کتاب تحکیم پیوند زناشویی : بررسی روند تکاملی بنیان خانواده و روابط صحیح زوج‌ها

کتاب تحکیم پیوند زناشویی
مؤلفان: احمدرضا محمدپور، فهیمه لواسانی، محمدکاظم عاطف وحید
انتشارات آهنگ قلم

بریده کتاب:

اولین و مهم ‌ترین مانع برای رشد یک ازدواج موفق، تخیلات و رویا پردازی ها در مورد ازدواج است. ساختن قصر بلورین و نوشتن رمان های عاشقانه در ذهن و غرق شدن در تخیل های غیر واقعی مانع از این می شود که افراد بتوانند جنبه های مثبت زندگی مشترک خود را ببینند. در نتیجه، این احساس نارضایتی و تضاد بین شرایط واقعی و ایده آل را به همسر خود منتقل می کنند که این خود موجب واکنش‌ های متقابل از همسر می شود. مقایسه همسر با افراد دیگر به ویژه با قهرمانان داستان های تخیلی و فیلم های تلویزیونی که در مقابل دریافت دستمزدهای کلان نقش همسر ایده آل و زندگی مشترک بدون دغدغه را به تصویر می کشند منجر به نارضایتی از زندگی مشترک شده و این نارضایتی موجب انتقاد از همسر و تحقیر های مستقیم و غیر مستقیم او می‌ شود. (تحکیم پیوند زناشویی، ص۵۲)

 

بریده کتاب(۲):

صرف انرژی زیاد برای فکر کردن در مورد کاستی های همسر خود باعث خواهد شد که شما نتوانید در مورد خصوصیت های مثبت و جالب همسرتان توجه کنید، خصوصیت هایی که دیگران ممکن است آرزو کنند که کاش همسر آنها دارای آن ویژگی ها بود. یک راه موثر برای رها شدن از انتظار های غیر واقعی در مورد همسرتان توجه و تمرکز روی ویژگی‌های مثبت اوست. (تحکیم پیوند زناشویی، ص۵۴)

بریده کتاب(۳):

تشویق و تمجید، احساس تعلق به هم و رشد فردی را در یکدیگر تقویت می کند. سعی کنید از همسر خود تعریف کنید. روزی یک بار و یا دو روز یک بار این کار را انجام دهید. به کارهای او توجه کنید و مواردی را پیدا کنید که قابل تمجید باشد و قبلاً به آنها اشاره نکرده ‌اید. دقت کنید که تمجید های شما واقعی و صادقانه باشد. اگر این تمجیدها از روی صداقت نباشد، تبدیل به تعارف خواهد شد و در نتیجه مورد قبول فرد واقع نمی شود، و حتی ممکن است به عنوان تمسخر تلقی شود. در این صورت نه تنها اعتماد همسرتان از شما سلب خواهد شد، بلکه ممکن است منجر به تعارض بین شما و همسرتان شود.
تعریف و تمجید واقع بینانه به این موارد می ‌انجامد:
1. اعتماد به نفس همسرتان افزایش خواهد یافت.
2. همسر شما بیشتر احساس خواهد کرد که از او قدردانی می شود.
3. شما خودتان نیز بیشتر احساس ارزشمندی خواهید کرد.
4. به همسرتان بیشتر احساس علاقه خواهید کرد.
5. نسبت به هم بیشتر احساس نزدیکی خواهید کرد.
(تحکیم پیوند زناشویی، ص۷۲)

 

بریده کتاب(۴):

به حرف های همسرتان با دقت گوش کنید. حرف او را قطع یا نفی نکنید، فکر اورا حدس نزنید (ذهن خوانی) و نگویید: «میدونم چی میخوای بگی دیگه». فقط برداشت و درک خود را از نقطه نظرهای همسرتان بیان نکنید. به یاد داشته باشید یک فرد بالغ می تواند صبر و تحمل و گوشی شنوا داشته باشد و وسط حرف همسر پریدن شخصیت نابالغ و بچه گانه شما را نشان می دهد. (تحکیم پیوند زناشویی، ص۴۴)

بریده کتاب(۵):

گذشت و عفو عنصر اصلی استمرار و استحکام پیوند زناشویی و لازمه ی یک زندگی رضایت بخش است. بنابراین اگر مایل هستید پیوند زناشویی خود را حفظ کرده و روابط خود را تحکیم ببخشید و زندگی مشترک رضایت بخشی داشته باشید، باید بتوانید که از رفتارها و گفته های اشتباه یکدیگر چشم پوشی کنید و گذشت داشته باشید. (تحکیم پیوند زناشویی، ص۱۱۵)

مرتبط با کتاب تحکیم پیوند زناشویی

بیشتر بخوانیم…
آیین همسرداری در زندگی حضرت فاطمه(س) : زندگی شیرینی با مطالعه و عمل به این کتاب

بیشتر ببینیم…
چطور اخلاق همسرمون رو نرم کنیم؟!

namakketab
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *