کتاب خانواده عشق اخلاق : بررسی جایگاه و ارزش اخلاق همسران در خانواده

کتاب خانواده عشق اخلاق

نویسنده: مجتبی حیدری

انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)

بریده کتاب:

وقتی خانم شما عصبانی یا ناراحت می شود، مؤثرترین راه برای آرام کردن او آن است که بدون برخورد و عصبانیت، به سخنان وی گوش دهید و با بهره گیری از شیوه های تساهل و مدارا در مقابل آن چه به منزله سرزنش، سوء ظن یا عیب جویی می شنوید، صبورانه و بدون واکنش تند به حرف هایش گوش دهید.

اگر مردان بیست دقیقه بدون هیچ گونه واکنش یا تلاش یا دفاع یا بیان سخنی، به همسرشان گوش فرا دهند، حتی اگر زن سرزنش یا عتاب و اعتراض می کند، آشوب و طغیان به آرامش و سکون تبدیل می شود. اگر مردان به زندگی زناشویی خود علاقه دارند، باید در برابر فریادها و پرخاشگری های خانم ها تحمل داشته باشند؛ زیرا صبر، ثمره و میوه تلاشی است که برای زندگی به کار می بندند.

خانمی که عصبانی است، به علت ترشح هورمون های خاص زنانه، بسیار مشکل می تواند توضیحات و تفسیرهای همسرش را بپذیرد و رفتاری منطقی داشته باشد. پس در این حالت مردان باید از شیوه تساهل، و صبر و حوصله بهره بگیرند تا موفق شوند.

علی (علیه السلام ) در توصیه به فرزند خود، محمد بن حنفیه فرمودند: … فان المرأة ریحانة و لیست بقهرمانة، فدارها علی کل حال و احسن الصحبة لها لیصفو عیشک..؛ «… همانا زن، گلی خوشبوست، نه یک کارگزار. پس در همه حال با او مدارا نما و با او نیکو مصاحبت کن تا زندگی ات با خوشی قرین شود…».

بریده کتاب خانواده عشق اخلاق (۲):

رهنمودهایی برای مهار خشم
1. باید در مراحل آغازین، عصبانیت خود را مهار کنید.
اغلب عصبانیت و ناراحتی ما از موقعیت های کوچک و کنترل پذیر آغاز می شود و کم کم افزایش می یابد. همواره متوجه باشید که در مراحل آغازین عصبانیت می توان آن را به آسانی مهار کرد؛ اما در مراحل بعد، کار مشکل تر می شود.

از این رو بهتر است وقتی کم کم در حال عصبانی شدن هستید، در همان آغاز با آن به مقابله برخیزید و نگذارید با گفتن و شنیدن های زیان بخش، وضعیت پیچیده تر شود. خلاصه آن که پیشگیری بسیار ساده تر از درمان است.

بریده کتاب(۳):

چنانچه خشمگین شده اید، به گونه ای که نمی توانید درست فکر کنید، مجال بحث نیست؛ باید صحنه را ترک کنید و از آن محل بروید. به جایی بروید که آرامش پیدا می کنید.

گاهی فعالیت های جسمی مثل دوچرخه سواری یا طناب زدن نیز مفید واقع می شوند. اما در انجام کارهایی که ممکن است خطـر ایجاد کند، مثل رانندگی با اتومبیل، مراقب باشید. از گفت و گو با کسانی که خلقتان را تنگ تر می کنند، خودداری کنید. غرض، ایجاد آرامش است تا خشم شما کم کم برطرف شود. باید دوباره بر خود مسلط شوید.

ترک صحنه می تواند پنج دقیقه یا حتی پنج ساعت به طول بینجامد. اگر پیش از آن که عصبانیت شما کاملا فروکش کند برگردید، نتیجه نمی گیرید؛ چون دوباره دچار طغیان خشم می شوید. البته اگر خشم شما بسیار شدید نباشد، تغییر وضعیت هایی کمتر از ترک صحنه نیز می تواند عصبانیت شما را کاهش دهد. تغییر وضعیت هایی مانند نشستن یا دراز کشیدن راهکارهایی اند که در روایات به آنها توصیه شده است.

بریده کتاب(۴):

کسی که به بهانه دوست نداشتن همسر، به او بی وفایی می کند، در واقع همه کوشش ها و فداکاری های او را نادیده انگاشته و خوبی را با بدی پاسخ گفته، و با این کار، دل همسر را بی دلیل و ستمگرانه رنجانده است. گذشته از این، بسیاری از اموری که موجب بی علاقگی مرد به همسرش می شوند، رفع شدنی یا گذشت پذیرند.

این مرد باید بداند که هر زن دیگری نیز در کنار محاسنش، معایبی دارد و معلوم نیست زنی که در نظر دارد، از همسر کنونی او بهتر باشد، و آیا او، از همه نظر کامل و بی عیب و نقص است که همسرش به او عشق می ورزد؟! بی شک او نیز معایب و نواقصی دارد که برای بهانه قرار دادن آنها جهت بی علاقگی به او از سوی همسرش کافی است. با این حال، او شوهرش را دوست دارد و با چشم پوشی از عیوب و نواقصش، زندگی در کنار او را مایه سعادت خود می پندارد.

بریده کتاب(۵):

اگر زن به شوهر خود بی اعتماد است، بهترین کاری که مرد می تواند برای رفع سوءظن همسر نسبت به خود انجام دهد، محبت به اوست. مرد باید متوجه باشد که لجبازی و ستیزه گری نه تنها هیچ مشکلی را حل نمی کند، بلکه بر پیچیدگی مسئله می افزاید و سوءظن همسر را به او افزایش می دهد.

محبت به همسر، دلجویی کردن از او، و لبریز کردن وجودش از مهر و عاطفه، سوءظن او را به شوهرش از بین می برد و او را از وفاداری شوهر به وی مطمئن می سازد.

مرتبط با کتاب خانواده عشق اخلاق

بیشتر بخوانیم…

کتاب هنر همسرداری : اخلاق در دانشگاه منزل (مسئولیت خطیر همسران)

بیشتر ببینیم…

اثر معنوی زن بر مرد بیشتر هست!

 

کتابدوست
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *