من عشق مخاطب خاص : راهکارهای تشخیص عشق‌های قلابی و ویژگی‌های عشاق واقعی

من عشق مخاطب خاص : راهکارهای تشخیص عشق‌های قلابی و ویژگی‌های عشاق واقعی

من عشق مخاطب خاص
نویسنده: محمد داستانپور
انتشارات حدیث راه عشق

بریده کتاب:

بعضی از اندیشمندان بزرگ ما، مثل ابوعلی سینا و فارابی معتقدند که محبت مقدم بر عشق است. بعضی نیز عکس این نظریه را معتقدند؛ یعنی می گویند، اول عشق است و بعد محبت. از نظر من احتمال دارد که هر دو نظر درست باشد. محبت را دو عشق همراهی می کند: یکی عشق پیش از محبت و یکی عشق بعد از محبت. از لحاظ روان شناختی، احساسی که به طرف مقابل پیدا می کنیم، دو لایه دارد:

لایه نخست آن هیجان است و لایه دومش احساس. عشق پیش از محبت مربوط به لایه نخست است که “شیفتگی” نامیده می شود و عشق مربوط به لایه دوم که بعد از محبت شکل می گیرد، “عشق” نام دارد. واژه عشق “عفیف” نیز که گاهی به نوعی از رابطه گفته می شود، مصداق همین لایه دوم است، شبیه علاقه حضرت امام به همسرشان که این را می شود از نامه ای که در تبعید برای همسرشان نوشته اند، فهمید. این نامه پر از جمله های عاشقانه است.

بریده کتاب(۲):

شیفتگی های بیمارگونه پیش از محبت از طریق حواس ایجاد می شوند؛ مثل شنیدن صدای طرف یا ‌دیدن خط او. ماده اصلی این گونه عشق ها تخیل است. در این حالت فرد با دیدن چهره یا حالتی خاص در صورت و رفتار طرف مقابل، که قدیمی ها به آن عشوه و کرشمه می گویند، یا حتی شنیدن صدای او و گاه شنیدن وصف او، بدون این که او را ببیند یا صدایی از او بشنود، شروع می‌ کند به خیال پردازی و به اصطلاح انیمیشن سازی بر اساس ویژگی های ظاهری او.

سرعت شیفتگی های بیمارگونه پیش از محبت به حدی زیاد است که حالت انفجاری دارد. در این حالت شخص ره صدساله را یک شبه طی می کند و وقتی میزان دلبستگی و حال خراب او را می بینی و از او می پرسی مگر چه مدت است که با هم آشنا شده اید، زمان کوتاه آشنایی آن ها تعجب شما را صد چندان می کند.

مثلا در نمونه ای، پسری پس از گذشت دو ماه از شروع کلاس های دانشگاه ، به شدت عاشق دختری شده بود. به او گفتم که شما در مدت دو ماه این قدر عاشق شدی؟! گفت: “دو ماه که زیاده، من در همان هفته اول، طوری کشته مرده او شدم که می خواستم سرم را هم برایش بدم.”

– شما که در این دو ماه این طور عاشق شدی، می دونی بعدا چه بلایی سرت میاد؟ بعدا هم، به همین راحتی از این دختر متنفر میشی.
ص۶۸

بریده کتاب(۳):

عاشق دروغین توقع دارد که هر وقت زنگ می زند، معشوق در هر موقعیتی به او جواب دهد. هیچ کاری مانند درس خواندن، همراهی با خانواده و… نباید برای او از پاسخ دادن به تلفن مهم تر باشد. در سخت ترین موقعیت، مانند روزهای امتحان و… اگر به معشوقش بگوید که بیا با هم بیرون برویم یا به همراه من برای خرید بیا، معشوق بیچاره حق ندارد بگوید درس دارم، الآن حوصله اش را ندارم، پدر و مادرم به من شک می کنند، احتمال دارد آبرویم برود و….

مدعی دروغین همیشه به معشوقش می گوید: «اگر می خواهی شایستگی و لیاقت عشق من را داشته باشی، یا به زبانی محترمانه تر این که اگر می خواهی عشقت را به من اثبات کنی، باید این طور باشی، باید این کار را انجام بدهی و…

عاشق دروغین به طرف مقابل به عنوان برده و اسیری نگاه می کند که هر چه عاشق می خواهد، باید بپذیرد. تا وقتی به همه خواسته هایش پاسخ مثبت داده می شود، همه چیز خوب است؛ ولی امان از روزی که “نه” در کار بیاید، چهره زیبا و مهربان این عاشق دلباخته، به شدت برافروخته می شود و زبان نرمش به تیغ بسیار تند و برنده تبدیل خواهد شد و درخواست های همراه با ملاطفتش، به تهدید های خشن و بی پرده و تبدیل می شود. عاشق واقعی هیچ گاه می تواند معشوقش را تهدید کند؟
ص۸۹

مرتبط با کتاب من عشق مخاطب خاص

بیشتر بخوانیم…
من و پنج وارونه : آگاهی لازم برای پیشگیری از بیگاری عاطفی(عاشقانه ی عاقلانه)

بیشتر ببینیم..
عشق

namakketab
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *