کتاب تقوا حکمت اخلاص تزکیه : آشنایی با چند مفهوم کلیدی اخلاق

کتاب تقوا حکمت اخلاص تزکیه : آشنایی با چند مفهوم کلیدی اخلاق

کتاب تقوا حکمت اخلاص تزکیه
نویسنده: علیرضا پناهیان
بیان معنوی

بریده کتاب:

خدا خود بساط رمضان را برای ما گسترده است و خودش هم از ما تشکر می کند. گویا ما کار فوق العاده ای کرده ایم که دستورات ساده او را انجام داده ایم. تازه اگر ایمانمان هم با تقوا تقویت شود و با رمضان او به فضایل اهل تقوا آراسته شویم، هنر نکرده ایم. هر چه هست، از اوست و هر چه به دست می آوریم نیز به لطف اوست.

بریده کتاب(۲):

روزه، به خاطر رفع موانع وصال، عامل لذتی عمیق و حلاوتی عاطفی در روزه دار عاشق می شود، که احساس نزدیک تر شدن به معشوق و بوی پیراهن یوسف را برایش به ارمغان می آورد. اگر کسی توانسته باشد به مقام عشق به ربّ ودود برسد، لابد چنین لحظات سرمست کننده ای را در رمضان به سهولت احساس می کند، و البته بقیه دوستان خدا هم تا حدودی می توانند بفهمند آنها چه عالم قشنگی دارند.
ص۲۶

بریده کتاب(۳):

روزه زکات است، پاک کننده است. هر چند این پاکی را از جسم آغاز می کند، ولی به سرعت آن را به روح هم سرایت می دهد، و کم کم روح را از بدی ها خلاص می کند. این یعنی اخلاص، همان ثمره پربهانه روزه.

بریده کتاب(۴):

امیرالمومنین (ع) فرمودند: “هرچه حکمت افزایش پیدا کند، شهوت کمتر می شود.” و نیز فرمودند: “شهوت و حکمت یک جا گرد نیاید”، که به رابطه معکوس حکمت و شهوت تصریح می کند.
گرسنگی کشیدن عموماً در به دست آوردن حکمت موثر است، تا چه رسد به این که در جریان روزه، رنج گرسنگی بر انسان هموار شود که مطمنا موثر تر خواهد بود.
حالا چه رابطه ای میان گرسنگی و حکمت وجود دارد؟ پاسخش بر می گردد به ارتباط معکوسی که بین ابعاد مادی و معنوی انسان وجود دارد و تعارضی که بین پرداختن به ابعاد حیوانی و انسانی وجود دارد. این یک واقعیت است که هر کس به حیوانیت که تماماً به بعد مادی انسان مرتبط است، بپردازد، از پرورش روح و رسیدن به کمالات معنوی باز می ماند و نمی توان هم زمان به فربه کردن هر دو بعد وجود پرداخت.
ص۷۱

بریده کتاب(۵):

تقوا محل جمع همه خوبی ها و ترک همه بدی هاست؛ هم چنان که آخرین رسول خدا (ص) می فرمایند: “تقوا پیشه کن، که تقوا پیشگی، جمع همه خوبی هاست”. و همچین فرموده اند: “تقوا پیشه کنید که در آن جمع همه عبادات خوب است”.

بریده کتاب(۶):

اگر تقوا در گستره زندگی دشوار به نظر می رسد و نیاز به قدرت خاص معنوی و روحی دارد، همین پرهیز در برنامه مشخص و محدود روزه، بسیار شدنی تر و شیرین تر می نماید. صیام با ترک کمی از دنیا، نه تنها خود از حقیقتی خاص برخودار است، بلکه به عنوان اسوه و نمادی برای ترک همه بدی های دنیا، می تواند تعلیم دهنده و تربیت کننده باشد.

مرتبط با کتاب تقوا حکمت اخلاص تزکیه

بیشتر بخوانیم…
چگونه یک نماز خوب بخوانیم؟ : ویژگی های یک نماز دلچسب.

بیشتر ببینیم…
علامت اخلاص حاج قاسم

 

 

namakketab
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *