انسان ۲۵۰ ساله : زندگی ائمه از نظر رهبر انقلاب

زندگی ائمه-رهبری

کتاب: انسان دویست و پنجاه ساله
نویسنده: آیت الله سید علی خامنه ای
ناشر: صهبا

معرفی

زندگی ائمه معصومین، علیرغم تفاوت ظاهری (که بعضی افراد، حتی میان برخی از بخش‌ های این زندگی احساس تناقض کرده ‌اند)، در مجموع یک حرکت مستمر و طولانی است، که از سال دهم هجرت (درگذشت پیامبر) شروع می ‌شود و ۲۵۰ سال (آغاز غیبت صغری) ادامه می ‌یابد. در واقع، ائمه معصومین، همگی یک واحد و یک شخصیتند که هدف و جهت آنها یکی است؛ کلهم نور واحد.
کتاب انسان دویست و پنجاه ساله، برگرفته از سخنرانی‌ ها و دستنویس ‌های مقام معظم رهبری، درباره حیات سیاسی معصومین (ع)، از دوران پیامبر تا آغاز غیبت صغری است. شیوه نگارش کتاب به صورتی است که هر فصل متعلق به یکی از معصومین علیهم السلام است.
“محتوای این کتاب، به دنبال انتقال مفهومی متعالی از مسیر زندگی مجاهدانه ائمه است و از این رو، بیش از آن که یک کتاب تاریخی صرف باشد، یک فراتحلیل تاریخی است؛ که به جای شرح و تفصیل وقایع زندگی ائمه، نگاهی کل‌ گرا به زندگی هر یک از معصومین با توجه به بستر تاریخی دوره مربوطه و در راستای مقصود واحدی که همه این بزرگواران دنبال می ‌کردند، ارائه می ‌دهد.”
این کتاب معتقد است که منظور از مبارزه سیاسی ائمه، این است که ایشان نه صرفا به مباحث عقیدتی و کلامی می‌ پرداختند، نه مبارزه مسلحانه‌. بلکه یک هدف سیاسی داشتند که عبارت بوده است از “تشکیل حکومت اسلامی”. حتی فعالیت ‌های درس و حدیث و محاجه با دشمنان علمی و سیاسی، در این راستاست.
کتاب “انسان ۲۵۰ساله: بیانات مقام معظم رهبری درباره زندگی سیاسی-مبارزاتی ائمه معصومین(ع)” در 448 صفحه توسط موسسه ایمان جهادی منتشر شده است.

کتاب:

“هر انسانی که ازعقل و حکمت برخوردار باشد، در یک حرکت بلند مدت، تاکتیک ها و اختیارهای موضعی خواهد داشت. گاهی ممکن است به عقب نشینی حکیمانه دست بزند، اما همان عقب نشینی هم از نظر کسانی که علم و حکمت و هدف داری او را می دانند، یک حرکت رو به جلو محسوب می شود.
با این دید، زندگی امیرالمومنین (ع) با زندگی امام مجتبی (ع) با زندگی حضرت ابی عبدالله (ع) با زندگی هشت امام دیگر-تا سال ۲۶۰- یک حرکت مستمر است. این را بنده در آن سال متوجه شدم و با این دید وارد زندگی آنها شدم. یک بار دیگر نگاه کردم و هرچه پیش رفتم این فکر تایید شد.” امام خامنه ای(مدظله العالی)

بریده ای از کتاب(۱): شاید برای شما باور کردنی نباشد، اما این واقعیت است تبلیغات این است. تبلیغات مسموم ترین و خطرناک ترین ابزارهایی بوده که باطل از او استفاده کرده.
جریان حق از تبلیغ مثل باطل نمی تواند استفاده کند. برای اینکه تبلیغ اگر بخواهد به طور کامل ذهن را بپوشاند احتیاج دارد به بازیگری، احتیاج دارد به دروغ و فریب. جریان حق اهل دروغ و فریب نیست.
اینی که شما شنیدید وقتی امیرالمومنین در محراب به شهادت رسید، مردم شام تعجب کردند که علی توی محراب چه کار می کرده؟ محراب که مال نماز خوانهاست!
بعضی باور نمی کنند این را، این واقعیت دارد. تبلیغ به نفع خاندان بنی امیه و معاویه و علیه خاندان پیغمبر. حدود چهل پنجاه سال بعد از امیرالمومنین، ایشان را بر روی منبر لعن می کردند. که بعد از اینکه عمر بن عبدالعزیز به خلافت رسید جلوی این کار را گرفت. اگرچه در دنیای اسلام اینگونه حرفهای چرندِ غلط رذل آمیز برچیده شد؛ اما خب یک رشحاتی از این ها بالاخره باقی ماند، در ذهن یک عده ای هم اثر گذاشت، این کاری بود که معاویه می کرد، تبلیغ.  

بریده ای از کتاب(۲):
نظامی که پیامبر ساخت، شاخص‌ های گوناگونی دارد که در بین آن‌ ها هفت شاخص از همه مهم‌ تر است:
شاخص اول، ایمان و معنویت است. انگیزه و موتور پیش‌ برنده حقیقی در نظام نبوی، ایمانی است که از سرچشمه دل و فکر مردم می‌ جوشد و دست و بازو و پا و وجود آن‌ها را در جهت صحیح به حرکت در می‌آورد.
شاخص دوم، قسط و عدل است. اساس کار بر عدالت و قسط و رساندن هر حقی به حق‌ دار – بدون هیچ ملاحظه‌ ای- است. (صفحه ۳۲ و ۳۳)   

بریده ای از کتاب(۳):
در صحنه تعریف معنوی حضرت زهرا(س) وارد نمی‌ شویم. لیکن در زندگی معمولی این بزرگوار، یک نکته مهم است و آن، جمع بین زندگی یک زن مسلمان در رفتارش با شوهر و فرزندان و انجام وظایفش در خانه از یک طرف و بین وظایف یک انسان مجاهد غیور خستگی‌ ناپذیر در برخوردش با حوادث سیاسی مهم بعد از رحلت رسول اکرم(ص) که به مسجد می‌ آید و سخنرانی و موضع‌ گیری و دفاع می‌ کند و حرف می‌ زند؛ و یک جهادگر به تمام‌ معنا و خستگی‌ ناپذیر و محنت‌ پذیر و سختی‌ تحمل‌ کن است، از طرف دیگر.
همچنین از جهت سوم، یک عبادت‌ گر و بپا دارنده نماز در شب‌ های تار و قیام‌ کننده لله و خاضع و خاشع برای پروردگار است و در محراب عبادت، این زن جوان مانند اولیای کهن الهی  با خدا راز و نیاز و عبادت می‌کند. بعضی خیال می‌کنند این‌ها با هم منافات دارد. در حالی که از نظر اسلام، این سه چیز با یکدیگر منافات و ضدیت که ندارد، در شخصیت انسان کامل، کمک‌ کننده هم است.(ص ۱۰۷، ۱۰۸ )       

بریده ای از کتاب(۴):
زندگی این بزرگواران، علی رغم تفاوت ظاهری، در مجموع یک حرکت مستمر و طولانی است…
ائمه از لحظه وفات رسول‌ الله تا سال۲۶۰، در صدد بودند که حکومت الهی را در جامعه اسلامی به وجود بیاورند. این، اصل مدعاست.

بریده ای از کتاب(۵):
امیرالمومنین در مقابل آن مسئله (غصب خلافت)، بیست و پنج سال عکس العمل نشان نداد. اما در مقابل قضیه‌ ای که به ظاهر کمتر از آن قضیه به نظر می‌رسد -مسئله عدالت اجتماعی، مسئله احیای اصول نبوی، دوباره بنا کردن بنای اسلامی مستحکمی که پیغمبر گذاشته بود- امیرالمومنین سه جنگ را تحمل کرد. جنگ جمل، جنگ صفین، جنگ نهروان. کار بزرگ امیرالمومنین این است. (صفحه۸۵)

 

namakketab
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *