کتاب سلوک عاشورایی : منزل هفتم: عزت و ذلت

کتاب سلوک عاشورایی : منزل هفتم: عزت و ذلت

کتاب سلوک عاشورایی

سلسله جلسات اخلاق، عرفان و معارف اسلامی
حضرت آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی
انتشارات : مصابیح الهدی

بریده کتاب:

امام حسین علیه السلام نشان داد که چگونه باید زندگی کرد و چگونه باید مرد. حضرت معنای حیات و ممات را عملا به ما نشان داد.
ص۴۴

بریده کتاب(2):

عزت نوعی سلطه بر قلب هاست که باعث فرمانبری و اطاعت پذیری می شود، البته همراه با یک چاشنی از محبت.
ص26

بریده کتاب(3):

امام علی علیه السلام :
به دنیا دل نبندید چون این دنیا شما را رها می کند. پس به دنبال عزت دنیایی نباشید و برای آن سر و دست نشکنید. چون عزت منقطع دنیا به درد نمی خورد. عزت خداوندی است که همیشگی است و همیشه کارساز است.
ص۵١

بریده کتاب(4):

از سفارشات لقمان به فرزندش:
اگر قصد داری که عزت دنیایی را به دست آوری از تمام امور مادی که در دست مردم است دل ببر.
“دل بریدن” همان “انقطاع” است. تمام انبیای الهی و صدیقین که می بینی به درجات عالیه ای از عزت حقیقی رسیده اند، از همین راه رفته اند.
ص٩١

بریده کتاب(5):

انسان از نظر فطری طالب نامتناهی است و به عبارتی زیاده طلب است. این زیاده طلب بودن بد نیست، چون مشکل از “طلب نامتناهی” نیست، اشکال وقتی است که با این طلب نامتناهی به دنبال یک چیز متناهی و محدود باشد و بخواهد با این چیزها طلبش را سیر کند. مشکل اصلی این است که انسان نمی داند مطلوب واقعی فطرت او کجاست؛ برای همین به این در و آن در می زند و هیچ گاه هم سیر نخواهد شد.
ص١٠٧ و ١٠٨

بریده کتاب(6):

کسانی که به خدا پیوند بخورند عزیز می شوند…هر عزیزی منهای خدا خوار است و هیچ توانایی ندارد.
ص ۵۰

بریده کتاب سلوک عاشورایی (7):

عزت الهی بدون چاشنی محبت نیست، او قلب مرا که اشرف ابعاد وجودی من است تسخیر کرده.
تسخیری ارزشمند است که هم دوام داشته باشد هم حقیقی باشد و هم درونی باشد، یعنی دلم را برده باشد.
ص۵٣

بریده کتاب(8):

انسان وقتی بر دیگران سلطه واقعی پیدا می کند که ارزشمند ترین ابعاد وجودی آنها یعنی قلوبشان را تحت تصرف در آورد. اگر کسی بر قلوب استیلا یابد عزیز شده است.
ص۵۴

بریده کتاب(9):

ما مالک حقیقی اعمال و کارهایی هستیم که انجام می دهیم. چون ما موجد اعمالمان هستیم، ما خالق اعمالمان هستیم و آنها را به وجود می آوریم. من هر عملی که انجام می دهم، آن را خلق می کنم و ان عمل مخلوق من است.
ص۶١

بریده کتاب(10):

حرکت امام حسین علیه السلام از مکه یک حرکت فطری بود، که حرکتی همسو و هماهنگ با سازمان وجودی انسان است. چون حق با فطرت آدم همسو است و انسان از عمق وجودش یعنی با دلش از باطل گریزان است.
ص٧٩

بریده کتاب(11):

حکومت استیلای بر ابدان است و در سایه آن بدن ها کنترل می شود. ولی عزت استیلای بر ابدان نیست، استیلای بر قلوب است، که حکومت حقیقی همین است.
ص٧۶

مرتبط با کتاب سلوک عاشورایی

بیشتر بخوانیم…

خرید کتاب امیر من: داستان هایی کوتاه و با قلمی زیبا، درباره امام حسین (ع)

بیشتر ببینیم…
برای دیدن یک معجزه آماده ای؟

کتابدوست
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *