نقد کتاب سیاه صورت : رمانی جذاب بر اساس یک پرونده امنیتی واقعی

نقد کتاب سياه صورت

نویسنده کتاب: نرجس شکوریان فرد

سیاه صورت، رمانی است که توسط نرجس شکوریان فرد بر اساس یک پرونده امنیتی واقعی نوشته شده، و پشت پرده فعالیت سفارت های کشورهای دیگر در ایران و ارتباط گرفتن آنها با برخی شخصیت های محبوب را بیان می کند.

 

خلاصه داستان
داستان از اینجا شروع می شود که پری سیما که خارج کشور است، با ماموریت جذب سلبریتی ها، به ایران می آید. در ایران در خانه ای با سلبریتی ها و سفیران بعضی کشورها ملاقات می کند تا در این پروژه همکاری کنند و از طرف دیگر، در مهمانی هایی که شرکت می کند. در ادامه داستان، بازجویی او بعد از دستگیری شرح داده می شود. پری سیما و همکارانش ابتدا مقاومت نشان می دهند، اما نهایتا همه چیز را لو می دهند و مبادله می ‌شوند. (گاهی که می بینیم استاد دانشگاه ایران در خارج دستگیر می شود، به این خاطر است که ایران را تحت فشار قرار دهند و از طریق دیپلماتیک منفعت کسب کنند.) البته در واقعیت، شخص پری سیما با وثیقه آزاد شد، اما فراری اش دادند و مبادله نشد. نهایتا هم او را سفید کردند و در اینترنت هم جز دو عکس قدیمی از او نمانده.

 

– الان روحيه نااميدي نسبت به مسؤولين بين مردم هست. برخی مثل لیوانی هستند كه بین هزار لیوان مي شكند و صدا مي دهد و همه فقط صداي شكستن آن را مي شنوند. آن فرد همه را خراب مي كتد. اما باز ساختار، محكم است. اين حرف پري سيما يعني بيان اين كه ساختار محكم است، حتي اگر يك نفر كم كاري كند. در طی رمان ساختار از همان اول بالا بود و آخرش هم بالا مي ماند.

– پري سيما وقتی دستگير شده بود، با خودش مي گفت كه اينها به ما دروغ گفتند كه از صدر تا ذيل اين نظام آدم دارند و فوري ما را پيدا مي كنند.
– ایران در برابر تمام سرویس های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس و اسرائیل و فرانسه، که قوی ترین سرویس های اطلاعاتی را دارند و با هم یکدست نیز هستند، با قدرت تر است. چرا که آنها اعوان و انصار دارند، اما ایران مصداق «کم من فئة قلیله» است. حتی در بدنه کشور چقدر تحت فشار است.

مرتبط با نقد کتاب سیاه صورت

بیشتر بخوانیم… 

نقد کتاب فرمانروای مه : ماجرایی پیچیده و عجیب که ممکن است زندگی را بگیرد.

بیشتر ببینیم… 

نقد کتاب بهم میاد

کتابدوست
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *