کتاب به اضافه مردم : بیان و بررسی ده اصل اساسی برای کار فرهنگی

کتاب به اضافه مردم
نویسنده: روح الله رشیدی
انتشارات راه یار

بریده کتاب:

چه باید کرد؟
بهترین کار این است که تا کاری برای انجام دادن و هدف مشخصی برای تحقق بخشیدن نداریم، نرویم سراغ تشکل سازی. ابتدا باید کاری که می خواهیم انجام دهیم، لااقل به صورت کلی برای خودمان ملموس باشد. نقطه شروع ما، آن کار خواهد بود. ما دورِ آن کار جمع خواهیم شد و حلقه خواهیم زد. آن کار، به ما هویت جمعی خواهد داد. ما با انجام آن کار رشد می کنیم. اقتضائات کار به ما خواهد گفت که ساختار و سازمان را چگونه و تا چه اندازه توسعه دهیم.
اسم این روند را می گذاریم “از کار به ساختار” یا از “میدان به سازمان”.
چون اصل بر این است که کار باید انجام شود، با حواشی جزئیات غیر ضروری، وقتمان را تلف نمی کنیم. به جای مشغول شدن با ساخت اتاق جلسه و مقررات جزئی محیط کار، بهتر است به این بیندیشیم که اساساً برای چه کاری این ساختار را ساخته بودیم؟ حالا اتاق جلسه هم نداشتیم هیچ ضربه ای به اصل کار نمی زند. جلسه را می شود همه جا برگزار کرد.

 

بریده کتاب(۲):

آیا همه کارهای فرهنگی، مشارکت پذیرند؟
هر کاری که به جامعه/جمع مربوط باشد، حتماً مشارکت پذیر است. کار فرهنگی ما اگر اجتماعی هم باشد، این قابلیت را دارد که با بیش از یک نفر انجام شود‌.
پس این همه کار که تنها توسط یک نفر انجام می شود چیست؟
بله ممکن است یک نفر بتواند خیلی از کارها را به تنهایی پیش ببرد. گاهی حتی ممکن است نتیجه ای هم بگیرد، اما این کارها، دیگر کار فرهنگی مطلوب نیست. آن فرد در واقع یک “کنتراتچی” است که صرفاً به یک “نتیجه نقطه ای” می اندیشد! او نمی خواهد دست افراد دیگری توی کار باشد. او نمی داند که مشارکت دیگران، چه برکاتی دارد.

بریده کتاب(۳):

مسجدمحوری، احیای همان جایگاهی است که در صدر اسلام وجود داشت و در انقلاب اسلامی به متعالی ترین و کامل ترین شکل ممکن تجربه کردیم. کار دشواری نداریم؛ اگر مساجد را فقط برای خود نخواهیم و از خلوت بودن مساجد لذت نبریم!

 

بریده کتاب(۴):

وقتی از هنرمحوری در کار فرهنگی حرف می زنیم. منظورمان این است که علاوه بر به کار گیری قالب های مختلف هنر در فعالیت ها، کلیّت کار فرهنگی ما نیز باید هنرمندانه باشد. یعنی در کل کار، زیبایی و خلاقیت و تناسب وجود داشته باشد. در این صورت، کارمان اثرگذار خواهد بود؛ هم برای مخاطب و هم برای نیروهای فعال در مجموعه.

مرتبط با کتاب به اضافه مردم

بیشتر بخوانیم…
کار باید تشکیلاتی باشد: برای باقی ماندن، تشکیلاتی شوید،…

بیشتر ببینیم…
یکی از مهم ترین الزامات #جهاد_عظیم_تبیین ؟

کتابدوست
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *