کتاب خشت اول مسئولیت : چگونه یک فرزند مسئولیت پذیر داشته باشیم؟؟؟

کتاب خشت اول مسئولیت : چگونه یک فرزند مسئولیت پذیر داشته باشیم؟؟؟

کتاب خشت اول مسئولیت
نویسنده
: ابوالفضل ابراهیمی
انتشارات: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)

معرفی:

بهترین هدیه والدین به فرزندانشان آشنا ساختن آنان با مسئولیت های جاری زندگی است؛ چراکه با شناخت وظایف طبیعی زندگی و انجام مسئولانه آنها زمینه موفقیت های بعدی و کسب اعتماد به نفس در ایشان فراهم می شود.
آنان با شانه خالی نکردن از مسئولیت ها به شهروندی محترم تبدیل می شوند و می توانند با دیگران روابطی سازنده داشته باشند.
به فرموده مولا علی علیه السلام:
((هیچ پدری هدیه ای بهتر از تربیت نیکو به فرزندش نداده است.))

بریده کتاب:

برخی والدین تاثیر رفتار و گفتار خود را با زیاد گویی به تأخیر می‌اندازند و کودکشان را «حرف نشنو» می کنند. همین که برخورد شما با دعوا، سرزنش و غر زدن همراه شود، اثر یادگیری از پیامدها از بین خواهد رفت؛ حتی مبارزه‌ای برای جلب توجه بین شما و کودکتان آغاز می شود. با فرزندان در موقعیتی صحبت کنید که خودتان حالتی دوستانه دارید و آنان به شنیدن علاقه‌ مندند. هنگامی که روش نتایج طبیعی و منطقی را به کار می ‌برید، صحبت ‌های خود را به کمترین حد برسانید و کار را با عمل پیگیری کنید.
خشت اول مسئولیت، ص ۵۶

بریده کتاب(۲):

از نکته های اساسی در تربیت فرزندان آن است که والدین افزون بر در نظر گرفتن نیازهای کنونی کودک، او را برای تشکیل زندگی آینده و پذیرش مسئولیت های آن آماده کنند. اگر چنین نکنند، کودکانشان افرادی سست عنصر، بی اعتماد به توانمندی خویش، متوقع و گریزان از مسئولیت ها بار می آیند. همچنین ممکن است پیوسته شغل خویش را به بهانه دشوار بودن یا ناتوانی در پذیرش امر و نهی های مافوق تغییر دهند.

بریده کتاب(۳):

برای کودک خود بازی هایی در جهت مسئولیت های بعدی او طراحی کنید. والدین می توانند برای کودک بازی هایی ترتیب دهند که از طریق آنها کم کم نگرش ها و عادات لازم درباره انتظارات از وی به وجود آید. با گذشت زمان این فعالیت های بازی گونه می تواند هرچه بیشتر منظم شود و بخشی از مسئولیت های کودک به شمار آید.

بریده کتاب(۴):

نباید بی ثباتی با انعطاف پذیری یکسان دانسته شود. انعطاف پذیری به این معناست که والدین دوست دارند و می توانند برای دستیابی به هدفی ثابت، از روش های متنوعی استفاده کنند و چنانچه روشی نتیجه بخش نبود، روش دیگری را بیازمایند. لیکن بی ثباتی به این معناست که والدین اغلب ناهشیارانه هدف ها را تغییر می دهند؛ برای مثال: وظیفه کودک را خودشان انجام می دهند، چراکه سریع تر و آسان تر است؛ به بهانه هایی مثل ناتوانی، بی مهارتی و… که کودکان برای فرار از مسئولیت می آورند، تن می دهند؛ وظایف کودک را انجام می دهند تا کودک دوستشان داشته باشد یا دیگران را آزرده خاطر نکند؛ قابلیت های کودکان را دست کم می گیرند و دلشان برای آنان می سوزد.

بریده کتاب(۵):

در بیشتر خانواده های امروزی شمار فرزندان اندک و توجه الدین به رفاه آنان افراطی است. بسیاری ازاین خانواده ها از واگذاری مسئولیت به کودکانشان به بهانه هایی واهی چون اذیت شدن فرزندان، رسیدگی بیشتر به تحصیل و مهارت هایی چون کلاس های زبان و مهارت های هنری و ورزشی خود داری می کنند. پدر و مادرهایی که برای فرزند خود هر کاری می کنند به او فرصت تجربه کردن و به دوش گرفتن مسئولیت ها را نمی دهند.

بریده کتاب(۶):

مراد از مسئولیت پذیری آن است که فرد افزون بر در نظر گرفتن خواست ها و احساسات خویش، به خواست ها و احساسات دیگران نیز توجه کند. آنگاه بتواند با تصمیم گیری مناسب در چهارچوب هنجارهای اجتماعی و انتظارهای معمول، درست انتخاب کند؛ انتخابی که هم سلامت جسمی و روانی وی را برآورده کند و هم به نیازها و احساسات دیگران صدمه نزند.

بریده کتاب(۷) خشت اول مسئولیت:

با افزایش سن کودکان، آنان زمانی مسئولیت های خود را به طور مطلوب انجام می دهند که مسئولیت هر عضو خانواده پیشتر طی فرایندی عادلانه مشخص و از سوی اعضای خانواده پذیرفته شده باشد؛ نه اینکه اعضای خانواده به طور آنی تصمیم بگیرند هر کس چه کاری انجام دهد.

بریده کتاب(۸):

یکی از پایه های اصلی دین داری مطلوب، پاسخ مسئولانه به وظایفی است که هر انسان در برابر خداوند خود، انسان های دیگر و حتی طبیعت دارد. یک فرد دین دار معتقد است که مسئولیت همه رفتارها و افکار خویش را باید بر دوش بگیرد و اینها همه در سرنوشت او تاثیر گذارند. از نظر دین مقدس اسلام، هر فرد در هر موقعیت مسئولیت هایی دارد که اگر در انجام آنها کوتاهی کند مؤاخذه خواهد شد.

بریده کتاب(۹):

برای کودک خود بازی هایی در جهت مسئولیت های بعدی او طراحی کنید. والدین می توانند برای کودک بازی هایی ترتیب دهند که از طریق آنها کم کم نگرش ها و عادات لازم درباره انتظارات از وی به وجود آید. باگذشت زمان این فعالیت های بازی گونه می تواند هرچه بیشتر منظم شود و بخشی از مسئولیت های کودک به شمار آید.

بریده کتاب(۱۰):

کودکان باید بیاموزند که اوضاع همیشه بر وفق مرادشان نیست و اگر نتوانند محدودیتی را تغییر دهند، می توانند آن را تحمل کنند؛ می توانند بدون این که بجنگند، از دیگران «نه» بشنوند.
خشت اول مسئولیت، صفحه ۲۹

بریده کتاب(۱۱):

فرزند شما نباید کارهای خانگی را تنبیه بپندارد. شما نیز از این که برای تنبیه او را به انجام این کارها مجبور کنید، بپرهیزید. کارهای خانگی از لوازم جاری و ضروری زندگی اند که افراد برای پیشبرد اهداف عالی خانواده باید آن ها را به خوبی انجام دهند. در برابر می توانید بگویید این کارها به توانایی هایی نیاز دارد که شما آن توانمندی ها را دارید. بنابراین به منزله عضوی از خانواده مشارکت شما ضروری است.
خشت اول مسئولیت، ص ۷۲

بریده کتاب(۱۲):

گاه رفتار والدین با کودک مسئولانه نیست. در چنین مواردی صادق باشید و در صورت نیاز معذرت خواهی کنید. حتی اگر لازم است با انجام دوباره آن، اشتباه خود را جبران کنید.

به یاد داشته باشید کسی که به راحتی از انجام کار اشتباهش عذرخواهی می ‌کند، به طور تلویحی نشان می دهد که مسئولیت عملی را که انجام داده پذیرفته است؛ یعنی با دلایل ساختگی کارش را توجیه نمی کند و گناه خود را به گردن دیگران یا رویدادهای کنترل نا پذیر نمی ‌اندازد.
خشت اول مسئولیت، ص۶۱

 

مرتبط با کتاب خشت اول مسئولیت 👇🏻👇🏻👇🏻

بیشتر بخوانیم…
کتاب آداب و آفات تربیت کودک و نوجوان : پاسخی جامع به نیاز تربیتی مخاطبان

بیشترتر بخوانیم..
کتاب کودک مسواک: داستانی شیرین و آموزنده راه حلی برای مسائل دشوار تربیتی

کتابدوست
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *