کتاب محبت زنان و کودکان در سیره ی پیامبر صلی الله علیه

کتاب محبت زنان و کودکان

نویسنده: حبیب الله فرحزاد

انتشارات طوبی محبت

بریده کتاب:

شیوه های رفتاری پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم با کودکان سرشار از مهر و لطافت بود. هم خود، کودکان را در آغوش می گرفت، می بوسید و دست مهر و محبت بر سر آن ها می کشید و هم به اصحاب و همه ی مسلمانان سفارش می نمود. می فرمود:
“مَن قَبَّلَ وَلَدَهُ کَتَبَ اللهُ لَهُ حَسَنَةً وَ مَن فَرَّحَهُ فَرَّحَهُ اللهُ یَومَ القِیامَة؛ کسی که فرزندش را ببوسد، خداوند برای او حسنه ای می نویسد و کسی که فرزندش را شادمان کند، خداوند او را در روز قیامت شادمان می کند.”
مردی به محضر مبارک آن حضرت عرض کرد: من تا کنون کودکی را نبوسیده ام. حضرت فرمودند: این مردی است که از نظر ما بی گمان اهل آتش جهنم است.
کسی که مهر و محبت در دلش نیست و به کودکان بی اعتناست و محبت و رحمتی از او سر نمی زند، معلوم می شود اهل آتش است. بچه ها را باید بوسید، نوازش و محبت کرد و با مهربانی با آنان برخورد کرد.
ص247

بریده کتاب(۲):

شیطنت و بازیگوشی کودکان
گاهی می بینیم که در بچه ها یک حالت سرکشی و درگیری وجود دارد. در روایات متعددی آمده است که بچه های با استعداد در بچگی شلوغ اند، داد و فریاد و نافرمانی می کنند، حالت سرکشی و طغیانگری دارند. پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم در این باره فرمودند:
“عَرامَةُ الصَّبِیِّ فی صِغَرِهِ زِیادَةٌ فی عَقلِهِ فی کِبَرِه؛ بازیگوشی و شیطنت بچه در کودکی، مایۀ فزونی عقل او در بزرگسالی است.”
بنابراین باید بچه ها را تحمل کرد و با صبر و مدارا با آنان رفتار نمود. اگر حرف تندی زد، چیزی شکست، نگران نباشید، آینده اش خوب است. بچه ای که خمود و تنبل است، در آینده چیزی نمی شود.
ص 250

بریده کتاب(۳):

آثار ماندگار
بچه های خردسال روحشان بسیار لطیف و حساس است. خیلی باید مراقب بود. همان طور که اذان و اقامه در روح بچه تأثیر بسیار خوبی می گذارد و اثر آن تا آخر عمر ماندگار است، آهنگ های حرام و احیاناً داد و فریادهای داخل خانه و نزاع ها و خصومت ها اثر بدی در او بر جای می گذارد.
روح بچه ها همانند نوار خامی است که چیزی روی آن ضبط نشده است. همه ی دریافت های خوب و بد روی آن باقی می ماند. بچه ای که با صدای تلاوت قرآن و ذکر و دعا بزرگ شود، با بچه ای که با سر و صداهای ناهنجار بزرگ شود، خیلی فرق دارد. از این جهت فرموده اند: “کودکان خود را به مجالس ذکر و دعا و مشاهد مشرفه ببرید تا از فضای معنوی آنجا بهره مند شوند و روح و جانشان با عشق خدا و اهل بیت علیهم السّلام انس بگیرد.”
ص 192

بریده کتاب(۴)؛

ازدواج و گشایش
هیچ گاه مشکلات مادی نباید مانع سر راه ازدواج باشد. خدای متعال می دانسته است که هر جا صحبت از ازدواج می شود، می گویند: پول ندارم. از این جهت فرموده است:
“وَ اَنکِحُوا الاَیامَی مِنکُم وَ الصّالِحینَ مِن عِبادِکُم وَ اِماءِکُم؛ مردان و زنان بی همسر خود را همسر دهید. همچینن غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را.”
یعنی اسباب ازدواج آن ها را فراهم کنید و برایشان همسر اختیار کنید. بعد بلافاصله فرموده است:
“اِن یَکُونُوا فُقَراءَ یُغنِهِمُ اللهُ مِن فَضلِهِ وَ اللهُ واسِعٌ عَلیم؛ اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بی نیاز می سازد. و خداوند گشایش دهنده و آگاه است.”
ص 45

بریده کتاب(۵):

هیچ گاه دیده اید ک یک بچه صبح بیاید بنشیند گریه کند که می ترسم پدر و مادرم برایم نهار تهیه نکنند، لباس تهیه نکنند؟ ما به خدا بدبین هستیم. همیشه نگران روزی فردای خودمان هستیم. خدایی که هستیمان را به ما داده است، همه ی نیازهای آن را در وقتش فراهم می کند.
ما نباید بلندپروازی کنیم. خداوند رزق مؤمن را از راهی که گمان ندارد، می رساند. رزق چیزی نیست که شما جمع می کنید. رزق چیزی است که از آن استفاده می کنید. پول هایی که در بانک گذاشته اید، رزق شما نیست. زمین هایی که دارید، رزق شما نیست. اگر از آن استفاده کردید، رزق شما می شود وگرنه رزق شما نیست. شما فقط حمال آن هستید.
ص 230

مرتبط با کتاب محبت زنان و کودکان

بیشتر بخوانیم..

خرید کتاب محبت و رحمت: اخلاق باید زیبا و محبتی باشد مثل پیامبر

بیشتر ببینیم…

به خاطر كسي كه دوستش داري چكار ميكني؟

کتابدوست
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *