نقد کتاب خرمالوها را به گنجشک ها بفروش

نقد کتاب خرمالوها را به گنجشک ها بفروش

دختری که در خانواده اصیلی است در دانشگاه، پسری خوب خواستگارش می­ شود اما به دلیل اختلاف پدرهایشان به هم نمی­رسند. پسر، یک دایی دارد که تحت حمایت پدرش بزرگ شده، طماع است و نمکدان شکن. پسر در زمان نامزدی با ریحانه، به دختری پولدار و بی­ بند و بار وصل و همراه می­ شود. ریحانه به سعادت ازدواج با پسر دانشجوی می­ رسد و یغما با خیانت باجناقش، طمع می ­کند و بدبخت می­ شود.

 

این مهم است که هرکس بتواند زندگی آینده­ اش را در خوشبختی ببینید. همه دنبال این هستند که خوشی را لمس کنند. اما همه باید بدانند که عکس­ العمل هایی که در روند زندگی­شان می­بینند، نتیجه عملی است که در طول شب و روزشان انجام داده­اند. به فکر و نیتی است که داشته­ اند.

این رمان در روال داستانی اش، خوب و بد را در مقابل خواننده به تصویر می­ کشد، تا خواننده خودش متوجه شود که زندگی یک وجه ندارد، بلکه هزارتویی است که اگر می­ خواهی از آن عبور کنی باید بدانی هر ذره عمل تو در شیرینی و تلخی زندگی­ ات اثر دارد.

داستان با سرعت خوب و بد را مقابلت می­ نشاند، هرچند که در روال طبیعی این امر به این سرعت نباشد. البته که نویسنده می ­توانست با پردازش­ های بهتر فرد و فضا، داستان را دلنشین­ تر کند.

شاید این بزرگترین نقص داستان باشد که خواننده همراه شخصیت اول و دوم داستان نمی­ شود و فقط دلش می ­خواهد داستان را بخواند تا ببیند قصه به کجا می ­رسد.

به­ هرحال از پیام اصلی داستان که بگذریم، نقش تربیت در شکل ­گیری شخصیت افراد، انتخاب دوست و همراه در پیش­رفت و پس­رفت زندگی، اثر نیت­ ها و افکار، نتیجه صبر و توسل، ناامید شدن و تو نیکی می­کن و در دجله انداز…. از دریافت­ های دیگری است که نصیب خواننده می­ شود. و البته در شخصیت یغما هم که مجسمۀ طمع، حرص، دورویی، تنبلی و… است، می ­توان اثر بدی ها را دید.

به هر حال خواندن کتاب خالی از لطف نیست.

مرتبط با نقد کتاب خرمالوها را به گنجشک ها بفروش

بیشتر بخوانیم…
خرمالوها را به گنجشک ها بفروش : ماجرای خواستگارهای دختر داستان دنبال کردنیست

بیشتر ببینیم…
نقد کتاب جاناتان مرغ دریایی

کتابدوست
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *