وظایف در شرایط فتنه

وظایف در شرایط فتنه: مؤسسه فرهنگی قدر ولایت

معرفی:

کتاب در چند بخش ارائه شده : ۱) وظایف نخبگان وخواص در شرایط فتنه    ۲) وظایف شعرا و دانشمندان      ۳) وظایف دانشجویان ودانشگاه ها     ۴) وظایف طلّاب ومبلّغین    ۵) وظایف بسیجیان         ۶) وظایف مردم     ۷) وظایف مسئولین   ۸) وظایف مطبوعات

بریده کتاب(۱):

از وظیفه نخبگان: شاخص برای ما بین خودمان وخدا، این است که نگاه کنیم ببینیم دربیان این حرف اخلاص داریم یا نه؟ به فکر خدائیم یا نه؟ من دارم برای خاطر خدا ، رضای خداحرف می زنم یا برای جلب توّجه شما دارم حرف می زنم؟ برای خاطر خداست یا برای خاطردل مستمع وغیر مستمع است؟ معیارش این است ، به خودمان مراجعه کنیم. اقضی القضات نسبت به خود انسان، خود انسان است. خودمان را فریب ندهیم. بفهمیم چه کار می کنیم، بفهمیم چه می گوئیم، چه حرکتی می کنیم.

بریده کتاب(۲):

از وظایف دانشگاهیان: بصیرت شرط لازم است ولی کافی نیست!
امیرالمؤمنین می فرماید: بصیر آن کسی است که بشنود، گوش خود را بر صداها نبندد،وقتی شنید بیندیشد. هر شنیده ای را نمی شود به صرف شنیدن رد کرد یا قبول کرد ؛ بایداندیشید. ایراد کار بسیاری از کسانی که در لغزشگاه های بی بصیرتی لغزیدند وسرنگون شدند، این است که نگاه نکردند وچشم خودشان را بر یک حقایق واضح بستند. انسان بایدنگاه کند، وقتی که نگاه کرد آنگاه خواهد دید. ما خیلی اوقات اصلا حاضر نیستیم یک چیزهایی را نگاه کنیم!

بریده کتاب(۳):

از وظیفه های مردم: بی انصافی وبی عدالتی را کنار بگذارید، برادر وهمکار باشید. بعضی ها میخواهند اختلاف ها وشکاف ها را بیشتر کنند؛ نه ، نباید اختلاف به وجود بیاید؛ همه با هم برادرند. همه باهم همکاری باید بکنند؛ همه باید برای ساختن کشور به یکدیگرکمک بکنند. کسی را نباید به خاطر یک امر، از همه آن چیزهایی که صلاحیت محسوب می شود ، انسان او را نفی بکند. با انصاف باید بود. با انصاف باید عمل کرد؛ با انصاف باید حرف زد. خدای متعال در مورد دشمنان می گوید :«ولا یجرمنکم شنآن قوم علی الاتعدلوا اعدلوا هو اقرب للتقوی » اگر با کسی دشمنید، این دشمنی موجب نشود که نسبت به او بی انصافی کنید، بی عدالتی کنید ، حتّی نسبت به دشمن ، حالا آن که دشمن هم نیست.

کتابدوست
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *