کتاب نرگس : پرقدرت، پرتوان، خستگی ناپذیر…با خواندنش تنها این واژه ها به ذهنم رسید..

کتاب نرگس : پرقدرت، پرتوان، خستگی ناپذیر...با خواندنش تنها این واژه ها به ذهنم رسید..

کتاب نرگس
نویسنده: رحیم مخدومی
انتشارات: سوره مهر

کتاب نرگس, رحیم مخدومی,عکس نوشته زیبا,عکس نوشته جذاب

معرفی:

قصه ی پسر بچه ای که هم می خواهد قلدری کند و هم نمی تواند محبتش به خانواده را کنار بگذارد، هم می خواهد شجاع باشد و هم ترس هایش او را عقب می راند. هم تنبل است و هم برای نرگس، خواهر نازنینش دنبال راه حلی است تا بتواند دکتری اش را بگیرد. داستان عشق و انقلاب

کتاب نرگس, رحیم مخدومی,عکس نوشته زیبا,عکس نوشته جذاب

خلاصه:

وقتی انقلاب شد رحیم مخدومی تقریبا به سن و سال اسماعیل، قهرمان داستان «نرگس» بود. به همین خاطر، روایتی که مخدومی از زندگی و محل درس خواندن و فعالیت‌ های انقلابی اسماعیل به دست می‌دهد، به دلیل آن که توسط خودش تجربه شده است، برای مخاطب هم ملموس و باورپذیر است. مخدومی در رمان «نرگس» ماجرای اسماعیل را شرح می‌ دهد که خواهرش نرگس به دلیل روسری سرکردن از مدرسه اخراج شده است. او به هر دری که می‌ زند نمی‌ تواند خواهرش را به مدرسه بفرستد؛ حتی به سر کار می‌ رود تا بتواند برای نرگس معلم خصوصی بگیرد، اما این تنها دغدغه اسماعیل نیست. او از یک سو دایی مبارزی دارد که مدام در تعقیب و گریز با نیرو های ساواک است. از سوی دیگر، پدر اسماعیل و خود او به دلیل فعالیت‌ های انقلابی دستگیر می‌ شوند؛ وقتی هم که پدرش به زندان می‌افتد، تامین معاش خانواده بر دوش اسماعیل می‌ افتد. ولی همه این اتفاقات، به همراه شهادت دایی و یکی از معلمان مدرسه، او را مصمم‌ می‌کند که حتی بیش از گذشته به مبارزه و تلاش برای فرستادن نرگس به مدرسه، بپردازد. او به جز پخش اعلامیه‌ های انقلابی، در محیط مدرسه هم برای شوراندن بچه‌ها علیه کادر طاغوتی مدرسه کوتاهی نمی‌ کند.

کتاب نرگس, رحیم مخدومی,عکس نوشته زیبا,عکس نوشته جذاب
کتاب نرگس, رحیم مخدومی,عکس نوشته زیبا,عکس نوشته جذاب

بریده کتاب(۱):

صدای فروشنده از پشت سرم می‌آید.
– مواظب باش نشکنی‌ش.
کادو را با احتیاط حمل می‌کنم؛ عینهو جوجه. نه جرأت دارم فشارش دهم و نه می‌توانم شُلش کنم. از خوش‌ حالی، اشک توی چشم‌ هایم جمع شده. راستش را بخواهید، من نرگس را خیلی دوست دارم. او،امسال می‌ رود دبیرستان. من بی‌ چاره هم می‌ روم راهنمایی.
او، هرسال، شاگرد اول است؛ من بی‌ چاره هم…

بریده کتاب(۲):

از این… اعلامیه‌ ها… چندتا داری؟
– اعلامیه چیه؟
عصبانی می‌شود.
– بازی در نیار اسماعیل! گفتم از اینا چند تا داری؟
این اعلامیه، مهم و فوریه. فهمیدی؟ زود باید پخش بشه.
دیگر نمی‌ توانم خودم را به نفهمی بزنم. می‌ ترسم اگر راستش را نگویم، همین جا آبرویم را ببرد. دوروبرم را خوب نگاه می‌کنم؛ کسی نیست.
می‌پرسم: «توش چی نوشته؟»
قیافه‌اش را جدی می‌کند و می‌ گوید: « توطئه‌ی آتیش زدن سینما رکس آبادان، برای سرگرم کردن مردم بوده. می‌خواستن بندازن گردن انقلابیا. تو تظاهرات هفده شهریور تهران، دویست نفر از مردم شهید شدن. روز بیست و سوم مهر، که چهلم شهدای هفده شهریوره، از طرف آیت‌ الله خمینی، عزای عمومی اعلام شده. امروز بیست و یکمه. وقت نیست. باید هرچی اعلامیه هست تا صبح پخش کنیم. فهمیدی؟»

بریده کتاب(۳):

اشک‌ هایم را پاک می‌ کنم و دست می‌ کشم به صورتش. یک طرف صورتش چنان تاول زده که انگار سرخش کرده‌اند. دوست دارم در این آخرین لحظات، خوب تماشایش کنم؛ اما اشک امانم نمی‌ دهد. دوست دارم مرا با او تنها بگذارند تا حرف‌ هایم را، که در این چند ماه در دلم جمع کرده‌ام، برایش بگویم؛ اما تابوت را زودی بلند می‌کنند سر دست و شعار می‌ دهند: «به حق شرف لا اله الا الله…»

بریده کتاب(۴):

نمی‌ دانم کیست که یک‌ دفعه داد می‌ زند: «فرحزاد مسلمان، پیرو خط قرآن». بعضی از بچه‌ ها، جوابش را می‌ دهند. فرحزاد، لبخند زنان،از کنارم می‌ گذرد. چندتا از بچه‌ها عکس‌ های آقای اولیایی را می‌ چسبانند بر سر درکلاس‌ ها. عبداللهی با صدای بلند می‌ گوید: « بچه‌ ها، می‌ خوایم شیرینی بخریم.
هرکی پول داده، یا علی.»
مصطفی می‌ زند روی شانه‌ ام. به خود می‌ آیم.
– منتظر چی هستی؟ تند باش دیگه.
یاد نرگس می‌ افتم. انگار همه‌ی شادی‌ های دنیا را یک‌جا می‌ ریزند توی دل من. دیگر معطلش نمی‌ کنم.
پاهایم را در کتانی‌ های رنگ و رو رفته‌ام سفت می‌کنم و می‌ دوم… همین امروز باید نرگس را بفرستم مدرسه.

بریده کتاب(۵):

می‌ دانم این همه بگیر و ببند، به خاطر آیت‌ الله خمینی است، همان که شعارش را روی دیوار باغ افروز خان نوشته بودند. شاه او را از کشور بیرون کرده؛ چرا که مسلمان بوده و قصد داشته کشور ایران را اسلامی کند. حالا، هرکس از او طرف‌ داری کند، همان بلایی را سرش می‌ آورند که سر دایی صمد آوردند؛ چرا که او هم طرف‌دار آیت‌الله خمینی است.
همه‌ی این حرف‌ها را چند شب پیش از بابا شنیدم.
داشت برای مادر می‌ گفت تا کمی دل‌داری‌ اش بدهد. من هم خودم را زده بودم به خواب. بابا می‌ گفت: «صمد، توی تظاهرات هفده شهریور، یکی از سردسته‌ها بوده.
از قرار معلوم، سر و صورتش همون جا زخمی شده.
حتم دارم مأمورا اون رو همون جا شناسایی کردن…»
حیف که بعدش خوابم برد و نفهمیدم دربارۀ ساک هم حرفی زد یا نه.

بریده کتاب(۶):

نرگس می‌خندد و می‌گوید: «مثلا من معلم خصوصی توام. باشه؟
– باشه.
شروع می‌کند به درس دادن. ورپریده مثل معلم‌ها درس می‌دهد؛ تازه، چه‌قدر هم قشنگ‌تر!
شوخی شوخی دارم یاد می‌گیرم. راستی، اگر نرگس معلمم بود، چه‌قدر خوب می‌شد! هرسال یک‌ضرب قبول می‌ شدم. خوشا به حال آن‌ هایی که معلم خصوصی دارند! چه‌ قدر کیف می‌ کنند! همین است که فرشته و کریم می‌ توانند بدون دردسر قبول شوند؛ وگرنه با این همه قروفری که آن‌ ها دارند، کی وقت می‌کنند درس بخوانند؟!
– حواست کجاست اسماعیل؟ برای تو دارم می‌ گم.

بریده کتاب(۷):

جرأت ایستادن ندارم.
رگبار از بالای سرمان می‌ گذرد. کوکتل‌ ها پرتاب می‌ شود طرف نظامی‌ ها. مسلسلچی رگبار را می‌ گیرد طرف بام‌ ها.
چند نفر تیرخورده‌ها را سر دست بلند می‌ کنند و شعار می‌ دهند: «برادر شهیدم، راهت ادامه دارد…»

بریده کتاب(۸):

صدای خندۀ بابا هر لحظه بلندتر می شود. انگار دارد می آید بیرون. دست هایم شروع می کنند به لرزیدن. زودی دیگ را می گذارم زمین و به سرعت می آیم پشت در. بابا می آید دم در اتاق. آب دهانم خشک شده است. یک دلم می گوید فرار کنم و دل دیگرم…
بابا نگاهی به حیاط می اندازد و در را جفت می کند و برمی گردد داخل. نفسم را می دهم بیرون و برمی گردم. عرق روی پیشانی ام سرد شده است. ساک را بی صدا از زیر دیگ می کشم بیرون. یکهو صدای در حیاط می آید.
_تق تق تق…
لعنت به این شانس! حتما مصطفی است. عجب موقعی سر وکله اش پیدا شده. اصلاً فکر اینجایش را نکرده بودم، الان است که بابا برای بازکردن در از اتاق بزند بیرون. ساک را باز می کنم. سرم گیج می رود. ساک پر از بسته های کاغذ است. چنگ می زنم توی کاغذ ها و یکی را مچاله می کنم و می چپانم زیر پیراهنم و بعد مثل جن، می پرم توی حیاط. باز صدای در می آید، و صدای بابا از اتاق:
_اومدم.
در را باز می کنم و می پرم بیرون.
_بدو مصطفی، بدو معطلش نکن…
مصطفی از همه جا بی خبر، می دود دنبالم.

بیشتر بخوانیم…
رمان ناهید: دلدادگی دختری پرشور که او را به انقلاب گره می زند.

بیشتر ببینیم…
رمان خوان های عزیز بشتابید…

کتابدوست
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *