کتاب نام این کتاب با شما : راه های پرورش خلاقیت در کودکان و نوجوانان

کتاب نام این کتاب با شما : راه های پرورش خلاقیت در کودکان و نوجوانان

کتاب نام این کتاب با شما
نویسنده: محمدمهدی عباسی آغوی
انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)

بریده کتاب:

خلاقیت فرآیندی فکری و روانی است که اثری تازه و ارزشمند دارد. پس کار خلاق آن است که هم تازه باشد (نه تکراری و تقلیدی) و هم متناسب (هر چیز نویی جالب نیست). کارهای عجیب و نامتعارف لزوماً خلاقانه نیستند. برای مثال: دراز کشیدن وسط خیابان یا مهتابی را به جای ساندویچ گاز زدن شاید نو و عجیب باشد ولی به هیچ روی به درد بخور و ارزشمند نیست.
نام این کتاب باشما ص۱۴

 

بریده کتاب(۲):

خلاقیت با هوش متفاوت است، لیکن هر دو توانایی‌ ای عمومی‌ اند که در همه وجود دارند، ولی دارای شدت و ضعف اند. البته هوش چندان تغییر نمی‌ کند، ولی خلاقیت را می‌ توان پرورش داد. هر باهوشی لزوماً خلاق نیست و هر خلاقی لزوماً تیزهوش نیست. برای خلاقیت، داشتن هوشی متوسط لازم است، اما هوش بسیار زیاد ضرورتی ندارد.
نام این کتاب باشما ص۱۴، ۱۶

 

بریده کتاب(۳):

حفظ کردن واژه‌ ها بدون فهمیدن معانی شان، ما را تا حد طوطی پائین می‌ آورد. اگر تاکید والدین، به‌ ویژه معلمان و مربیان، بیشتر بر فهم مطالب باشد تا حفظ آن‌ ها، مانعی از سر راه خلاقیت برداشته خواهد شد. اکنون این ضعف، حس می‌ شود که نظام آموزشی ما بیشتر به سطح توجه می‌کند، تا به عمق. ملاک موفقیت در امتحان‌ ها بیشتر حافظه خوب است، نه خلاقیت بالا.

البته این نکته را فراموش نکنید که گرچه دانش حفظی بیش‌ از حد برای خلاقیت زیان دارد و فرد را مقلد و مصرف‌ کننده بار می‌ آورد، بدون دانش نیز نمی‌ توان محصولی ارزشمند پدید آورد. کسانی که می‌ خواهند همه‌ چیز را بار دیگر از صفر آغاز کنند و به دانش‌ های گذشته توجهی ندارند، به‌ اندازه‌ ی کسانی که تنها به دانش گذشته متکی اند به بیراهه می‌ روند. نگاهی به گذشته و نظری به سوی آینده نیاز ها را برطرف می‌ کند.
نام این کتاب با شما ص ۲۶

 

بریده کتاب( ۴):

بیشتر مردم می‌ پندارند که تشویق بیرونی و پاداش و جایزه، می‌ تواند موجب موفقیت فرد شود. این برداشت به طور کامل درست نیست. مشوق‌ ها تنها در کارهای ساده کار ساز اند، اما در کارهای پیچیده، پاداشْ خودْ مانع است. بدترین اثر پاداش آن است که انگیزه ی درونی را که مسئله ای بسیار حیاتی است، کم می کند و انگیزه ی فرد بیرونی می شود.
نام این کتاب باشماص۲۸

 

بریده کتاب(۵):

واقعیت امر این است که بی‌بند و باری و نا هنجاری‌ های اخلاقی به‌ طور مستقیم بر مغز اثر می‌ گذارد و موجب ایجاد نا امنی فکری و ذهنی می شود. همین نا امنی سبب می‌ شود تا ذهن از خلاقیت باز ایستد. ایمان و اعتقاد به خداوند متعال سبب می‌ شود تا نوعی ثبات روحی و اجتماعی در فرد پدید آید؛ و همین ایمان به خداوند موجب به فعلیت رسیدن پویایی افراد خواهد شد.

ایمان، راز خلاقیت است. فراموش نکنیم که اختراعات عالی از ذهن‌ های پاک منبعث می‌شود، و دین و ایمان سبب پاک نگاه‌ داشتن ذهن‌ های ما می‌ شود. در اختراع و پژوهش، آرامش ذهنی بسیار مهم است و این آرامش در پرتو دین حاصل می‌ شود. یک پژوهش گر وقتی به خدا توکل داشته باشد از موانع و دشواری‌ ها نمی‌ترسد، و علی‌رغم همه کمبود های احتمالی، به مسیر خود ادامه می‌ دهد.
نام این کتاب با شماص۳۴

مرتبط با کتاب نام این کتاب با شما

بیشتر بخوانیم…
کتاب با من بازی کنید : بازی هایی برای پرورش خلاقیت والدین

بیشتر ببینیم..
از تعدادی مادر خواسته شده خودشون رو به‌عنوان یک مادر توضیح بِدن

نمکتاب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *