رعنا: داستانی ساده صمیمانه و واقعی از جنگ یک دختر با مشکلات و زشتی ها

رمانی واقعی درباره دختر

معرفی:

درختی که در کویر روییده، چنان چوب سخت و محکمی دارد که با هر بادی تکان نمی خورد. رعنا همان دختر باصلابتی است که در کویر تنهایی و بی مهری روییده، جان گرفته و حال در برابر هر طوفان و گردبادی، محکم ایستاده و سر فرود نمی آورد.

داستان رعنا، به نویسندگی مژگان شیخی، در سال ۱۳۹۷ توسط انتشارات عهد مانا، در ۱۸۳ صفحه، به چاپ‌رسیده است.

داستان کتاب، از کودکی رعنا آغاز می‌شود. رعنا دختری کوچک که از همان ابتدا با مشکلاتی مواجه می‌شود که برای یک کودک ۶ ساله بسیار غیر قابل تحمل است، اما به ناچار با همه ی آنها دست و پنجه نرم می‌کند.

ادامه ی زندگی اش در سختی، به او چیز هایی می‌آموزد که در بزرگسالی به کمکش می‌آید‌، اما تحمل اتفاقاتی که رعنا پشت سر می‌گذارد آن هم بدون وقفه، تنها یک سنگ صبور می‌خواهد که رعنا آن را می‌یابد و چه سنگ صبوری بهتر از آیلار.

مادری آرام، نامادری ای مهربان و دوستی شفیق تنها مرحم دردهای رعناست.

عشق برای انسان های صبور، به معنای تخته پاره ای است بر دریای مواج زندگی که به امید همان تخته پاره می‌توانند خود را به سلامت به ساحل برسانند، اما تنها موجی بلند کافی است که درست در یک قدمی ساحل تخته پاره رها شود و انسان را مجبور کند که به تنهایی برای رسیدن به ساحل دست و پا بزند.

در هر بخشی از داستان روایت صبوری دخترکی را می‌خوانیم که با درد ها و غم هایی همراه بود و صبرش او را به شیرزنی مهربان و تکیه گاهی برای فرزندانش تبدیل کرد.

خلاصه:

داستان دختری که از کودکی تا زمان تشکیل زندگی مشترک و مادر شدنش، با او همراه می شویم. او در آغاز، با یک زندگی از هم پاشیده روبرو می شود و اتفاقات تلخی را تجربه می کند.

به سختی وارد مدرسه می شود، درحالی که شناسنامه ای برای خودش ندارد.

با این حال تلاش و همت او در تحصیلاتش و صبوری فوق العاده در مقابل مشکلات خانواده، از او شخصیت برجسته ای می سازد که مورد تأیید همه قرار می گیرد.

نقد:

در نگاه اول، جلد زیبای کتاب خبر از داستان زندگی دختری را به ذهن می آورد.

اول کتاب، با یک جمله ی «این داستان واقعی است»، مخاطب را جذب خود کرده و او کنجکاو می شود تا داستان را دنبال کند.

زندگی رعنا با فراز و نشیب های زیاد و طاقت فرسایی روبرو می‌شود و شخصیت اصلی از کودکی، دوران بسیار سختی را پشت سر می گذارد.

شخصیت مادر رعنا، یک زن عصبی مزاج و غیرعادی است که رفتارهای پرخاشگرانه او گاهی دور از شخصیت یک مادر واقعی است.

دراین میان، صبر و تحمل رعنا و تلاش بی وقفه او برای درس خواندن، در شرایط سختی که بسر می برد، قابل ستایش و مثال زدنی است.

برخورد منطقی رعنا با مشکلاتش و رفتار عاقلانه او با هردو خانواده اش که در اثر جدایی پدر و مادر حاصل شده و هرکدام زندگی جدیدی را شروع کرده اند، باعث میشود که جایگاه و اعتبار ویژه ای در میان افراد هردو طرف داشته باشد

شخصیتهای زیادی در داستان وجود دارند که تأثیرگذار در زندگی شخصیت اصلی هستند ولی تعریف نشده اند و فقط نسبت آنها با شخصیت اصلی ذکر شده.

از زمان تشکیل زندگی مشترک رعنا، شخصیت مادر همسر رعنا وارد داستان می شود که فردی بسیار نامتعادل و آزار دهنده است و تحمل رعنا و مدارای بیش از حد وی، با منطق مخاطب سازگار نیست.

کلیدواژه : رعنامژگان شیخی
namakketab
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
  • سجاد 29 بهمن 1397 / 2:12 بعد از ظهر

    سلام
    همین الان تموم شد. خیلی دوست داشتم جدید و شاید تکرار نشدنی قلم خیلی روون و ساده و جذاب بدون هیچ گره و تکلفی که خواننده رو اذیت کنه
    داستانش خیلی جدید بود برای من هم خودش و هم زاویه دید راوی بهش فرقش با کتاب های دیگه این بود که آدم با خوندن این همه سختی و زشتی که خیلی هم برام غریب بود و تا حالا هیچ تصوری از خیلیاشون نداشتم حالش خیلی هم خوب میشه و اصلا پژمرده و اذیت نمیشه
    خیلی دوست داشتم. خیلی بهم چسبید
    اگر دسترسی داشتید حتما از طرف من از نویسنده تشکر کنید. خیلی خوب بود
    التماس دعا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *