نقد کتاب تلفن همراه

بسم الله الرحمن الرحیم

نقد کتاب: تلفن همراه

نویسنده کتاب: استیون کینگ

خلاصه

در شهری، هرکس از تلفن همراه استفاده می‌ کرد، دیوانه و وحشی میشد و همدیگر را می ‌کشند و می ‌خورند. و هر کسی هم از تلفن همراه استفاده نمی‌کرد، در نتیجه یا کشته می‌ شد، یا فرار می‌کرد. آنها هم که دیوانه شده ‌اند، روزها خرابکاری می‌کنند، اما شب‌ ها می ‌خوابند و هیچ صدایی بیدارشان نمی ‌کند. تنها چند نفر هستند که تلفن همراه نداشته و زنده می ‌مانند و از شهر بیرون می‌آیند، اما متوجه می‌ شوند کسانی که دیوانه شده بودند، دارند هوشیار می ‌شوند و بسیار وحشی اند؛ تصمیم می ‌گیرند این افراد را بکشند. در مسیر این مسائل، اتفاقاتی برایشان می ‌افتد.

نقد

– متن داستان، بسیار خشن و تهوع آور است. نوع کشتن و تکه ‌تکه کردن آدم ها خیلی وحشیانه تعریف می‌شود که خواندنش روح را آزار می‌دهد. هرچند که شاید بیان شود که برای ترساندن مردم در استفاده از تلفن همراه است. اما باز هم اینطور تصویر کردن آسیب‌ساز است! در سیر داستان نویسنده برای بیان آسیب های موسیقی نشان می‌دهد که افرادی که دیوانه شده بودند، با موسیقی های خاص تحت نظارت که این ابراز جهانی صحت دارد! کنترل هستند. هرچند کلا اندیشه نویسنده ماتریالیستی و فرویدی است.

و در سیر داستان، خدا اصلاً وجود ندارد. بشر میمون بوده که به او خاطره و حافظه و استدلال داده ‌اند.

* این‌ حرف ها توسط شخص صاحب اندیشه ای با عنوان رئیس بیان می شود، که خودش هم توسط وحشی ‌ها کشته می ‌شود.

* شخصیت ها اندیشه غیرالهی دارند. و تنها آنکه یک نفرشان که تا آخر داستان هم زنده می ماند، وقتی دوستانش کشته می ‌شوند، برای آنها مزامیر (از کتب یهودیت) را می ‌خواند. ابتدا و انتهایی برای دنیا قائل نیست.

نکات داستان بسیار زیاد است و خواننده اگر با دقت بخواند دریافت میکند.

یک نکته جالب: خود نویسنده تلفن همراه ندارد. شاید از ته دل علیه تلفن‌ همراه حرف زده است.

 

 

 

کلیدواژه : نامناسبنقد کتاب
کتابدوست
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *