کتاب خانواده و تربیت مهدوی : راهکارهای عملی برای تربیت نسل منتظر و مهدی یاور

کتاب خانواده و تربیت مهدوی : راهکارهای عملی برای تربیت نسل منتظر و مهدی یاور

کتاب خانواده و تربیت مهدوی
نویسنده: مرتضی آقاتهرانی|محمدباقر حیدری کاشانی
انتشارات کتاب یوسف

بریده کتاب:

مرد در وجود خود به کمالی نیاز دارد که با زن تامین می‌ شود و زن در وجود خود به کمالی نیاز دارد که با مرد تأمین می ‌شود و هر دو، مجموعه ‌ای نیاز دارند که فقط با خانواده تامین می شود. در این مجموعه است که زن و مرد به نیاز های عاطفی، جسمی و روحی یکدیگر پاسخ می دهند و بهترین زمینه را برای رشد و کمال یکدیگر و فرزندان آینده خویش فراهم می‌ سازند. (خانواده و تربیت مهدوی، ص۲۸)

 

بریده  کتاب(۲):

طفلی که در محیطی آرام، آزادانه احساس کند هر آن چه را که می خواهد برایش فراهم می شود، به طور طبیعی ذهنش آماده می گردد تا آن چه را که در توان دارد بروز دهد و آشکار سازد… زیرا که مانعی برای ابراز وجود و اظهار خواسته ‌های خود نمی بیند… بدین وسیله استعداد های نهفته اش را بروز می ‌دهد. از طرفی این تجربیات، خود زمینه‌ ساز درک و فهم و شناخت و خلاقیت بیش تر وی در آینده خواهد شد. 

بریده کتاب(۳):

در مقابل اگر کودک آزاد نباشد و به خواسته ها و نیازهای طبیعی اش اهمیت داده نشود و یا حتی جلوی احتیاجات و نیازمندی ‌های کودکانه اش گرفته شود، دیگر موقعیتی برای کشف و اظهار وجود و بروز استعدادهای خود نمی ‌یابد، انگیزه‌ های درونی اش سرکوب گردیده و مجالی برای رشد و شکوفایی پیدا نمی ‌کند. بنابراین این گونه کودکان در آینده هم نمودی ندارند و خلاقیتی از آنان انتظار نمی رود. (خانواده و تربیت مهدوی، ص۳۴۳)

 

بریده کتاب(۴):

انتظار محوری به معنای احساس نیاز و اضطرار به وجود انسان کامل برای فراگیری هدایت و تربیت واقعی در عرصه های فردی خانوادگی و اجتماعی است.
انتظار محوری به معنای نارضایتی و نگرانی از وضعیت موجود خود، خانواده و جامعه و تکاپوی همه جانبه فردی، خانوادگی و اجتماعی برای رسیدن به وضعیت مطلوب در سایه سار هدایت، تربیت و رهبری کامل ترین انسان است. انتظار محوری، یعنی جدیت و تلاش همه جانبه در راستای زمینه سازی برای فرج شخصی، فرج خانوادگی و فرج عمومی.
(خانواده و تربیت مهدوی، ص ۲۲۷)

 

بریده کتاب(۵):

سلسله مراقبت هایی که رعایت آن از جانب مادر در دوران جنینی، برای بستر سازی تربیت مهدوی، لازم و ضروری است، عبارتند از:
۱٫ تغذیه مادر از لقمه پاک و حلال
۲٫ اجتناب مادر از گناهان و دوری او از مجالس لهو و لعب
۳٫ اهتمام مادر به انجام واجبات، به ویژه نماز اول وقت
۴٫ حتی الامکان دائم الوضو بودن مادر
۵٫ انس مادر با قرآن و تلاوت های زیبای قرآنی
۶٫ توسل به ساحت پاک اهل بیت (ع) و …
( خانواده و تربیت مهدوی، ص۳۰۹)

بریده کتاب(۶):

خشم و غضب عاملی نابود کننده، نشانه نادانی و سبک مغزی، آتشی از سوی ابلیس، شعله ور کننده کینه ها، و در هم ریزنده بنیان تربیت در محیط خانواده است؛ چنان چه پیام آور مهر و عطوفت، امام صادق (ع) همواره از تربیت کردن به هنگام خشم باز می داشت. و دست پرورده تربیتی او نیز عصبانیت را عامل نابودی و هلاکت معرفی می نمود:
عصبانیت شری است که اگر آن را در وجودت آزاد بگذاری، نابودت می کند. (خانواده و تربیت مهدوی، ص۲۵۵)

مرتبط با کتاب خانواده و تربیت مهدوی

بیشتر بخوانیم...
چگونه دستورات دینی ما را تربیت می کند؟ : آثار تربیتی دستورات دینی بر زندگی ما

بیشتر ببینیم..
نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون وظایف و شرح وظایف

namakketab
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *