کتاب انتظار عامیانه، عالمانه، عارفانه : بررسی مفهوم انتظار با سه رویکرد متفاوت

کتاب انتظار عامیانه، عالمانه، عارفانه : بررسی مفهوم انتظار با سه رویکرد متفاوت

کتاب انتظار عامیانه، عالمانه، عارفانه
نویسنده: علیرضا پناهیان
انتشارات بیان معنوی

 

بریده کتاب:

نگاه عامیانه یعنی:
_ نگاهی سطحی به مفاهیم و مسائل عمیق داشتن، و به اندک آگاهی درباره هر چیزی اکتفا کردن
_ پردازش اطلاعات اندک و افزایش غیرواقعی و خیال پردازانه آنها
_از چرایی ها و چگونگی ها نپرسیدن و ریشه ها و نتیجه ها را ندانستن
_ از افواه مردم درس گرفتن و به افکار عمومی اتکا کردن
_ نشستن گمانه زنی جای تدبر و اندیشه و باب شدن استنباط بی استدلال
ص13

بریده کتاب(2):

برخی از کسانی که قبلا منتظر امام زمان بودند، بعد از ظهور با او مخالف می شوند چون:
_آنها یک تصور خیالی و موهوم از امام زمان داشته اند که با وجود نازنین امام بعد از ظهور سازگاری ندارد.
_ کسانی که نگاه عامیانه دارند، به حدی که رگه های انحراف در آنها مشاهده می شود.
_بعضی به دلیل خودساخته نبودن و تعارض فرمان های امام با منافعشان.
ص57

بریده کتاب(3):

یکی از مهم ترین فواید و ضرورت های عشق به امام زمان آن است که بعد از بیان منطق و عقلانیت دین، باید آتش عشقی را که دین در تو ایجاد کرده به دیگران نشان بدهی تا همه ببینند این دینی که داری، چقدر توانسته تو را سرشار کند و چقدر از نمازت، عبادت و ولایتت لذت می بری، که حالا می خواهی دیگران را هم به این دین دعوت کنی؟
ص77

 

بریده کتاب(4):

محبت شدید جز از راه معرفت، عمل صالح و ایمان قاطع به دست نمی آید. مهمترین راه جلوگیری از آسیب‌های علاقه عامیانه، علاقه عاشقانه داشتن به آن حضرت است.

 

 

بریده کتاب(5):

عدم قناعت به داشته ها، انسان را سرگردان رسیدن به نداشته ها می کند. و این سرگردانی و تلاش برای “داشتن” که معمولا با امید به “یافتن” همراه است، یعنی آغاز پیدایش انتظار در روح سرکش انسان.
ص90

بریده کتاب(6):

نمی توان نسبت به عدم وجود احساس انتظار در درون خویش و در میان افراد جامعه بی اعتنا بود. زیرا فقدان انتظار موعود، موجب رکود و رخوت جان هاست. حتی دور دیدن فرج، در کلام معصوم باعث قساوت قلب شمرده شده است.
ص83

 

بریده کتاب(7):

اعتراض زاییده روح کمال جوی انسان در این دنیاست. نمی شود در فطرت انسان تمنای تقرب نهادینه شده باشد، ولی انسان در نهاد خود، احساس بی قراری و بی میلی به کمی ها و کژی ها و یا حتی فرار و تنفر از آنها را نداشته باشد.
ص92

بریده کتاب(8):

منتظر با همه آدم ها نسبتی مساوی ندارد. اگر چه همه مردم عالم را دوست دارد و برای فرج همه آدم ها اشک می ریزد، اما به وجود پلید پدیدآورندگان اوضاع بد عالم هم معترض است.
ص99

مرتبط با کتاب انتظار عامیانه، عالمانه، عارفانه  :

بیشتر بخوانیم…
کتاب سفر بیستم : طالب آرامش محض هستی، خودت را برای مسیرش آماده کن…

بیشترببینیم…
«اضطرار برای ظهور»

کتابدوست
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *