کتاب تمنا : آینده شناسی جامعه منتظر جهانی( مهدویت و انتظار)

کتاب تمنا : آینده شناسی جامعه منتظر جهانی( مهدویت و انتظار)

کتاب تمنا
نویسنده: رضا مصطفوی
انتشارات: عهد مانا

معرفی:

موضوع کتاب، بررسی و تحلیل موضوعات مهدوی است. در این کتاب، جریانات تاریخی وابسته به ظهور بیان می شود و وظایف منتظران در زمان غیبت بررسی می گردد.

قلم نویسنده ساده، شیوا و زیبا می باشد. مسائل مختلف به خوبی به یکدیگر ربط داده شده است و مخاطب را با تحلیلی منطقی، به نتیجه درست می رساند.

ازدیگر آثار مصطفوی می‌توان به “کمیاگر”، “التیام”، “آوای درد”، “عهدنامه”، “نشانه” و “گپ وگفت حرفه ای” اشاره کرد

کتاب تمنا : آینده شناسی جامعه منتظر جهانی( مهدویت و انتظار)

خلاصه:

تحلیلی است قرآنی و نگاهی است انتقادی به گذشتۀ شیعیان و آیندۀ جهان. گاهی نیاز است پیش‌ فرض‌ های ذهنی ما دچار یک زلزله شود و برگردیم و دوباره آنچه را که می‌دانیم بازخوانی و بازشناسی کنیم.

نویسنده در این کتاب، توانسته است باور های سنتی و دانسته‌ های ارثی خواننده درباره مهدویت را به لرزه دربیاورد و خواننده را به این اندیشه وادارد که به راستی من در دنیای امروز چگونه باید زندگی کنم و انتظار و مهدویت چگونه باور ها و رفتار هایم را شکل می‌ دهد و دنیا را آن‌گونه که تاکنون به آن نمی‌ اندیشده‌ام تغییر خواهد داد.

گام‌ های خوف‌ انگیز و رجا آفرین این کتاب خواننده را به این اندیشه می‌ برد که ممکن است تو با همه‌ی ادعا هایت از آنانی باشی که تنها چشم به راه نشستند و پس از ظهور همه‌ چیز را مطابق خواسته و میل خود طلب کردند…

تمنا، یک نگاه دقیق، جسورانه، علمی، مستدل و با روایتی روان و موزون است که با پرداختن به تاریخ تطبیقی انتظار و مقایسه‌ی دوران غیبت و حیرت، با تاریخ انتظار بنی‌اسرائیل در قرآن، خواننده را ساعت‌ ها درگیر این چالش و اندیشه می‌ کند.

یاری امام

بریده کتاب(۱):

بنی اسرائیل دوران انتظار را با موفقیت و سلامت نسبی طی کردند، اما پس از ظهور موسی (ع) دچار سستی و انحراف شدند و در اثر نافرمانی ایشان، با رحلت موسی پروژه ظهور منجی بنی اسرائیل نافرجام ماند.
بنی اسرائیل عصر موسی با وجود درک عمیق از روزگار انتظار، درک درستی از روزگار پس از ظهور نداشتند؛ چرا که می‌ پنداشتند کار منجی آن است که در یک لحظه و با عصا انداختنی دشمنانش را نابود و جهانی سرشار از لذت و عزت نصیب شان کند. غافل از آنکه با ظهور منجی، هجرت و جهاد و تلاشی سنگین و طاقت فرسا آغاز خواهد شد و نجات آنان در گرو تلاش و جهادی زمینی خواهد بود. از همین روی پس از ظهور موسی (ع)، به وی اعتراض می کردند که پیش از آمدنت آزار می دیدیم و اکنون نیز در سختی و گرفتاری هستیم.

آزمایش,دوران غیبت کبری

بریده کتاب(۲):
در اندیشه شیعی، قدرت تنها ابزار است و نه غایت و هدف. با قرائت شیعی حتی در شکل پویا و فعال آن، زمینه سازی برای ظهور و بر پایه ی جامعه جهانی مطلوب، هیچ نیازی به تصرف سرزمین، گروه یا انهدام جامعه ای خاص ندارد.
ظهور به معنای تسلط فرد یا گروهی خاص بر جامعه جهانی نیست و هیچ گروهی کدخدای جهان نخواهد بود. ظهور به معنای تسلیم همگان از جمله خود منجی موعود در برابر حقیقت و عدالت است.

امام معصوم,قدرت,عکس نوشته

بریده کتاب(۳):
یاران امام باید یارانی باشند که چون و چرا نشناسند. تنها امام معصوم و کلامش را حقیفت بدانند. هرچند آن کلام مورد پسند و نفعشان نباشد.
هرچند امر به شکست و بازگشت باشد. چگونگی یاری امام نیز، بسته به زمان ها و احوال و مکان ها گوناگون است.

یاری ولی خدا,لگد دشمن

بریده کتاب(۴):
از نظر ائمه اطهار (ع) کنار زدن سلاطین جور، ساده ترین بخش کار بود. بخش اصلی، برپایی حکومتی الهی با همراهی یاران ویژه  و آمادگی اجتماعی بود. نبود یاران صالح پرخاصیت و نیز نبود آمادگی فکری و فرهنگی مردم، دغدغه ی اصلی امامان معصوم (ع) بود که در بسیاری از روایات با صراحت یا اشارت بیان شده است.

سنت الهی,عکس نوشته

بریده کتاب(۵):
در دوره ی نوین تمدن، به دلیل پیشرفت چهرۀ  منطقی و عقلانی اسلام، برنامه ها و تلاش های رسانه ای غرب، آن را هدف گرفته و مسلمانان را به جان هم انداخته است. از دل جامعۀ اسلامی چه فرقه ها و چه نحله های جورواجور و رنگارنگی با پشتیبانی سازمان های جاسوسی قدرت های بزرگ بیرون نیامده است و بهائیت نمونه هایی ازآن درجهان تسنن و تشیع است.

بریده کتاب(۶):
حق خوشبختی در دنیا و آخرت، حقی است که خداوند برای بشر خواسته، و خواستن و نخواستن آن را در اختیار خود او قرار داده است.

بیشتر…

نقد:

تمنا یک کتاب علمی_اعتقادی است که دارای شش فصل در قالب شش گام بیان شده است.

یکی از زیبایی های کتاب، خلاقیت نویسنده در انتخاب عنوان های فهرست کتاب است مانند: عبور از غربال، گنجینه ی ایمان، نگهبانان گنج و… .

قلم نویسنده روان و ساده بوده و در عین حال در بیان تخصصی و علمی مطالب مهارت خاصی دارد.

با خواندن این کتاب، خواننده خود را در دوران های تاریخی متفاوت تحلیل و بررسی می کند و تا پایان کتاب به نقش و وظیفه خود در دوران غیبت پی می برد.

امام من: داستان هایی کوتاه و جذاب برای آشنایی بیشتر با امام عصرمان و پاسخگویی به بسیاری از شبهات با جملاتی دلنشین

کتابدوست
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *