کتاب روش تحلیل سیاسی : فوت وفن یک تحلیل سیاسی درست و حسابی و غیر جناحی

کتاب روش تحلیل سیاسی : فوت وفن یک تحلیل سیاسی درست و حسابی و غیر جناحی

کتاب روش تحلیل سیاسی
(مجموعه بیانات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی) درباره ی مهارت ها و فنون تحلیل سیاسی)
گردآورنده: موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای
انتشارات انقلاب اسلامی

بریده کتاب روش تحلیل سیاسی :

اصلاً مبارزه بر اساس بدبینی و بد خواهی نیست.
مبارزه برای این است که انسانیت نه فقط خود شخص او به خیر و کمال و رفاه و تکامل مقامات رفیع نائل شود. با این نگاه، زندگی چهره زیبایی دارد و حرکت در این میدان وسیع، یک کار شیرین است. خستگی انسان با یاد خدای متعال و با یاد هدف برطرف می شود. این پایه‌ی اساسی معرفت است؛ پایه‌ی اساسی بصیرت است. این بصیرت خیلی چیز لازمی است؛ این را باید ما در خودمان تامین کنیم. بصیرت در حقیقت زمینه همه‌ی تلاش ها و مبارزات انسانی در جامعه است. این یک سطح بصیرت.》(۸۹/۸/۴)

بریده کتاب(2):

من می خواهم بگویم شما اگر فلان فرمول ریاضی، یا فلان عنصر شیمیایی، یا فلان اختراع را به وجود می ‌آورید یا کشف می کنید و پیدا می‌ کنید و حل می‌ کنید، در همان حال توجه‌ تان به خدا، به شما کمک خواهد کرد.
اوّلا خدای متعال مدد می ‌کند شما را؛ کار ها دست خداست.

شاید گفته باشم من، آن روزی که همین مسئله ی سلول های بنیادی را جوان های ما داشتند دنبال می کردند و کشف می ‌کردند خدا رحمت کند مرحوم مهندس کاظمی رئیس این موسسه‌ ی رویان آمده بود با همان جمع پیش من گزارش می داد گفت من تلفن کردم که ببینم مهندس جوانی که مشغول تعقیب این قضیه بود کار را به کجا رسانده – چون مثلاً دیروز گفته بود که فردا کار را تمام می کنیم- خانمش بود، گوشی را برداشت و گفت آقای مهندس آن نقطه آخر را توانسته پیدا کند افتاده به سجده، دارد گریه می کند. وقتی مرحوم مهندس کاظمی این قضیه را می ‌گفت هم خودش گریه اش گرفت، هم آن جوان که در مجلس بود گریه‌ اش گرفت. بنا کردند گریه کردن. نقش معنویت را نباید دست کم گرفت.

بریده کتاب(3):

بعضی ها به استناد روایاتی که هر پرچمی که قبل از برافراشته شدن پرچم حضرت مهدی (ارواحنا فداه) بر افراشته شود در آتش است، با مبارزه مخالف بودند؛ می گفتند: آقا شما قبل از مبارزه حضرت صاحب الزمان (عجل الله فرجه) می خواهید مبارزه شروع کنید؟ خوب این پرچم مبارزه را که بلند می کنید، در آتش است معنای حدیث را نمی‌ فهمیدند یک عده‌ای از صدر اسلام از زمان ائمه (علیهم السلام) که شنیده بودند مهدی ظهور خواهد کرد و دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد ادعای مهدی گری می‌ کردند؛ بعضی بر خودشان هم امر مشتبه بود.

بد نیست بدانید هم در بنی امیه ادعای مهدویت کرد هم در بنی عباس هم در افراد دیگری که چه در زمان بنی عباس و چه در زمان های بعد تا امروز وجود داشتند ادعای مهدویت وجود داشت بله این پرچم مهدویت را کسی بلند کند در آتش است.

بریده کتاب(4):

اینها سنت الهی است یعنی تلاش و حرکت با مانع مواجه است و الا جهاد معنا نمی داشت
《و کذلک جعلنا لکلّ نبیّ عدوّا شیاطین الانس و الجنّ یوحی بعضهم الی بعض زخرف القول غرورا》
(سوره انعام:۱۱۲)؛ در همه دعوت های انبیاء دشمنان-موانع- از جن و انس وجود داشتند.
در آیه دیگر:《و کذلک جعلنا فی کلّ قریا اکابر مجرمیها لیمکروا فیها و ما یمکرون الّا بانفسهم》(سوره‌انعام:۱۲۳).
در درون جوامع طبقاتی که وجود آنها مایه ‌ی فساد، مایه‌ ی مکر بوده است این ها جزوه سنّت هاست.
یعنی هرگز انبیاء نگفتند ما آن وقتی که جاده صاف است وارد میدان می شویم.

بریده کتاب(5):

نکته دوم برای اینکه مذاکره با ایران برای آمریکا اهمیت دارد این است که حرکت جمهوری اسلامی و ملت ایران موجب شد که احساسات اسلامی در هر گوشه دنیا بیدار شود در آسیا در آفریقا و حتی در اروپا مسلمانان با نام اسلام احساسات اسلامی خودشان را سر دست گیرند و مبارزه ای را به نحوی شروع کنند بعضی از این مبارزات مبارزات سیاسی با دولت هاست بعضی از این مبارزات مبارزات اصلاحی است بالاخره مشغول مبارزه هستند همه این ها، از این قله جمهوری اسلامی و امام و آن ملت سرازیر شده اند.

بریده کتاب(6):

اما مطلب اول که گفتیم این قطع رابطه ناشی از رفتار آمریکا‌ست. عزیزان من!
سیاست دولت آمریکا از سال های ۱۳۲۰به بعد – تقریبا سال های بیست ‌و ‌یک و بیست‌ و‌ دو- وارد کشور ما شد؛ به تدریج آمدند و نفوذ پیدا کردند و یواش یواش جای انگلیسی ها را گرفتند در طول این تقریباً بیست و هفت، هشت سالی که آمریکایی ها در این کشور حضور قدرتمندانه داشتند همه اهانت ها و بدی ها و ستمگری هایی که یک دولت مستکبر بایک ملت مظلوم می‌تواند انجام دهد، انجام دادند؛ منابع را بردند رژیم مستبد پهلوی را تقویت کردند به مسئولان ما اهانت کردند، به مردم اهانت کردند، کاپیتولاسیون را آوردند، حکومت های ملی را سرنگون کردند و خیلی جنایات که واقعاً اگر کسی بخواهد جنایات آمریکا را در طول مدت تقریباً بیست و هفت، هشت سال قبل از انقلاب بنویسد یقیناً یک کتاب قطور خواهد شد.

بریده کتاب(7):

عنوان دوم این است که رابطه و مذاکره با دولت آمریکا به حال ملت ایران هیچ فایده ای ندارد.
امروز از چیز های جالب این است که دست های آمریکایی و تبلیغات آمریکایی – همان طور که در هفته اول این ماه عرض کردم – در دنیا این گونه شایع می کند که ملت ایران مشکلاتی دارد؛ راه‌ حل و کلید این مشکلات هم این است که بیاید با آمریکا مذاکره کند!
تو گفتی و من باور کردم!
مذاکره هیچ فایده قابل ذکری برای ملت ایران ندارد البته ضررهایی دارد که بعد عرض می کنم اما اصلا فایده ندارد.

مرتبط با کتاب روش تحلیل سیاسی 👇👇👇

بیشتر بخوانیم…
کتاب چهل تدبیر : خلاصه تحليل وقايع کشورمان از اول انقلاب تا حالا

بیشتر ببینیم…
رائفی پور « تحلیل ناآرامی های آمریکا »

کتابدوست
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *