نقد رمان اینترنتی خدا عشق را واسطه کرد : بیان نقاط ضعف و قوت رمانی ظاهراً مذهبی

نقد رمان اینترنتی خدا عشق را واسطه کرد : بیان نقاط ضعف و قوت رمانی ظاهراً مذهبی

نقد رمان اینترنتی خدا عشق را واسطه کرد

رمان اینترنتی “خدا عشق را واسطه کرد” :

داستان دختری است به نام یامین که برای تحصیل به ایتالیا می‌رود، و مهمان دوست پدرش که یک شخص ثروتمند ایتالیایی است، می‌‌شود. یامین چون دانشگاهش در شهر دیگری است، جهت سکونت به خانه پسر این خانواده، کارلو، می‌رود. کارلو یک آتئیست است.

یامین هم قبلا مذهبی نبوده، ولی مدتی است تغییر کرده و به عقایدش شدیدا پایبند است. یامین و کارلو کم‌کم به یکدیگر علاقه‌مند می‌شوند، اما یک پسر آتئیست مورد مناسبی برای یک دختر مسلمان معتقد نمی‌تواند باشد…

این رمان در اینترنت با عنوان رمان عاشقانه و مذهبی منتشر شده است و نکات خوبی را بیان می کند:

-دختری با این که قبلا آزاد بوده و هر طور دلش خواسته زندگی کرده، اما راه خود را پیدا می‌کند و حتی در کشوری مثل ایتالیا، حجاب دارد، نماز می‌خواند و ارتباط با نامحرم را رعایت می‌کند.

-نگاه انتقادی به مسلمانِ واقعی نبودن بعضی مسلمانان و عدم آشنایی آنان با قرآن دارد.

-کارلو، پسر ثروتمند ایتالیایی، تحت تاثیر قرآن قرار می‌گیرد و به واسطه قرآن، به اسلام گرایش پیدا می‌کند و مسلمان می‌شود.

-یاد خدا و توکل در لحظات سخت و توسل به ائمه در مشکلات.

نقد رمان اینترنتی :

اما این رمان در کنار این نکات مثبت، نکات منفی ای نیز دارد:

دختر داستان ظواهر شرعی را رعایت می‌ کند. اما با پسر جوانی همخانه می شود، با هم به گردش می روند و…؛ مثلا مادربزرگ کارلو، او و یامین را به موزه می فرستد. یامین هم قبول می کند تنها با کارلو به موزه برود.

-دختر اگر چه به حجابش توجه دارد، اما خیلی روی زیبایی و ست بودن لباس هایش تاکید دارد. حجاب را صرفا پوشش می داند، نه عدم جذابیت و جلب توجه نکردن.

– داستان خیلی رویایی و خیالبافانه پیش می رود! دختری مذهبی با یک پسر مجرد ثروتمند زیبا هم‌خانه می شود و از قضا شغل پسر هم متناسب با رشته دختر هست و استخدامش می کند! نهایتا هم پسر عاشق دختر می شود، تغییر آیین می دهد و با هم ازدواج می کنند.

-نویسنده اگر چه مقید است روابط یامین با کارلو مقیدانه باشد، اما شرایطی را خلق می‌کند که آن دو مجبور باشند این حریم را بشکنند، و چون مجبور بوده اند، پس مشکلی ندارد! مثلا یامین پایش پیچ می خورد و کارلو مجبور می شود او را بغل کند و تا خانه ببرد.

-بعد از این که یامین و کارلو با هم ازدواج می‌کنند، روابط عاشقانه آنها را با جزئیات توضیح می دهد. بیان جزئی این روابط، حتی اگر در چارچوب زناشویی باشد، از نجابت به دور است و نیز، باعث ایجاد دیدگاهی رویایی در مخاطب می شود.

-در جایی از داستان یک مرد ایتالیایی از بدحجابی و آرایش دختران ایرانی ناراحت است و می گوید که تحریک کننده است. اما یامین با این که خودش مذهبی است، از این وضعیت دفاع می کند و آن را نشانه آزادی می داند!

-گاهی شرایط خوب زندگی در ایتالیا را با شرایط بد ایران مقایسه می‌کند و مخاطب ایرانی را از شرایط زندگی خود ناامید می‌کند
و یا برخی آزادی های ولنگارانه آنجا را گویی تحسین می کند! دختر و پسری در حال معاشقه در محیط عمومی هستند، ولی برای بقیه خیلی طبیعی است (مثل ما ندید بدید نیستند!)

متاسفانه این مدل نوشتن به نام رمان عاشقانه مذهبی زیاد شده است. این هم خودش آسیبی دیگر به نوجوانان مظلوم ماست که هر کس به هر ترتیبی او را تحت فشار روانی و روحی قرار می دهد و برایش تعریفی جدید از دین و اوامر الهی بیان می کند.

 

مرتبط با نقد رمان اینترنتی

بیشتر بخوانیم…
نقد رمان اینترنتی شاه شطرنج : خلق خدای جدید و هدیه دادن آن…

بیشتر ببینیم…
حجاب در اسلام سلطه است یا عفاف؟

namakketab
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *