کتاب گلبرگ زندگی 2 : گفت و گوی تلویزیونی پیرامون دوران عقد و آغاز زندگی

کتاب گلبرگ زندگی 2
نویسنده: حجت الاسلام و المسلمین حسین دهنوی

انتشارات خادم الرضا(ع)

معرفی:

کتاب «گلبرگ زندگی ۲» به مسائل و مشکلات دوران عقد و آغاز زندگی مشترک می پردازد که با توجه به تنوع مسائل و کاربردی بودن آن ها می تواند چراغ راهی برای همه زنان و مردان متاهل، به ویژه زوج های جوان باشد.

بریده کتاب:

چرا در اسلام مرد بر زن برتری یافته است و باید رئیس خانواده باشد؟
در هر سازمان و نهادی باید یک نفر مسئول باشد و نهاد خانواده هم این گونه است؛ پس مسئول بودن زن و مرد با هم نشدنی است؛ چون باعث هرج و مرج می شود؛ مانند یک کشور که نمی‌ تواند دو فرمانروا داشته باشد؛ از این رو یکی از همسران باید مسئول باشد. خداوند توانا با توجه به ساختمان جسمی، توانمندی بدنی و ویژگی های روحی مرد وظیفه را بر عهده او گذاشته؛ چون قوه اندیشیدن در مرد قوی تر از زن است؛ همانگونه که عواطف و احساسات زن بر مرد برتری دارد. در قانون مدنی نیز بر اساس ماده ۱۱۰۵ مسئولیت خانواده بر عهده مرد قرار داده شده است. مسئولیت، به معنای برتری نیست؛ بلکه کرامت انسانی زن و مرد، برابر است و چه بسا کرامت زن بیشتر باشد. خداوند می فرماید:
«انّا خلقناکُم مِن ذَکَر وِاُنثی… اِنَّ اَکرَمَکُم عِندَ اللهِ اَتقاکُم»

اگر زنان ما بپذیرند که معنای مسئولیت مرد، برتری بر زن نیست، به راحتی نقش و جایگاه خود را خواهند پذیرفت و آن را در می یابند؛ مانند بالاترین مقام که مسئولیت مهماندار هواپیما را مبنی بر بستن کمربند ایمنی بدون مقاومت قبول می کند.

گلبرگ زندگی جلد دوم، ص۴۶.۴۷.۴۸

بریده کتاب(2):

دو ماه است که ازدواج کردم و به علت رسیدگی به امور منزل و همسرداری، کمتر از گذشته به عبادتم می‌ رسم و بسیار نگرانم، چه کنم؟
این نگرانی بدان دلیل است که ثواب را فقط در عبادت متعارف یعنی نماز، دعا و مناجات می دانید؛ در حالی که اسلام راه کسب ثواب را فراتر از این معرفی کرده و افزون بر نماز و دعا، کارهای دیگری را هم عبادت می شمرد.

درست است که با آغاز زندگی مشترک، امکان دارد عبادت‌ های فردی شما کم شود که البته با برنامه‌ریزی می توانید حد مطلوب را حفظ کنید؛ اما ازدواج غیر از اثر تکاملی بر شما، رفتارهای دیگری را می‌ طلبد که ثواب دارد و در حقیقت نوعی عبادت به شمار می رود. مهم این است که قصد قربت کنید و کارهایتان برای خدا باشد.

بریده کتاب(3):

مدتی است وارد زندگی مشترک شده‌ ایم و زمانی که شوهرم سر کار می‌ رود کلافه می شوم و لحظات سختی را می گذرانم. لطفاً مرا راهنمایی کنید.

علت این کلافگی شما، بی‌ برنامگی است. برنامه نداشتن باعث روزمرگی در زندگی می شود اگر برای خود برنامه ای تنظیم کنید، احساس دلتنگی در شما ایجاد نمی‌ شود و ساعات تنهایی را با نشاط، سپری خواهید کرد.

هر خانمی چه شاغل و چه خانه‌ دار باید برای همه امور زندگی مانند کار در منزل، عبادت، ورزش، تفریح، خواب، مطالعه، کسب مهارت‌ ها و رفت و آمد خود با بستگان و نزدیکان برنامه داشته باشد. فقط با برنامه ریزی در زندگی است که می‌ توان به سمت بهره‌ وری از زمان پیش رفت.

بریده کتاب گلبرگ زندگی 2 (4):

گاهی در فرایند خواستگاری وجلسه بله برون، خانواده پسر به آداب و رسوم خانواده دختر توجه نمی کنند و همین باعث ایجاد اختلاف در دوران عقد می شود. این مسئله تا چه حد باید برای دختر و خانواده اش اهمیت داشته باشد و بدان توجه کنند؟
احترام به آداب و رسوم دیگران، کار پسندیده‌ ای است و بی توجهی خانواده پسر و دختر به آداب و رسوم خانواده یکدیگر رفتار مطلوبی نیست؛ اما بعد از عقد باید به آن بی‌ توجهی کرد؛ زیرا یادآوری خاطرات ناخوشایند گذشته دل را چرکین می کند و بی تردید در روابط زن و شوهر تاثیر منفی می گذارد.

پس ذهن و دل خود را پاک کنید و اجازه ندهید با یادآوری آن خاطرات، زندگیتان خراب شود. مطمئن باشید زنده کردن این خاطرات، کار شیطان است و می‌خواهد کینه و دشمنی ایجاد کند؛ چرا که یکی از کارهای شیطان، ایجاد کینه است.

بریده کتاب(5):

۹ ماه است عقد کردیم و قبل از عروسی باردار شده ام، شوهرم برای حفظ آبرو و ترس از حرف مردم می‌ گوید باید بچه را سقط کنی. آیا این کار درست است؟
جنین شما از نطفه ای کاملا مشروع منعقد شده است؛ چون شما دو نفر زن و شوهر بوده و مرتکب گناهی نشده‌ اید. دیگران هم می‌ دانند این اتفاق به دنبال نا آگاهی از برخی مسائل دوران عقد رخ داده است؛ پس نباید به دلیل نپسندیدن عرف، به جنایت دست بزنید.

سقط جنین یا کورتاژ، قتل و از گناهان کبیره است و دیه دارد. برای پرهیز از این گونه جنایت‌ ها، فرهنگ جامعه باید تغییر کند تا زوج‌ های جوان گرفتار بدبینی دیگران نشوند. برخی می پندارند تا در جنین روح دمیده نشده، سقط آن اشکالی ندارد؛ اما چنین نیست و بر اساس فتوای مراجع تقلید، سقط جنین پس از انعقاد نطفه در هر ماهی که باشد، جایز نیست.

گلبرگ زندگی جلد دوم، ص۱۰۶

مرتبط با کتاب گلبرگ زندگی 2

بیشتر بخوانیم…

کتاب گلبرگ زندگی جلد اول : مجموعه گفت و گوی تلویزیونی ازدواج در شبکه سه سیما

بیشتر ببینیم…
افسانه های عشق

کتابدوست
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *