کتاب آغازی برای پرواز : شیوه های دعوت به نماز در فرزندان

کتاب آغازی برای پرواز : شیوه های دعوت به نماز در فرزندان

کتاب آغازی برای پرواز
نویسنده: سیدعلیرضا تراشیون
انتشارات نشر معارف

معرفی:
  • دین مبین اسلام، نه تنها به افراد دستور می‌ دهد که نماز را اقامه کنند، بلکه به آنها سفارش می ‌کند که خانواده و فرزندان خود را نیز نماز خوان تربیت کنند. در این باره خداوند متعال، پیامبر خود را مورد خطاب قرار می دهد و می فرماید : «وامر اهلک بالصلاه و اصطبر علیها» ، یعنی خانواده خود را به نماز فرمان بده و بر انجام آن شکیبا باش.
    حضرت ابراهیم جهت انجام این دستور مهم، از خداوند مدد می طلبد و در راستای تحقق فرزندانش به این تربیت الهی در دعاهایش می فرماید:
    « پروردگارا، مرا برپا کننده نماز قرار ده، و از فرزندانم (نیز چنین فرما)، پروردگارا دعای مرا بپذیر!»
  • نگرانی والدین و مربیان نسبت به اینکه چگونه و از چه روشی می توانند فرزندان یا دانش ‌آموزانشان را اهل نماز کنند تا نسبت به نماز سهل انگار نشوند، نگرانی به جا و شایسته ‌ای است؛
    زیرا درصدد تحقق هدف خلقت برآمده‌ اند!
  • این نوشتار برآن است که راهکارهایی جهت تربیت عبادی و ترغیب فرزندان به عبادت با تأکید بر فریضه مهم «نماز» ارائه دهد؛ امید است خانواده‌ های محترم با اجرای این راهکارها، فرزندان عزیزشان متخلق به انجام این فریضه الهی گردند.
بریده کتاب:

لذا شایسته است والدین و مربیان عزیز که در صدد علاقمند کردن فرزندان و دانش آموزان به نماز هستند، مفاهیم نماز را به زبان کودکانه و آرام آرام به آن ها بیاموزند تا در هنگام نماز گمان نکنند که بی هدف به سمت دیوار ایستاده اند و الفاظی را تکرار می کنند؛ بلکه بدانند در هنگام گفتن تکبیره الاحرام یا خواندن سوره حمد و بقیه اذکار نماز و حتی مستحبات چه سخنی را با خدا نجوا می کنند و از حضرتش چه درخواست دارند. بدون شک وقتی انسان مفهوم نماز را بفهمد و درک کند، انگیزه‌ اش برای اقامه نماز نیز افزایش می یابد. بنابراین، آشنایی با مفاهیم نماز یک راهکار بسیار مهم در راستای تشویق فرزندان و ایجاد انگیزه جهت اقامه آن به شمار می ‌آید.

بریده کتاب(۲):

«مقبولیت» و «محبوبیت» دو رکن اساسی در تربیت، اطاعت پذیری و حتی الگوپذیری متربی به شمار می ‌آیند. والدینی که قصد دارند فرزند خود را نسبت به یک مفهومی علاقه مند کنند یا جهت انجام رفتاری در او انگیزه ایجاد کنند؛ باید در او نفوذ عاطفی داشته باشند و نفوذ عاطفی نیز نتیجه مقبولیت و محبوبیت است. معمولاً والدین و مربیانی که رفتارهای ناخوشایند از خود بروز می‌ دهند، خلق و خوی تندی دارند، کلامشان تند و همراه با تهدید و برخی اوقات تمسخر نیز هست؛ به شدت مقبولیت و محبوبیت و در نتیجه نفوذ عاطفی خود را از دست می‌ دهند لذا نمی توانند فرزند یا متربی خود را نسبت به نماز ترغیب و تشویق نمایند.

بریده کتاب(۳):

اصرار بر طولانی کردن نماز همراه با مستحبات یا شرکت در نماز جماعت های طولانی آن هم با اکراه، زمینه دل زدگی را در کودکان ایجاد می کند.

بریده کتاب(۴):

اگر ارزشمند ترین کتاب تربیت انسان، یعنی قرآن را مدنظر قرار بدهیم؛ خواهیم دید که خداوند متعال، حدود سیصد قصه را برای تربیت انسان ها و بشریت، به قصه‌ گویی نشسته است. بنابراین اگر مربیان و والدین محترم، بتوانند از قصه هایی که در موارد مختلف، درباره نماز بیان شده است استفاده کنند، انگیزه و عشق و علاقه بسیار عمیقی را در فرزندان خود نسبت به نماز ایجاد خواهند کرد.

بریده کتاب(۵):

بدیهی است که عبادت و بندگی، خود یک نوع مسئولیت پذیری محسوب می شود؛ لذا اگر بخواهیم کودکان به نماز و بندگی علاقه‌ مند شده و در این مسیر به خوبی حرکت کنند باید طوری آن ها را پرورش بدهیم که مسئولیت پذیری داشته باشند.

بریده کتاب(۶):

یکی دیگر از راهکارهایی که می تواند موجب ترغیب و تشویق فرزندان ما به نماز باشد، ایجاد فضاهای معنوی در محیط خانه یا مدرسه است. بی تردید اگر محل نماز، محل زیبا و با صفایی باشد کودکان با علاقه بیشتری به نماز روی می ‌آورند.

مرتبط با کتاب آغازی برای پرواز 👇🏻👇🏻👇🏻

بیشتر بخوانیم…
کتاب پر پرواز : اگر به دنبال دلایل نماز خواندن هستید این کتاب را بخوانید.

بیشتر ببینیم…
راهـے مطمئـن بـراے تغییـر دادن خـود!!

نمکتاب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *