کتاب گلبرگ زندگی جلد اول : مجموعه گفت و گوی تلویزیونی ازدواج در شبکه سه سیما

کتاب گلبرگ زندگی جلد اول : مجموعه گفت و گوی تلویزیونی ازدواج در شبکه سه سیما

کتاب گلبرگ زندگی جلد اول
نویسنده: حسین دهنوی
انتشارات خادم الرضا علیه السلام

معرفی:

ازدواج، مهم ترین رخداد زندگی ما است‌. اگر در آن بی‌ دقتی کنیم؛ اگر شتابزده عمل کنیم و اگر اجازه دهیم احساسمان بر عقل سوار شود و انتخابمان در پرتو اندیشه نباشد، ضرر خواهیم کرد؛ پس بیایید عاقلانه ازدواج کنیم و عاشقانه زندگی کنیم.

گلبرگ زندگی جلد اول پشت جلد

بریده کتاب:

آن چه زمینه را برای ازدواج دختر و پسر آماده می کند، امکانات اولیه مادی، بلوغ شرعی، بلوغ جنسی، بلوغ فکری، رشد جسمی و روحی، رشد اجتماعی و شخصیتی، استقلال فکری، ثبات عاطفی و قدرت مدیریت بحران (مواجهه بامشکلاتی که در فرایند ازدواج ممکن است ایجاد شود و مقابله با بحران های زندگی) است که اگر این شرایط به طور نسبی (و نه مطلق) فراهم شد، شخص می تواند ازدواج کند.

گلبرگ زندگی، جلد اول (ص 33و34)

 

بریده کتاب(2):

همان گونه که طبیعت چهار فصل دارد، طبیعت زندگی انسان هم بهار، تابستان، پاییز و زمستان دارد و بهترین فصل برای ازدواج بهار زندگی یعنی ابتدای جوانی است.

تأخیر در ازدواج و کشیده شدن به فصل های بعدی زندگی، مشکلاتی را پدید می آورد:

۱. ازبین رفتن شادابی دختر و پسر؛

۲. ازدست رفتن فرصت های ازدواج به ویژه برای دختران؛

۳.فاصله سنی زیاد با فرزندان و ایجاد ضعف یا عدم درک متقابل در آینده؛

۴.مشکلات مربوط به فرزند دار شدن.

گلبرگ زندگی، جلد اول (صفحه 35)

 

بریده کتاب(3):

رابطه دوستی من با دختری برای ازدواج، به صورت عشقی پاک و مقدس است، نه رابطه ای هوس آلود. آیا چنین رابطه ای اشکال دارد؟

افزون بر خطرهایی که این گونه رابطه ها دارد (ر.ک:ص ۴۱-۴۳) ، باید توجه داشته باشید که احساسات عاشقانه برخاسته از همان غریزه جنسی و از آثار روانی آن است؛ بنابراین، نباید این احساسات به ظاهر پاک و مقدس، شما را بفریبد. بر اساس تجارب چند ساله نگارنده در جایگاه مشاور، موارد بسیاری از رابطه های این گونه پاک و مقدس به آبروریزی و بی عفتی انجامیده است.

یادتان باشد که جوانید و سرشار از عاطفه و در اوج غرایز جنسی و به طور قطع، توانمندتر از حضرت امیر مومنان، علی علیه السلام نیستید که به زنان جوان سلام نمی کرد و می فرمود:

می ترسم صدایشان مرا خوش آید و زیادتر از پاداشی که می جویم، گناه به من برسد.

گلبرگ زندگی، جلد اول ص ۴۴

 

بریده کتاب(4):

کمال گرایی و رویا پردازی در ازدواج مطلوب نیست. برای انتخاب همسر، دنبال کسی که عالی و خوب مطلق باشد نگردید؛ زیرا جز خدا و معصومان (علیهم السلام) شخص دیگری خوبِ مطلق نیست؛ بلکه خوبی در دیگران نسبی است.

مهم این است که شخص مورد نظر شما ۷۰درصد ویژگی مثبت داشته باشد و ممکن است ۳۰درصد نقطه منفی هم داشته باشد؛ زیرا گل بی خار وجود ندارد.

گلبرگ زندگی جلد اول ص63

 

بریده کتاب(5):

رسول گرامی اسلام فرمودند:

هیچ یک از شما، دختری را که دیگری خواستگاری کرده، خواستگاری نکند.

مطلوب این است که وضعیت یک خواستگار مشخص شود و اگر به جایی نرسید، نفر بعد اقدام کند.

پذیرش دو خواستگار همزمان از طرف دختر نیز مشکلاتی را فراهم می آورد؛ ازجمله این که آن دو را باهم مقایسه می کنند و این کار باعث سردرگمی و سخت شدن تصمیم گیری می شود. گذشته از این که اگر خواستگاران متوجه این موضوع شوند، به سختی آزرده خاطر و احتمالا منصرف خواهند شد.

گلبرگ زندگی جلد اول ص ۱۲۱

 

بریده کتاب(6):

آرایش باعث می شود که صورت زینت داشته باشد و نگاه کردن به دست و صورت زن به قصد لذت یا در صورتی که زینت داشته باشد، جایز نیست و برای مومنی که نمی خواهد مرتکب حرام شود، مانعی برای دیدن صورت دختر ایجاد می کند و او را در شناخت و انتخاب آگاهانه دچار مشکل خواهد ساخت.

توصیه می شود در خواستگاری آرایش نکنید تا خواستگار، چهره واقعی شما را ببیند و آگاهانه برگزیند و بعداز ازدواج با آرایشی که می کنید، زیبایی بیشتر و در نتیجه جذابیت افزون تری برایش خواهید داشت.

گلبرگ زندگی جلد اول ص 123

مرتبط با کتاب گلبرگ زندگی جلد اول

بیشتر بخوانیم…
آیین همسرداری در زندگی حضرت فاطمه(س) : زندگی شیرینی با مطالعه و عمل به این کتاب

بیشتر ببینیم…
موشن_گرافیک ( ازدواج) قسمت اول: تجرد قطعی

کتابدوست
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *