کتاب صعود چهل ساله : دقیق، کامل و ساده… بیان دستاوردهای این انقلاب 40 ساله

کتاب صعود چهل ساله : دقیق، کامل و ساده... بیان دستاوردهای این انقلاب 40 ساله

کتاب صعود چهل ساله
نویسنده: سیدمحمد راجی، سید محمدرضا خاتمی
انتشارات: معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی

بریده کتاب:

توسعه ی شبکه ی گازرسانی
ضعف در خدمت رسانی به مردم در دوران پهلوی به حدی بود که فقط پنج شهر و یک روستا گاز رسانی شده بود و تنها ۵۱ هزار خانوار تحت پوشش گاز طبیعی قرار داشتند. با سپری شدن ۴۰ سال از ظهور انقلاب اسلامی هم اکنون ۱۰۸۵ شهر و ۲۳۲۰۶ روستا با جمعیتی نزدیک به ۲۰ میلیون خانوار، به شبکه ی عظیم گازرسانی متصل شده اند.

بریده کتاب(2):

استحاله ی فرهنگ غنی مردم مسلمان ایران در راس تمام فعالیت های فرهنگی دوران پهلوی قرار داشت. در این دوران، غرب توسط پهلوی ها و درباریان، به عنوان الگویی بی بدیل برای تبعیت به مردم معرفی می شد؛ برای نمونه، میرزا ملکم خان که پدر روشن فکری و پایه گذار لژهای فرماسونری در ایران است، نوشته است:《 من همین قدر می گویم که در مسائل حکمرانی، نه می توانیم و نه باید از پیش خود اختراعی نماییم. یا باید علم و تجربه ی فرنگستان را سرمشق خود قرار بدهیم. یا باید از دایره ی بربری گری خود قدمی بیرو نگذاریم.》

بریده کتاب(3):

بانک جهانی ( world bank) برای سنجش میزان فقر در کشورهای دنیا، آن ها را به چهار گروه تقسیم کرده؛ سپس برای هر کدام از گروه ها با توجه به میزان درآمد و نیز هزینه های زندگی در کشورها، درآمد روزانه لازم برای بهره مندی از حداقل نیازهای فردی را در نظر گرفته و براساس آن، درصد فقرای کشورها را مشخص می کند. تقسیم بندی گفته شده به این صورت است:
۱. کشورهای با درآمد بالا( 21/7دلار)؛
۲.کشورهای با درآمد بیشتر از متوسط( ۵/۵ دلار)؛
۳. کشورهای با درآمد کمتر از متوسط(۳/۲دلار)؛
۴. کشورهای با درآمد پایین(۱/۹دلار)؛
در این تقسیم بندی، ایران جزو گروه دوم یعنی کشورهای با درآمد بیشتر از متوسط قرار دارد.

بریده کتاب(4):

فقرایران در زمان پهلوی
فقیربودن ۴۶درصدی مردم ایران

براساس مستندات بانک جهانی، حدود ۶۰ درصد روستاییان و ۳۰ درصد شهرنشینان ایران و با توجه به نسبت بالای جمعیت روستانشین، تقریبا ۴۶ درصد از کل جمعیت ایران در سال ۱۹۹۷م زیر خط فقر قرار داشته اند.

بریده کتاب(5):

اسدالله علم:
امروز بعد از ظهر که به حضور شاه رفتم، وسط کار ماساژ و حمام بودند. دو ساعتی با هم صحبت کردیم. عرض کردم به نظر من ایشان هم در ورزش و هم در فعالیت های شبانه افراط می کند…! به تذکرم خندید… .بار دیگر پیشنهاد کردم به حد کافی خارج از مملکت بوده ایم و اکنون بهتر است برگردیم. مثل این [بود] که دنیا را بر سرش خراب کرده باشم! اما وظیفه ی من ایجاب می کند که به اطلاع برسانم که پادشاه ایران نمی تواند ۴۵ روز را خارج از وطنش و صرفاً بابت استراحت و سرگرمی بگذراند. مردم این چیزها را تحمل نمی کنند.

این ها مربوط به دورانی است که قیمت برخی اقلام سه برابر شده بوده است. عَلم در خاطرات روزهای بعد خود، ضمن تشریح سفر به ژنو که صرفاً به منظور معاینه ی چشم هایش صورت گرفته بود، نوشته است:
از تهران خبرهای بد می رسد. بلیط های اتوبوس ناگهان سه برابر شده است که باعث اعتراض شدید مردم شده: دانشجویان از حاضر شدن سر کلاس ها خود داری کرده اند و چند اتوبوس را آتش زده اند‌. آن ها از حمایت مردم برخورداند و تظاهراتشان رو به تشدید… .

مرتبط با کتاب صعود چهل ساله 👇👇👇

بیشتر بخوانیم…
کتاب چهل تدبیر : خلاصه تحليل وقايع کشورمان از اول انقلاب تا حالا

بیشتر ببینیم...
اندکی آگاهی از دوران پهلوی

کتابدوست
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *