کتاب دوران شیرین نامزدی : دانستی هایی از دورانی تکرار نشدنی

کتاب دوران شیرین نامزدی

نویسنده: ابوالقاسم حسنی

انتشارات نورالزهرا

بریده کتاب:

یکی از آموزه های اخلاقی دو جانبه در روابط بین همسران، احترام و تکریم یکدیگر است. یعنی همان طور که زن وظیفه دارد به شوهر خود احترام بگذارد و شأن و منزلت او را به عنوان مرد خانواده حفظ کند، مرد نیز متقابلاً همین وظیفه را دارد و این، از سفارش های اسلام به هر دو طرف است.

ص۲۷

بریده کتاب(۲):

دوران عقد و نامزدی، بهترین دوران برای رفتارها و گفتارهای عاشقانه است که همین رفتار ها، باعث جذب محبت و استحکام روابط آن ها و به جای گذاشتن خاطرات شیرین برای زندگی مشترک آن ها می شود.
سرودن شعر با اسم و مشخصات همسر و یا نوشتن جملات ادبی برای او، این احساس را ایجاد می کند که همسرش شیفته و عاشق او گردد و همین، باعث افزایش عشق و علاقه به هم می شود. نوشتن نامه های پرمحبت و عاشقانه تأثیر بسزایی در گرمی روابط در دوران عقد دارد. لازم نیست در نامه نگاری حتماً دختر و پسر از هم دور باشند، بلکه مهم احساسی است که به وسیله قلم بر روی کاغذ پیاده می شود و مخاطب با خواندن آن به وجد می آید.
گاهی دختر و پسر در کنار هم نشسته‌ اند و یا در حضور خانواده هستند و نمی توانند با زبان و کلام، عشق و علاقه خود را به همسر ابراز کنند. در این جا می توان با نوشتن یک جمله عاشقانه و ارسال آن از طریق پیامک به همسر، احساس درونی خود را به او بیان کرد.
گاهی با دستکاری شعرهای بزرگان و یا جایگزین کردن اسم همسرتان در آن شعر، علاوه بر ایجاد یک محیط فرح انگیز و شاد برای همسرتان، رابطه خود را با او استحکام می بخشید.
ص۳۷

بریده کتاب(۳):

در دوران عقد، دختران و پسران انتظار دارند هر چه از همسرشان می‌ خواهند برآورده شود؛ در صورتی که این کار ممکن نیست و باید قبول کنند که محدودیت موجود از طرف خانواده ها و عرف جامعه و یا مسائل دیگر، مانع برآورده کردن خواسته‌ های طرف مقابل می شود. مثلاً دختر از همسرش انتظار دارد بعد از تعطیلی دانشگاه، همسرش به دنبال او بیاید و این برای همسر او ممکن نیست؛ چرا که در آن ساعت در مغازه و محل کار خود یا در ماموریت است.
متاسفانه در بیشتر مواقع دختر و پسر با شنیدن کلماتی نظیر «نه»، «نمی خواهم»، «نمی توانم» و… تمام این کلمات را به معنای طرد شدن، تلقی می‌ کنند. در حالی که این ها پیام‌ های مهمی هستند که به وسیله آن ها می توان با همسر خود همدلی و همراهی کرد و همین، سبب گرمی در روابط زوجین می شود. ولی اگر آن «نه» را به خود گرفته و ناراحت شوند، ممکن است بدون آن که بفهمند در ضمیر طرف مقابل چه می گذرد، از او رنجیده خاطر شوند و روابط سردی بین آنان حاکم شود. در حالی که اگر خود را جای دیگری گذاشته، احساسات و نیازهای او را هم درک کنند، می توانند بفهمند که چرا وی در جواب خواسته ها و نیازهایش جواب «نه» را گفته است.
صفحه ۳۸

بریده کتاب(۴):

خرج کردن پول، هنرمندی و مهارت خاصی می طلبد که اگر کسی از این هنر بی بهره باشد، مسلّماً نمی تواند در آینده وسایل رفاه خود و همسرش را فراهم کند. خرید وسایل ضروری، پرهیز از ریخت و پاش و هزینه های غیر ضروری و نیز پس انداز برای زندگی مشترک، از جمله این مدیریت ها و برنامه ریزی هاست.
ص۵۹

بریده کتاب(۵):

برای داشتن یک رابطه مداوم و با شور و نشاط، باید زن و شوهر به سرگرمی های متنوعی بپردازند. افراد می توانند با ایجاد فعالیت های متنوعی چون: رفتن به کوه، سینما، پارک، مسافرت های زیارتی و سیاحتی، دادن هدیه های متنوع در تاریخ های خاص (قطعا منظور هدیه های بزرگ و گران قیمت نمی باشد)، برگزاری مراسم دو نفره خلاق که می تواند شامل بازی های رایانه ای، کارتی، ورزش های مشترک و… باشد، هیجان و سرزندگی را به زندگی خود و همسرشان هدیه بدهند.
نکته مهم این که تا حد امکان سهم تلوزیون را در خانه کم تر کنند؛ زیرا باعث سردی روابط می شود.
ص۶۱

بریده کتاب(۶):

متاسفانه مقایسه همسر خود با دیگری، یکی از مهم ترین عوامل سردی روابط در دوران عقد می باشد. همه افراد اعم از دختر و پسر، وقتی ببینند همسرشان آن ها را با فردی دیگر مقایسه کرده، سرخورده و تحقیر می شوند و همین امر، باعث دلخوری و ناراحتی و اختلاف بین آن ها می شود. مسلما حساسیت زنان در هنگام مورد مقایسه قرار گرفتن، بیشتر از مردان است و زودتر ناراحت شده، اعتماد به نفس خود را از دست می دهند. در بسیاری از موارد زمانی که از طرف همسرشان مورد مقایسه قرار می گیرند، افسرده و غمگین می شوند و اثرات آن تا مدت ها و گاهی تا آخر عمر، در قلب و خاطره آنان باقی می ماند.
گاهی فردی که مورد مقایسه قرار می گیرد، برای دفاع از خود، مقابله به مثل کرده، او نیز همسرش را با شخص دیگری مقایسه می کند و این رفتار به بگومگو و دعوا و منازعه تبدیل می شود و کار را برای زوجین سخت می کند.
ص ۷۷

بریده کتاب(۷):

یکی از معضلات بزرگ هر ارتباطی، به ویژه ازدواج، این است که فرد با چشمی بسته، طرف مقابل خود را فردی کامل و بی عیب تصور کند. اگر چه این تصور به دلیل آرمان خواهی و یا آرمان بینی او

مرتبط با کتاب دوران شیرین نامزدی

بیشتر بخوانیم...

خرید کتاب دوران شیرین نامزدی

بیشتر ببینیم…

افسانه های عشق

کتابدوست
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *