کتاب شکفتن سهم توست : راهکارهای عملی برای موفقیت و بالندگی پسران نوجوان

کتاب شکفتن سهم توست : راهکارهای عملی برای موفقیت و بالندگی پسران نوجوان

کتاب شکفتن سهم توست
نویسنده: داود حسینی، علی‌احمد پناهی
انتشارات: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)

بریده کتاب شکفتن سهم توست :

نوجوانی که برای اوقات فراغت و حتی ایام زندگی خود برنامه‌ ریزی دارد، از عزت‌ نفس بالایی برخوردار است. داشتن حُرمت خود (خود ارزشمندی) در سنین نوجوانی، از اهمیت بالایی برخوردار است و نوجوان را از انحراف نگه می ‌دارد؛ زیرا کسی که خودش را شخصی ارزشمند و دارای موقعیت اجتماعی می ‌داند و احساس می ‌کند که برای جامعه مفید است، هرگز این عظمت را با کارهای ضد اخلاقی تباه نمی‌ سازد.
(شکفتن سهم توست، ص۲۵۹)

بریده کتاب(۲):

از مسایل مشکل‌ آفرین برای نوجوانان، پرخاشگری و رفتارهای پرخاشگرایانه در روابط خود با اشیا، افراد و خود است.
بعضی از روان‌ شناسان پرخاشگری را رفتاری می‌ دانند که به دیگران آسیب می‌ رساند یا بالقوه می‌ تواند آسیب برساند. پرخاشگری ممکن است بدنی یا لفظی و یا به صورت تجاوز به حقوق دیگری باشد. عده‌ ای دیگر، پرخاشگری را رفتاری می‌ دانند که به قصد آزار کسی یا آسیب رساندن به چیزی ابراز می‌ شود.
پرخاشگری، نشان‌ دهنده شورش درونی فرد و حاکی از وجود احساساتی است که گویی فرد از بازگو کردن آن وحشت دارد. رنجی در درون او وجود دارد که نمی‌ تواند آن را رفع و جبران کند و ناگزیر تلافی آن را سر دیگران در می‌ آورد.
(شکفتن سهم توست، ص۱۷۵)

بریده کتاب(۳):

«برای تنظیم روابط سالم با والدین باید در نظر آورید که اگر شما خودتان به جای آن‌ ها بودید و آن ‌ها جای شما بودند، دوست داشتید چگونه با شما رفتار کنند، و شما چگونه با آن‌ها رفتار می‌ کردید. در هر سطحی از معاشرت برای رسیدن به یک ارتباط ایده‌آل و پسندیده، تنها یک معیار وجود دارد و آن این‌ که ارتباط را به شکل معکوس در نظر بگیرید؛ یعنی معاشران (والدین) در جای شما قرار بگیرند و شما به جای آن‌ ها باشید. آن‌ گاه است که آداب معاشرت و (روابط سالم) بدون کم و کاست را می ‌فهمید و به‌کار خواهید گرفت و باب یک ارتباط سالم فراروی شما گشوده خواهد شد.»

حضرت علی (ع) در وصیت خود به فرزندش امام حسن مجتبی (ع) می‌ فرماید:
« ان تُحِبّ للنّاس ما تّحِبُّ لِنَفسِکَ؛
دوست بدار برای مردم آنچه برای خود دوست می ‌داری» (شکفتن سهم توست، ص۵۳ و ۵۴)

بریده کتاب(۴):

عزت‌ نفس میزان ارزش و اعتباری است که هر فرد در زمینه‌ های مختلف زندگی، به ویژه خانوادگی، تحصیلی، اجتماعی و جسمانی، برای خود قائل است، افرادی که دارای عزت‌ نفس بالا هستند توانایی برخورد شایسته با امتحان و مشکلات آن ‌را در خود می‌ بینند، تحت تأثیر تغییرات محیط قرار نمی‌ گیرند و به توانایی‌ های خود اطمینان دارند. در مقابل، افراد دارای عزت نفس پایین به دلیل عدم اعتماد و اطمینان به توانایی‌ های خود در موقعیت‌ های اجتماعی، عملکرد ضعیفی را ارایه می ‌دهند. وقتی که دانش ‌آموزان خود را دست کم بگیرند و به توانایی ‌های خود اعتماد نکنند، در آن‌ها اضطراب به وجود می ‌آید. (شکفتن سهم توست ص۱۶۹ و ۱۷۰)

بریده کتاب(۵):

اگر برای خرید گل ‌بوته ‌ای به گل ‌فروشی برویم و ببینیم دو بوته از یک نوع در آن جا وجود دارد: یکی با شاخ و برگ زیاد و تعدادی غنچه آماده شکفتن، اما با ریشه‌ ای سست و ضعیف؛ و دیگری، با شاخ و برگی کم‌ پشت و کم‌ غنچه، اما با ریشه ‌ای قوی، در این‌ جا احساسات به ما می ‌گوید: آن را که شاخ و برگ زیادی دارد انتخاب کن؛ ولی عقل می ‌گوید: چون ریشه ‌اش ضعیف است، زود خشک می ‌شود و آن دیگری که ریشه ‌های قوی دارد، زود پایه ‌های خود را در زمین محکم کرده و به زودی برگ و گل فراوان خواهد داد.

در انتخاب دوست هم، مسئله بدین گونه است؛ دوست ریشه ‌دار و با اصالت، بسیار بهتر از رفیق خوش ‌زبان، زیبا، شیک پوش، پول دار و لاابالی است.
حضرت علی (علیه السلام) در تبیین دوست یابی مبتنی بر عقل می فرماید: کسی که بعد از یک امتحان خوب، دوست برگزیند، رفاقت و دوستی آنان دایمی و مودت ایشان محکم خواهد بود و هر کس بدون امتحان و دقت در احوال دیگران، دوست و برادری برگزیند، به افراد شرور و گمراه گرفتار می ‌شود. (شکفتن سهم توست، ص ۱۰۱ و ۱۰۲)

بریده کتاب(۶):

یکی از دلیل ‌های اصلی این که بسیاری از نوجوانان هنگام حضور در موقعیت‌ های اجتماعی مختلف به برخورد های پرخاشگرانه روی می آورند، این است که آنان مهارت‌های اجتماعی اولیه را نمی ‌دانند. به عبارت دیگر، الفبای چگونه با دیگران بودن را نیاموخته ‌اند. این افراد نمی‌ دانند که چگونه باید به تحریکات دیگران پاسخ بدهند تا آنان را آرام کنند. نمی ‌دانند چگونه خواسته‌ ها و آرزو های خود را به دیگران بشناسانند. این افراد در بسیاری از جوامع به خشونت اهمیت می ‌دهند و در واقع به دلیل این که رفتار درست را نمی‌ شناسند، پرخاشگر می ‌شوند. بنابراین یادگیری مهارت‌ های اجتماعی از راه والدین، مشاهده رفتار اجتماعی دیگران و مطالعه زندگی افراد شایسته، می ‌تواند مانع پرخاشگری شود. (شکفتن سهم توست، ص۱۷۹)

مرتبط با کتاب شکفتن سهم توست 👇🏻👇🏻👇🏻

بیشتر بخوانیم…
یک شب رؤیا یک شب کابوس : دغدغه هایت خواب نذاشته به چشمانت؟ این کمک حال است

بیشتر ببینیم…
از زبان بچه ها:اگه آدم از بچگی تنبل باشه چی میشه؟

نمکتاب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *