود. رسول خدا «صلوت الله علیه» در این باره می فرمایند: «بازیگوشی و شیطنت بچه در دوران کودکی، نشان دهندهٔ فزونی عقل او در بزرگ سالی است.»

برای کودکان، بازی میدان تمرین زندگی است. کودک در بازی درس های فراوانی می آموزد و به واسطه آن، زمینه های اعتماد به نفس در وی رشد کرده، برای زندگی پر مسئولیت آینده آماده می شود. بی توجهی به این نیاز کودک برای وی آثار زیان باری در پی دارد. (چند ایست تا بیست، ص۴۰)

بریده کتاب(۲):

محبت والدین به یکدیگر در واقع آرامش و امید به آینده را به کودک منتقل می کند. کودکی که والدین او همواره بر سر هر موضوع کوچکی نزاع می کنند احساس حقارت و نا امیدی شدیدی می ‌یابد و هیچ گاه احساس امنیت خاطر نخواهد داشت و مستعد ابتلاء به اختلالات روانی است. (چند ایست تا بیست، ص۶۹)

بریده کتاب(۳):

اگر والدین خود مهار گر نباشند، تنبیه یا توصیه های پیاپی به آن، برای ایجاد این مهارت در کودک سودی ندارد؛ زیرا کودک مهمترین آموخته هایش را از راه مشاهده نمونه ها و الگوها فرا می‌ گیرد. امام کاظم  «علیه السلام» در این باره می فرماید: «رفتار کودک بر اثر رفتار درست والدین محفوظ می ماند.» گفتار بدون عمل افزون بر اینکه نتیجه ای در پی ندارد موجب ایجاد تعارض در وجود کودک می شود (که رفتار والدین درست است یا گفتارشان)، و او را سردرگم می کند.

اگر شما والدین محترم در رفتارتان خویشتن دار باشید، کودک شما نیز این گونه رفتار خواهد کرد، بدین ترتیب می توانید امیدوار باشید که کودک تان در آینده به راحتی در دام گناه و رفتارهای نا شایست اخلاقی و اجتماعی گرفتار نخواهد شد؛ وگرنه کودک رفتار نادرست والدین را می آموزد و با درونی سازی در آینده همان گونه رفتار خواهد کرد. (چند ایست تا بیست، ص۵۴)

بریده کتاب(۴):

سومین روش مؤثر در خودمهار گری کودکان، درونی کردن انگیزه های آنان است. تجربه نشان داده است که برای لذت بردن از یک فعالیت، دو راه وجود دارد: درونی و بیرونی. برای مثال، ممکن است شما کتابی را بخوانید تا در مسابقه ‌ای که برگزار می شود برنده شوید. در این حالت انگیزه شما بیرونی است، اما اگر هم این کتاب را تنها به این دلیل که موضوع جالبی دارد و شما آن را دوست دارید بخوانید انگیزه شما درونی خواهد بود. در واقع هر فعالیتی می تواند انگیزه درونی یا بیرونی داشته باشد.

انگیزه درونی موجب می‌ شود که کودک فعالیت ‌هایش را بدون اجبار، به درستی و به هنگام انجام دهد و دیگر به کنترل پیوسته او نیاز نیست. همچنین افرادی که انگیزه درونی دارند، خلاق ترند و کار خود را با دقت و ظرافت بیشتری انجام می دهند. (چند ایست تا بیست، ص۵۴)

 

بریده کتاب(۵):

مرحله ۳ تا ۶ سالگی را می توان سن بازی نیز نامید. کودکان در این مقطع، بازی را بسیار دوست دارند. بازی های آنان در آغاز به صورت انفرادی است، اما همان طور که بزرگتر می شوند به بازی های گروهی علاقه پیدا می کنند. شیطنت و بازیگوشی کودکان را در این سن نباید نشان بی ادبی آنان دانست، بلکه تنها باید کوشید این رفتارها به آنان صدمه‌ ای نزند و آن را هدایت کرد.

رسول خدا «صلوت الله علیه» در این باره فرمودند: «بازیگوشی و شیطنت بچه در دوران کودکی نشان دهنده فزونی عقل او در بزرگسالی است». یا در روایتی دیگر از امام کاظم «علیه السلام» آمده است: «بازیگوشی پسر در دوران کودکی پسندیده است زیرا در بزرگسالی بردبار می شود». (چند ایست تا بیست، ص۷۴)

مرتبط با کتاب چند ایست تا بیست

بیشتر بخوانیم…
کتاب با من بازی کنید : بازی هایی برای پرورش خلاقیت والدین

بیشتر ببینیم..
چرا ما عاجزیم از تربیت بچه هامون؟

نمکتاب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *