نقد کتاب بادام : کتابی پر از یاس و دل­مردگی، تنهایی و سیاهی

نقد کتاب بادام

موضوع:

کتاب بادام ماجرای پسری است که اسمش را بیان نمی­ کند. خلقت این پسر طوری است که احساسات ندارد و از نظر علمی اسم بیماری اش که اختلال عمیق مغزی است، الکسی تایمیا است. به بهانه­ این­ که احساسات ندارد، کتاب پر است از صحنه­ های خشونت­ آمیز و بی­ ادبانه؛ بچه‌ ها او را می ­زنند و به او تف می­ اندازند. «حال به ما می­ گویند کتاب شهدا و اسم شهدا را از کتاب­ های درسی حذف کنید، چرا که خشونت­ آمیز است.»

1-  مدرسه­ اش کره است، مدرسه­ ای که بی­ ادبی به معلم و دانش ­آموز (گفتن کلمه­ توله­ سگ) دعوا و خشونت به شکل گروهی تا دم مرگ و اهمیت ندادن به شخصیت انسانی، خیلی زیاد است.

2- نویسنده به لحاظ این­ که می­ خواهد پسر را بی احساس جلوه دهد، تولید صحنه‌ های خشونت‌ آمیز می­ کند. در حالی­ که اگر هدف نویسنده، بیماری پسر بود، می ­توانست برای پسر، خواهری فرض کند که نسبت به خواهرش بی ­حس است.

3- پسر، مادر و مادر بزرگی دارد که او را مامی صدا می ­زند. توصیف کشتن در داستان­ های مامان زیاد است و در لابه ­لای داستان، خانواده ­های دیگری توصیف می­ شوند که پر از تلخی و بدبختی و ناکامی هستند؛ مثلا می­ خواهد برای پسر، داستانی مثال بزند، قصه­ اش تلخ و خشن است.

4- صفحات کتاب پر است از یاس و دل­مردگی، تنهایی و سیاهی. چرا یک نوجوان باید این چنین کتابی بخواند؟؟؟

4- گستاخی و ناهنجاری (بحث امل، اروتیک، نوشیدن الکل) چندین­ جا تکرار شده است، قبح کلمات ریخته شده و توصیف صحنه­ های کریه وجود دارد (لوله­ ادرارش از لگنی که زیر تختش بود…)

5-کلمه مردن و خودکشی و قطع روابط خانوادگی، که متاسفانه سبک زندگی آن­هاست، راحت بیان می­ شود.

6-داستان برای نوجوان است، اما ارتباط دو جنس عادی­ سازی می­ شود و کم ­کم به سمت لذت می­ رود.

7- مادر عاشق برنامه­ های موسیقی کی پاپ کره­ ای بوده است. مادرش او را با یتیمی بزرگ می­ کند، با پسری ارتباط می­ گیرد، دختر تهدید می­ کند: بخواهی مخالفت کنی حامله می­ شوم. دقیقا یک ماه بعد، این تهدید را عملی می ­کند. مامی تا هفت سال با دخترش قهر می­ کند. به این ترتیب خیلی راحت راه های اشتباه را به نوجوان منتقل می­ کند.

8- با توجه به همه زشتی های رفتاری، طوری نوشته می شود که شیرینی مدارس مختلط و توصیف پوشش لباس خارج از عرف به نوجوان القا می­ شود.

9 – در لفافه به نام توصیف بادام­ هایی که به کره صادر می­ شود، یادی می کند از آمریکا و از بادامش که از همه بیشتر بادام آمریکایی را دوست دارد.

و نکته قابل توجه، بادام را حذف می­ کند و می ­نویسد: “از همه بیشتر آمریکایی­ ها را دوست دارم.”

10- حس منفی پسر به خانواده با کلمات “مامان خون آشام و مامانی غول پیکر و مزه­ شور خون”، خصوصیات شیطان­ پرست­ ها که خون می ­خورند را در ذهن تداعی می­ کند.

11-پسر عاشق دختری دونده می ­شود، به او نزدیک می­ شود و غلیان پیدا می ­کند و در سن بلوغ، حس­ هایش زنده می­ شود.

12-عشق را، کشف زیبایی جنس مخالف به نامشروع تعریف می­ کند و البته این را فلسفه­ زندگی در غرب نشان می­ دهد.

 

مرتبط با نقد کتاب بادام

بیشتر بخوانیم…
نقد کتابخانه نیمه شب : زندگی را نمی توان از دل ناامیدی یافت….

بیشتر ببینیم..
نقد کتاب من پیش از تو

کتابدوست
دیدگاه کاربران
7 دیدگاه
  • سحر 27 آذر 1402 / 10:08 قبل از ظهر

    عزیز دلم این کتاب اونقدری خوب هست که توی جوامع مختلف و با فرهنگ های مختلف، از جمله فرهنگ اسلامی، آزمایش خودش رو پس داده باشه.
    پس متاسفم که جملات این کتاب به مذاق شما خوش نیومده و نویسنده اونجوری که شما دوست داشتید کتابش رو ننوشته. درک این کتاب توانایی بالایی میخواد که متاسفانه همه ی افراد از این توانایی برخوردار نیستند. این کتاب قدرت عشق و دوستی، قدرت حس مادر به فرزند و بلعکس، توانایی احساسی افراد در موقعیت های مختلف و همچنین از خودگذشتی و نیکی به دیگران رو به تصویر میکشه. من این کتابو خوندم و واقعا راضی بودم ازش.
    در هر حال، ممنون از دیدگاهتون

  • صهبا 2 آذر 1402 / 9:25 بعد از ظهر

    سلام و ارادت
    ممنون از نقد خوب و مفیدتون

  • F 2 آذر 1402 / 9:25 بعد از ظهر

    ممنون از بیان نکات دقیقتون

  • زینب 2 آذر 1402 / 9:24 بعد از ظهر

    نقد کامل و جامعی بود متشکرم

  • zfarz 2 آذر 1402 / 9:22 بعد از ظهر

    خیلی عالی بود
    استفاده کردیم👏👏

  • گیدگود 25 آبان 1402 / 12:17 بعد از ظهر

    سلام عالی

  • فاطمه 12 شهریور 1401 / 9:42 قبل از ظهر

    خیلی ممنون از نقدتون. من میخواستم این کتابو بخرم و بخونم خوب شد که این نقد رو دیدم

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *