دشتبان: یک کتاب جهانی

دشت­بان ، نویسنده: احمد دهقان ،  انتشارات: نیستان

دشت­بان، یک کتاب جهانی است داستان نوجوانی خاصه ی ایران نیست. اگر ترجمه شود خیلی راحت می ­تواند داستان یمن باشد، نوجوانی سوریه، آوارگی عراق، بیابان­گردی افغانستان و …. نویسنده می­ خواسته بخشی از مصیبت تاریخ ایران را بگوید و مظلومیت و … را به تصویر بکشد،

اما کفایت می­ کند؛ هر کشوری که جنگ را تجربه کرده است اسم شخصیت­ های داستان را جا به جا کند آن وقت است که می­ بیند چقدر با حال و روز جنگ­ زدگی­ش همراه است.

توصیف فضا و شخصیت­ ها، در حدی است که تو را با قهرمانان داستان همراه می­ کند و با آن ها برای زنده ماندن و اسیر شدن و نجات دیگران به تلاش وا می­ دارد.

داستان آوارگی خانواده ­ای که در جنگ عراق سر به کوه می­ گذارند و غارنشین می­ شوند. سرمای هوا، گرسنگی، کودکان مظلوم، پدری که همراه رزمندگان می­ شود، مادری که باردار است و … و مقاومت و روحیه و انرژی عجیبی که در این خانواده دیده می­ شود. طوری که در تمام داستان با اینکه دائم درد دارد و رنج­ ها را می­ گوید، اما خواننده به خاطر روحیه­ ی عجیب خانواده، حس می­ کند که از امیدش به زندگی و جنگیدنش با مشکلات خسته و ناامید نمی­ شود و می­ داند که پیروز میدان است.

این کتاب در مقابل تمام کتاب­ های خارجی که یأس و خستگی و سردرگمی بشر غربی، آمریکایی را نشان می ­دهد و فضا کاملا مأیوس کننده است، برهان و دلیل خوبی بر حقانیت انسان­ هایی است که متفاوت می ­اندیشند، متفاوت زندگی می­­کنند و حتی متفاوت می ­میرند.

به نوجوانان و بزرگان توصیه می ­شود مقایسه­ ای بین این کتاب و دیگر کتاب­ های خارجی نقد شده در این سایت انجام بدهند تا این تفاوت را به وضوح ببینند.

برای مقایسه قسمتی از نقد کتاب «انسان ها،هیچ جا خانه نمی شود» را بخوانید که در آن نویسنده می­ خواسته نمایی از آغاز خلقت آدم را هم به تصویر بکشد با برهنگی و خالی بودن ذهن بشریت….، برای همین قهرمان داستان را لخت و عور وارد صحنه دنیا می­ کند، در حالی که گم گشته و در به در است تا این که با پلیس مواجه می­ شود و در خانه­ اش کنار همسرش ساکن می­ شود و پس از آن کم کم به همه چیز مسلط می­ شود، در حالی که نویسنده نه علم درستی از خلقت و نه درک درستی از چرایی خلقت دارد و دقیقا مثل خودشان تمام افراد را در معامله ­ی جنایت­ ها، خیانت­ ها، شکم بارگی­ ها و لذت­ های انسان غربی می­ گذارد و داستان را جلو می ­برد.

خواندن نقد کتاب «انسان ها، هیچ جا خانه نمی شود» به طور کامل

namakketab
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *