نقد کتاب دایره کامل :اثر دانیل استیل

نقد کتاب دایره کامل
نویسنده کتاب: دانیل استیل

خلاصه
رمان “دایره کامل” نوشته دانیل استیل، نویسنده امریکایی است و در دهه ۸۰ میلادی منتشر شد. داستان درباره دختری است که تمایلی به ازدواج ندارد. او در طی سال ها تبدیل به حقوقدان مشهوری می شود و در شهر خودش به شهرت می رسد. اما در چهل سالگی وقتی نگاهی به خودش می اندازد، می بیند شهرت دارد، به مدارج تحصیلی دست یافته و وکیل موفقی است که می تواند داد مظلوم را بگیرد، اما حس می کند چیزی در درونش کم است؛ حس می کند نیاز دارد به یک مرد تکیه کند و برای فرزندش مادر باشد. با همین حس، به سرعت ازدواج می کند و در طی سه سال، دو فرزند می آورد. اگر چه زایمان در سن بالا سخت تر است، اما او نسبت به زندگی جدیدش حس خوبی دارد و دیگر به موفقیت های ظاهری گذشته اش افتخار نمی کند.

نقد
دانیل استیل یک نویسنده موفق و پرکار امریکایی است. اما او بعد از یک دهه نویسندگی، در دهه ۸۰ میلادی کتابی می نویسد که شخصیت زن داستان، موفقیت های مادی اش او را ارضا نمی کند و به دنبال این است که یک همسر و مادر باشد تا حس شادی و رضایت داشته باشد.
اما در جامعه ما زن که جایگاه همسری و مادری را از گذشته دارا بوده، امروزه آن را نمی خواهد؛ می خواهد همه را رها کند و به دنبال مدرک تحصیلی و جایگاه شغلی برود. حتی تن به ازدواج و مادر شدن نمی دهد، و روح خود را در روابط کوتاه مدت، پژمرده و به نگهداری از حیوانات خانگی بسنده می کند.
در صورتی که از دیدگاه خداوند، تفاوتی بین جایگاه و ارزشمندی زن و مرد نیست. زن اگر به ارزشمندی خود پی ببرد، نیاز نیست برای دستیابی به جایگاه برابر با مردان، تلاش بیش از توانش کند و بر زنانگی خود پا بگذارد؛ و یا برای جلب توجه مردان خود را در تنگنا قرار دهد و به هر دستاویزی متوسل شود.
(این کتاب به طور کلی مفهوم خوبی دارد، اما به علت برخی جزئیات نامناسب، در مجموعه نمکتاب عرضه نمی شود.)

فاطمه زمان پور
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *