کتاب به همسرتان نگویید

کتاب: به همسرتان نگویید.
نویسنده: علی محمدی هوشیار
ناشر: ذکری

بریده کتاب(۱):
اگر تنها چند ساعت از زمان خود را صرف یافتن ریشه ها و عوامل بروز گفتگوهای ناراحت کننده در زندگیتان می کردید، بسیار موفق تر بودید تا اینکه مجبور شوید بخشی از عُمرتان را به چگونگی حل اختلافات ناگوار و دور از انتظار به هدر دهید. مشکلاتی که می توانند از یک شروع نامناسب آغاز شده و با یک فاجعه باور نکردنی به پایان برسند. کتاب «به همسرتان نگویید» با طرح سبک زندگی و گفتگوی اسلامی، به بیان این مطلب می پردازد.
کتاب به همسرتان نگویید، ص ۱۱

بریده‌کتاب(۲): ‌
در سبک گفتگوی اسلامی با همسر، گوینده همانند کسی است که در برابر صخره ای ایستاده و سخنرانی می نماید و بلافاصله هر آنچه را که بر زبان آورده است، با گوش های خود می شنود. حضرت علی علیه السلام در ارتباط با این موضوع می فرماید: زیبا سخن بگویید تا پاسخ زیباتری بشنوید. «أجملوا في الخِطاب تَسمَعوا جَميلَ الجَواب.» این کلام گهربار در صدد بیان این نکته است که هر انسانی باید به این بینش حقیقی برسد که شنیده های شما، انعکاس یافته از گفتارهای شما بوده و به تعبیری دیگر؛ هر نکته که گفتید همان نکته شنیدید!
پس باور کنید که:
▪️اگر بلند صحبت کردید، پاسخی آرام نخواهید شنید!
▪️اگر جمله مبهمی به زبان آوردید، پاسخی شفاف نخواهید شنید!
▪️اگر مؤدبانه سخن نگفتید، سخن مؤدبانه و محترمانه ای نخواهید شنید!
▪️اگر با بی اعتنایی صحبت می کنید، منتظر توجه خاصی از سوی همسرتان نباشید!
▪️اگر سکوت کرده و چیزی نمی گویید، منتظر رفتارهای غیرقابل پیش بینی باشید!
کتاب به همسرتان نگویید، ص ۱۶ و ۱۷

بریده کتاب(۳):

حتماً تفنگی به شقیقه خود بگذارید تا اگر روزی خواستید جملات زیر را به زبان آورید، اول ماشه را بچکانید تا هیچ گاه همسرتان حرف های
شما را نشنود:
می رم و پشت سرم هم نگاه نمی کنم!
تهدید به طلاق و تنها گذاشتن شوهر، یکی از اشتباهات رائج در میان خانمدها به شمار می رود. شاید گفتن این جمله، شما را برای چند بار به خواسته هایتان برساند، اما ممکن است آنچه همسرتان از سخن شما برداشت کرده و می فهمد، غیر از آن چیزی باشد که مورد نظر شماست.
او ممکن است اینگونه متوجه شود که:
▪️همیشه ساک لباس هایم پشت در خانه آماده است!
▪️برای بی تو بودن هم برنامه دارم!
▪️بدون تو هم می شود زندگی کرد!
▪️تو اولویت اول در زندگی من نیستی!
▪️از اول هم برایم مرد ایده آل و دلچسب نبودی!
▪️من مقید به حیا و آبرو نیستم!
▪️ممکن است نسبت به تو از این هم بدتر باشم! و….
این گونه پیام ها، پیامدهای بسیار ناگواری هم به دنبال دارند. مردی که دریافت کننده این پیام ها است، هیچ گاه وجود شما را در خانه حس نمی کند، زیرا شوهرتان همواره این احتمال را می دهد که روزی ممکن است به خانه بیاید و شما به همراه ساکتان نباشید! البته این احتمال هم هست که دیگر شما را قابل سرمایه گذاری نخواهد دانست و کم کم به فکر پیدا کردن محل امن و مطمئن تری برای هزینه کردن عشق و عُمر خود خواهد بود. پس سعی کنید قبل از به زبان آوردن هر حرفی، ابتدا به نتیجه و تأثیرات آن بر روی همسرتان بیندیشید!
کتاب به همسرتان نگویید، ص ۲۷

بریده کتاب(۴):

این چیه خریدی؟
بسیار اتفاق می افتد که همسرتان برای شما هدیه ای خریده و یا اینکه بنا به درخواست شما مقداری میوه و یا اقلام مورد نیاز خانه را تهیه کرده و به خانه آورده باشد. اما ممکن است شما در اولین نظر، متوجه نامرغوب بودن و یا کم و زیاد بودن آنها شده و با گفتن «اینا چیه خریدی!»، آغازگر یک جریان غیرقابل پیش بینی شوید!
سعی کنید در هنگام مواجهه با این شرایط، خوتان را کنترل کنید. هیچ گاه همسرتان را به خاطر خریدی که انجام داده است سرزنش نکرده و او را محکوم به بی اعتنایی به خانواده ننمایید. بدانید که همسر شما هم مانند هزاران مرد دیگر، در هنگام خرید کم دقت بوده و مانند خانم ها اطلاع و تجربه کافی از انواع اقلام و کالاها را ندارند و اگر هم کم یا زیاد خرید می کنند، به خاطر به همراه نداشتن پول و یا خجالت کشیدن از کم خریدن است.
بنابراین، نباید او را تحت فشار گذاشته و از وی بازخواست کنید، زیرا حضرت زهرا سلام الله خطاب به همسرش حضرت علی علیه السلام اظهار نمود: من از خدای خود شرم دارم که از تو چیزی را درخواست نمایم و تو توان تهیه آن را نداشته باشى. «يا أبا الحَسَن إنّى لأسْتَحى مِنْ إلهى أنْ أكَلَّفَ نَفْسَكَ ما لا تَقْدِرُ عَلَيْهِ».
البته تذکر دادن در مورد کیفیت خرید را کنار نگذارید و آن را در موقعیت مناسب تری، با زبانی کاملاً ملایم و غیرمستقیم و در کوتاه ترین جمله بیان کنید مثلا بگویید: «میوه های فلان مغازه خیلی خوب و مرغوبه، حتی قیمت هاشونم مناسبه. اگه ممکنه از این به بعد از اونجا وسایل بخر.»
مواظب باشید توضیحاتتان طولانی نشده و یا این که تذکرتان تبدیل به نصیحت نشود.
کتاب به همسرتان نگویید، ص ۳۲

بریده کتاب(۵):

هیچ وقت به حرفام گوش نمی دی!
خانم ها برای اینکه بخواهند احساسات و ناراحتی خودشان را بیان کنند، از واژه های کلی استفاده کرده و مشکلات خودشان را به لحاظ زمانی تعمیم می دهند. در این نوع حرف زدن ها کلماتی مانند هرگز، همیشه، هیچ کس، هیچ کاری، همه چیز، معمولاً مشاهده می شود که از زبان خانم ها بیان می گردد.

گفتن این جملات که: “احساس می کنم هرگز به حرفام گوش نمی دی! ما هیچ وقت بیرون نمی ریم و همیشه تو خونه هستیم! تو همیشه منو با کارهات آزار می دی! تو اصلاً به من محبت نمی کنی! و…” واکنش منفی مردها را در پی خواهد داشت که ممکن است در جواب شما بگویند: “من که الان دارم به حرف های تو گوش می دم، چرا دروغ می گی؟ مگه دیروز پارک نبودیم؟ مگه من چه کار می کنم که تو آزار می بینی؟ به نظر تو اسم این کار من که دارم به حرف هات گوش می دم چیه؟ آیا این اسمش محبت نیست؟ و…”.
مطمئن باشید که واکنش منفی شوهرتان قبل از هر چیزی شما را ناراحت تر کرده و به شدت عصبانیتتان خواهد افزود. هر چند که منظور شما از این حرف ها نوعی اعتراض به کم توجهی شوهرتان نسبت به شماست، اما آنچه همسرتان از گفته های شما متوجه می شود، ظاهر حرف هایتان بوده و به منظور اصلی شما توجهی ندارد. لذا تنهاترین راهی که به ذهنش می رسد تا شما را آرام کند، تکرار حرف هایتان است که آن هم
ثمره ای جز خراب تر کردن کار ندارد.
پس همواره تلاش کنید تا با همه واژه هایی که شما را به کلی گویی وا می دارد، خداحافظی کرده و هرگز از آنها برای بیان احساساتتان استفاده نکنید.
کتاب به همسرتان نگویید، ص ۴۹

بریده کتاب(۶):

منم همین طور!
حتماً شما از جمله کسانی هستید که روزی چند بار، با جملات محبت آمیز همسرتان مواجه می شوید. کلماتی که به منظور جلب توجه شما و یا ابراز علاقمندی به شما گفته می شوند. اما همین خانم ها هرگز دوست ندارند که فقط گوینده و ابرازکننده یک سویه باشند، بلکه همواره منتظر پاسخ های عاطفی و عکس العمل های غیرمنتظره و جذاب شما می باشند.
شما در پاسخ به یک جمله عاطفی همانند “دوستت دارم” چه می گویید؟ آیا تا به حال توانسته اید پا فراتر نهاده و جملاتی بهتر از آن را در پاسخ به همسرتان بگویید؟ یا اینکه فقط به گفتن من هم همین طور یا منم دوستت دارم و…. اکتفا کرده اید؟
مطمئن باشید که همین همسر مهربان شما، شوهری را که طوطی وار سخن می گوید نمی پسندد؛ شوهری که با شنیدن یک جمله عاطفی از طرف همسرش، عیناً همان جمله را تحویل وی بدهد. شما در این وضعیت، نه تنها کار شاق و مهمی انجام نداده اید، بلکه با تکرار این جمله همسرتان را خسته کرده و خود را نسبت به وی کم علاقه نشان داده اید، چرا که همسر شما با شنیدن تکرار جمله عاطفی خودش احساس خوبی برایش بوجود نمی آید، بلکه همان چیزی را که داده، دوباره پس گرفته است!
البته این گونه همسرها بهتر از آن گروهی هستند که در پاسخ جملات عاطفی ساکت می شوند و هیچ پاسخی ندارند! پس سعی کنید جمله ای بهتر و متفاوت تر از آن را انتخاب کرده و در پاسخ بگویید.
کتاب به همسرتان نگویید، ص ۶۴

بریده کتاب(۷):

فلانی خیلی خانم خوبیه.

بیان خوبی ها و برتری های دیگران (جنس مخالف) در نزد همسر، مخصوصاً برای خانم ها غیرقابل تحمل است. تعریف از نوع حرف زدن، قیافه، امکانات مالی، اخلاق خوب و حتی تعریف از دست پخت دیگری، اگر چه بدون منظور و ذهنیت قبلی بوده باشد، ممکن است مشکلات زیادی را به وجود بیاورد.

همان طور که گفته شد، شاید بیان این مطالب بدون قصد سوء باشد، اما آن چیزی را که همسرتان از آن متوجه می شود، اعلان خوشایندی شما از شخص مورد تعریف بوده و به طبع این موضوع، نارضایتی شما را نسبت به (قیافه، دست پخت و…) خودش برداشت می کند. به یاد داشته باشید که بیان این مطالب ممکن است حسادت همسرتان را برانگیخته و
شخصیت شما را در نظر خودش مورد بازنگری قرار دهد.
کتاب به همسرتان نگویید، ص ۶۵

بریده کتاب(۸):

با این لباست خیلی زشت می شی! راستی چقدر چاق شدی! بازم دهنت بو می ده که! چقدر عرق می کنی تو!
خانم ها دوست دارند شما به غذا، چاقی یا لاغری، مریضی و سلامتی و حتی نوع و رنگ لباسشان توجه کنید، اما نوع ابراز توجه خیلی مهم است. ممکن است همین محبت و توجه را نوعی به همسرتان انتقال دهید که به جای خوشحالی، از شما دلخور شده و در درونشان احساس افسردگی و خودکم بینی به وجود بیاورید. البته این حق شماست که عوامل بازدارنده از همنشینی با همسرتان را به او گوشزد کنید؛ اما نه به طور مستقیم و رک و بی پرده که موجب ناراحتی وی شود. می توانید به جای آن جملات ناراحت کننده، بگویید: «این لباسی که پوشیدی خوبه، اما فکر می کنم اون لباس سبزه خیلی بیشتر از این بهت میاد. اگه دوست داشته باشی می تونی بری باشگاه، کمی اضافه وزن پیدا کردی. وقتی خواستی مسواک بزنی به من هم بگو مسواک بزنم و…». مطمئن باشید که با بهرمندی از اینگونه روش ها، خانمتان متوجه می شود که موضوع از چه قرار است!
البته به خاطر داشته باشید که رعایت بهداشت و موارد فوق صرفاً برای خانم ها لازم و واجب نیست. همانطور که دوست دارید او را در لباسی زیبا و با اندام خوش ببینید، او هم همانند شما دوست دارد شما را این گونه بیند.

امام رضا علیه السلام در ارتباط با اهمیت این مسئله می فرماید: “آمادگی و آراستگی مرد، بر عفت و پاکدامنی زن می افزاید.”
کتاب به همسرتان نگویید، ص ۵۹

مرتبط با کتاب به همسرتان نگویید:

بهتر بخوانیم…

خرید کتاب هنر زن بودن

بیشتر ببینیم…

توصیه جالب #رهبر_انقلاب درباره همسر

 

فاطمه زمان پور
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *