نقد کتاب تولستوی و مبل بنفش

نقد کتاب تولستوی و مبل بنفش

نویسنده: نینا سنکویچ

 

خلاصه

زنی که خواهر عزیزش مرده است، برای رهایی از این غم و اندوه ۳ سال راه های مختلف مثل سفر، موسیقی، تفریح، شنا، محبت دیگران و غیره را امتحان می کند، اما به آرامش نمی رسد. نهایتا تصمیم می گیرد به مدت یک سال هر روز یک کتاب بخواند. این کار را با موفقیت انجام می دهد و بعد از یک سال به این نتیجه می رسد که واقعا کتاب خواندن او را به آرامش رسانده است. او در صفحات کتاب، در مورد تک تک کتاب هایی که خوانده، حرف می زند.

 

نقد

_ سبک زندگی غربی در تمام کتاب به صورت پررنگ وجود دارد؛ مثل نوع خوراکی که این روزها همه را تشویق به ترکش می کنند به خاطر سرطان و چاقی، موسیقی، مشروب، سگ و گربه، روابط و غیره.

_ نویسنده جملات اثرگذاری از کتاب های مختلف، من جمله از شخصیت های امریکایی نقل می کند، که تماماً ریشه دینی دارد و در اسلام هم مطرح شده است. اما چون مخاطب ما آگاهی ندارد، به آن شخصیت ها علاقه پیدا می کند، نه به دین مبین اسلام.

_  در بسیاری از کتاب‌ هایی که نقل می کند، مفاهیمی وجود دارد که تماماً بیانگر تفکر غرب گرایانه است. مثلاً بعضی از کتاب ها درباره اشخاصی است که از کشورهای مختلف با مشکلات و زجرهای فراوانی مواجه بوده اند و برای فرار از این وضعیت مصیبت بار، به آمریکا پناهنده می شوند و این مهاجرت برایشان پر از امنیت و آرامش می شود! یا کتاب های تاریخی که در مورد کشورهایی است که قبلا مستعمره کشورهای اروپایی بوده اند. اما اصلاً نمی گوید مثلاً مردم نیجریه یا آنگولا یا ویتنام، توسط چه کسانی شکنجه شده اند و به قتل رسیده اند! فقط می گوید اینها مرده اند یا شکنجه شده اند! انگار مثلا بلای آسمانی سر اینها آمده و اروپایی های وحشی هیچ نقشی در این قتل و کشتار نداشته اند.

_شخصیت اصلی کتاب که مادر ۴ پسر است و اتفاقا یک خانواده موفق و خوشبخت را مدیریت می کند، توضیح می دهد که قبل از ازدواج با همسر کنونی اش، ۶ بار عاشق شده و با هر کدام هم مدتی و تا حدودی رابطه داشته، ولی نهایتاً فهمیده که نمی خواهد با آنها ازدواج کند! بالاخره با همسر کنونی اش ازدواج کرده و بسیار هم خوشبخت و آرام و در حال رشد هستند! علاوه بر این، می گوید پدر و مادرش هم ۶ سال با هم رابطه داشته اند و بعد ازدواج کرده اند. در حالیکه روانشناسان غربی خودشان اذعان می‌کنند روابط ازاد چه آسیب‌هایی زده است و…

_ البته نکات مثبت مثل همدلی، کمک به یکدیگر، ارزش داشتن خانواده، فرزندآوری و فرزندپروری درست، تشویق شدید به کتابخوانی و نکات مثبت دیگری در کتاب وجود دارد.‌ اما خواننده، همه آن نکات منفی را هم که در موارد قبل اشاره کردیم، در کنار نکات مثبت می پذیرد که خیلی راحت در آینده تبدیل به باورها و رفتارهایش می‌ شود، که خیلی خطرناک است!

مرتبط با نقد کتاب تولستوی و مبل بنفش

بیشتر بخوانیم…

نقد رمان صد سال تنهایی : رمانی فوق العاده از دوران پنهان انسان های غربی و آمریکایی

بیشتر ببینیم..

نقد رمان صد سال تنهایی

کتابدوست
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *