کتاب تربیت خانواده در سیره نبوی : فرمایشات و عملکردهای پیامبر ناظر به نهاد خانواده

کتاب تربیت خانواده در سیره نبوی : فرمایشات و عملکردهای پیامبر ناظر به نهاد خانواده

کتاب تربیت خانواده در سیره نبوی
نویسنده: محمدرضا شرقی
انتشارات: موسسه ‌انتشارات‌ امیرکبیر، شرکت ‌چاپ ‌و نشر بین‌الملل

خلاصه:

در این کتاب از مباحث قبل از ازدواج یعنی انگیزه های ازدواج و نتایج داشتن هر انگیزه بحث شده و راهکارهایی برای شناخت انگیزه طرف مقابل و معیاری برای درست یا نادرست بودن انگیزه ها در اختیار مخاطب گذاشته شده تا شالوده زندگی درست بنا شود و در ادامه برای داشتن زندگی با نشاط راهکارهای خوبی ارائه شده است.

معرفی:

با چه معیاری ازدواج کنیم و چطور از معیارهای حقیقی طرف مقابل آگاهی پیدا کنیم؟ تدابیری جهت تقویت و نشاط خانواده که کمک به داشتن محیطی صمیمی بین افراد خانواده می کند که ما را به داشتن خانواده ای مطلوب نزدیک کرده که خود، مقدمه ای برای تربیت مطلوب و فرزندان شایسته است.

بریده کتاب:

وجود تعدادی از ویژگی های اخلاقی، رفتاری و شخصیتی در جوانان، به آنها اعتبار بیشتری بخشیده و موجب جلب اعتماد در همسرانشان در حیطه نیازهای روحی و روانی خواهد شد. از جمله ویژگی های مذکور می توان به وقار و متانت، بردباری و خویشتن داری، سعه صدر و بزرگ منشی، تدبیر و عقلایی بودن اشاره کرد.
تربیت خانواده در سیره نبوی، صفحه ۵۸

بریده کتاب(۲):

انگیزه ها نه تنها قادرند بیانگر خواسته های فعلی انسان ها باشند، بلکه می توانند چشم انداز های آینده را نیز ترسیم کنند. زیرا هر فرد در اقدام به ازدواج، علاوه بر جستجوی منافع خویش در زمان حال، در پی آن است که آینده زندگیش را نیز حدودی پیش بینی کند.
تربیت خانواده در سیره نبوی، صفحه ۷۲

بریده کتاب(۳):

نتیجه شناخت گرایش ها و تعلقات همسر، تفکیک علایق منطقی و غیر منطقی، احترام به علایق منطقی، برآورده کردن بخش مقدور آنها، نفوذ در شخصیت همسر و تحول بخشیدن به اوست.
تربیت خانواده در سیره نبوی، صفحه ۸۴

بریده کتاب(۴):

شناخت نیازهای اساسی (روانی) همسر، آرامش خاطر، سلامت روانی، موفقیت در مدیریت زندگی، اعتمادسازی متقابل و تفاهم پایدار را به همراه دارد.
تربیت خانواده در سیره نبوی، صفحه ۸۳

 

بریده کتاب(۵):

امام حسین (ع) می گوید که پدرم درباره رفتار پیامبر اسلام (ص) با همنشینان خود رسول اکرم فرمود: «گشادرو و خوش اخلاق و نرم خو بود و مردم را هم از سه چیز باز می‌داشت: سرزنش دیگران، عیب جویی و جستجو در اسرار دیگران.»
تربیت خانواده در سیره نبوی، صفحه ۸۷

 

بریده کتاب(۶):

شناخت ضعف ها و کاستی های همسر:
الف) مواجهه با موارد جزئی: تعامل و چشم پوشی
ب) مواجهه موارد کلی: آغازی برای تغییر، بازگشت به نفس خویش (کشف ضعف های درون خویش)، تلاش برای ترمیم کاستی ها در خود و همسر، بهره‌گیری از روشی مشفقانه، مثبت و در خلوت، ایجاد زمینه در همسر برای دگرگونی، حرکت به سوی تحول، تفاهم و پایداری.
تربیت خانواده در سیره نبوی، صفحه ۸۹

 

بریده کتاب(۷):

در بخشی از این نامه امیرالمومنین به مالک اشتر آمده است: «پس در مشکلات از خدا یاری جوی و درشت خویی را با اندک نرمی بیامیز. در آنجا که مدارا کردن بهتر است، مدارا کن و در جایی که جز با درشتی کار انجام نگیرد، درشتی کن. پر و بالت را برابر رعیت بگستران. با مردم گشاده روی و فروتن باش.»
تربیت خانواده در سیره نبوی، صفحه ۱۴۶

مرتبط با کتاب تربیت خانواده در سیره نبوی

بیشتر بخوانیم…
کتاب الگوهای خانواده اخلاقی : ترسیم سیمای خانواده اخلاقی در…

بیشتر ببینیم…
اثر معنوی زن بر مرد بیشتر هست!

namakketab
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *