کتاب آسمان به زمین الصاق شد : جرعه ای آگاهی از تاریخ فرهنگ و تمدن

کتاب آسمان به زمین الصاق شد : جرعه ای آگاهی از تاریخ فرهنگ و تمدن

کتاب آسمان به زمین الصاق شد
نویسنده: سازمان مطالعات و تحقیقات سازمان ملی جوانان انتشارات معارف

بریده کتاب:

بنی‌ اسرائیل به تدریج علاوه بر شرک عملی، دچار شرک نظری هم شدند و در نتیجه ی گسترش فساد و خوش گذرانی در بین آن‌ ها، سرزمین تحت حاکمیت حضرت سلیمان (ع) را از دست داده و با حمله بخت ‌النصر بابلی، شکست خورده و برای همیشه آواره شدند.


هر چند این تمدن برای همیشه از هم پاشید، ولی به دلیل وجود کاهنانی منضبط و تشکیلاتی، علی‌رغم پراکندگی در سراسر عالم، با هم مرتبط بوده و به شغل مورد توجه ‌شان که تجارت بود می پرداختند. از این راه هم ثروت انباشته فراوانی به ‌دست آوردند و توانستند فرهنگ قومی خود را که به شدت سود مدارانه، حساب ‌گرانه و ریا کارانه بود، با کیاست و تدبیر حفظ کنند.

بریده کتاب(۲):

این شیوه حکومت را «دموکراسی» نامیدند. آتن، اولین کشور شهری بود که حکومت دموکراسی (به معنای باستانی نه به معنای مدرن و امروزی) که در واقع حکومت احزاب بر مردم است؛ در آن برقرار شد. آتنی ها به این گردهمایی «پارلمان» می‌گفتند. شهرواندان آتنی در پارلمان مشخص می‌کردند که «چه کسی» به نمایندگی از آن‌ها «چه کند» . عده‌ای را هم به قید قرعه برای مراقبت از بنا های عمومی و… انتخاب می‌ کردند.

در این شیوه حکومت، هر شهروند آتنی سهم مستقیمی در حکومت و اداره جامعه خود داشت (در همه این موارد آتنی های برده هیچ حق یا امتیازی نداشتند) و لذا «شهروند آتن» بودن، امتیازی مهم‌ تر از عضویت در یک قبیله بود. هرکس قوانین را نمی پذیرفت و در دموکراسی شرکت نمی‌ کرد، عنصر «بی‌ فایده» نامیده می‌ شد. آن‌ ها سوال و بحث را دوست داشتند. در همین دوره بود که آتنی ها به نمایش ‌نامه و تراژدی روی خوش نشان دادند و برای تفریح مشغول به رقص و موسیقی شدند. شاید به همین دلایل آن‌ ها را معلمان یونان می‌ دانند.

مرتبط با کتاب آسمان به زمین الصاق شد 👇👇👇

بیشتر بخوانیم...
تبار انحراف : پژوهشی در جریان شناسی انحرافات تاریخی

بیشتر ببینیمهمه باید برده یهود باشند! بله ما نژادپرستیم! قسمتی از اظهارات توهین آمیز ربی «الیزیر کاشتیل»

کتابدوست
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *