کتاب الگوهای خانواده اخلاقی : ترسیم سیمای خانواده اخلاقی در آینه الگوهای علمی، معنوی

کتاب الگوهای خانواده اخلاقی : ترسیم سیمای خانواده اخلاقی در آینه الگوهای علمی، معنوی

کتاب الگوهای خانواده اخلاقی
نویسنده: هادی حسین خانی
انتشارات: طریق معرفت

بریده کتاب:

خداوند متعال ایجاد مودّت بین همسران را از جمله نشانه های خویش به شمار آورده است. مودّت تقریباً به معنای محبّتی است که در مقام عمل ظاهر باشد.

بر این اساس، به کارگیری جملات به منظور ابراز محبت قلبی، یکی از مهم ترین نمونه های مودّت به همسر محسوب شده و در تقویت روابطِ همسران بسیار مؤثر است. گرچه برخی از همسران می پندارند که تلاش گسترده آن ها برای تدبیر امور خانواده، حاکی از عشق و محبّت به همسر بوده و نیازی به اظهار کلامی آن نیست، اما روشن است که همیشه رفتارهای ظاهری ما نمی تواند مخاطب را به اسرار درونی مان واقف سازد؛ پس لازم است که صمیمیت قلبی خود را ظاهر ساخته و به زبان آوریم. از این رو است که امام صادق (ع) به هشام بن سالم می فرمایند:

إذَا أَحبَبتَ رَجُلًا فَأَخبِرهُ بِذَلِکَ فَإنهُ أثبَتُ لِلمَوَدَّهِ بَینَکُما؛
“هر گاه کسی را دوست داشتی، به او اعلام کن، که این امر مودّت بین شما را مستحکم تر می سازد.”
الگوی خانواده اخلاقی ص۱۹و۲۰

بریده کتاب(۲):

مقایسه کردن همسر با دیگران و به رخ کشیدن نقاط قوت آنان در برابر وی، از جمله اموری است که به صمیمیت روابط بین همسران آسیب وارد می سازد.

در این گونه موارد، فرد دیده خود را از مشاهده نقاط قوت همسر فرو بسته و در عوض به نقاط قوت دیگران متوجه می شود.
در مقابل، توجه به امتیازات و فداکاری های همسر و ابراز آن، سبب تقویت روابط همسران خواهد شد. الگوی خانواده اخلاقی ص ۲۵و ۲۶

بریده کتاب(۳):

تشکر و سپاس گزاری از تلاش ها و زحمات همسر، شکل دیگری از ابراز محبّت به وی است که هم صمیمیت بین همسران را تقویت می کند و هم باعث می شود همسر به زحمات و فعّالیت های مطلوب خود بیفزاید. به همین دلیل، امیرالمؤمنین (ع) قدردان بودن همسر را معیار مهمی در انتخاب همسر دانسته و برای برخوردار شدن از همسر شایسته، این دعا را تعلیم داده اند:

اللهم ارزقنی زوجه صالحه ودودا ولودا شکورا قنوعا غیورا ان احسنت شکرت؛
“پروردگارا! همسری صالح، پرمودّت، زایا، سپاسگزار، قانع و با غیرت نصیبم بگردان، که چنان چه به او نیکی کنم، تشکر کند.”
الگوی خانواده اخلاقی ص۳۱

بریده کتاب(۴):

بیان ویژگی های مثبت همسر، نمونه بسیار برجسته ای از ابراز محبّت گفتاری به شمار می رود و تأثیر شگرفی در تقویت صمیمیت بین دو زوج دارد.

هنگامی که رسول خدا (ص) از علی (ع) پرسید: زن خود را چگونه یافتی؟ گفت: “برای اطاعت خدا بهترین یار و معین است.” و وقتی از فاطمه (ع) راجع به علی (ع) پرسش نمود، فاطمه گفت: “بهترین شوهر است.”
تعریف کردن از همسر آن گاه که به خانواده خود منعکس شود، علاوه بر تقویت مودّت دو زوج، جایگاه همسر را بین اعضای خانواده نیز تقویت می کند.
الگوی خانواده اخلاقی ص۳۰

بریده کتاب(۵):

رسیدگی به نیازهای والدین همسر وظیفه انسانی دیگری است که لازم است مورد توجه و عمل زوج ها قرار گیرد.

تهیه اجناس مورد نیاز، انجام برخی از امور اداری، کمک در انجام امور منزل به ویژه در میهمانی ها و مراسم خانوادگی، پشتیبانی فکری، ارائه راهکار و راه حل در موارد درخواستی، تأمین نیاز مالی، و مراقبت در هنگام بیماری، از جمله ارزش های اخلاقی است که التزام به آن ها، علاوه بر جلب رضایت خداوند، تقویت پیوند خانوادگی را نیز به دنبال دارد.
الگوی خانواده اخلاقی ص۹۹

مرتبط با کتاب الگوهای خانواده اخلاقی

بیشتر بخوانیم…
کتاب الفبای زندگی : آشنایى با اصول و عوامل تحکیم خانواده

بیشتر ببینیم…
راز یک زندگی عاشقانه چیست؟

 

نمکتاب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *