داستانی شیرین ،با درون مایه فکری: دختران آفتاب

معرفی:
جوان های امروزی با سوال ها و افکار جدیدی روبرو هستند که نیاز جدی به تفکر دارد. گفت و گوهای مطرح شده در کتاب و بحث هایی که بین اشخاص داستان این کتاب شکل می گیرد،  طوری گیراست که رها کردن کتاب موجب پریشانی خاطر خواهد شد. شاید نه به همه اما به بیشتر سوال های جوان های دغدغه مند جواب های مناسب و منطقی می دهد.

خلاصه:

داستان کتاب در حین برگزاری یک اردوی ده‌ روزه‌ ی دخترانه‌ ی دانشجویی از دانشگاه تهران اتفاق می‌ افتد که به‌ قصد زیارت امام رضا «علیه‌ السلام» راهی مشهد شده‌اند. راوی داستان دختری است به نام مریم که به‌ دلیل بی‌ توجهی مادر به محیط خانه در اثر توجه شدیدش به کار در بیرون از منزل و ایجاد گسست خانوادگی، دچار روحی رنجور و ناآرام شده است و تصمیم می‌ گیرد برای تنبیه والدینش هم که شده، چند روزی آن‌ ها را بی‌ خبر رها کند. به ذهنش می‌ رسد که فرار کند، اما خوب که فکر می‌ کند می‌ فهمد آدم این کار نیست. در همین موقع، یاد اطلاعیه‌ی اردوی زیارتی دانشگاه می‌ افتد و بدون معطلی ساک مختصری آماده می‌ کند و خود را به جمع زائرین می‌ رساند. فاطمه که یکی از مسئولین برگزارکننده‌ ی اردوست، با اخلاق خوش و آرامش و با وجود فقدان صندلی خالی، موجبات هم‌سفر شدن مریم با آن‌ها را فراهم می‌کند. او در طی سفر با همدلی و همراهی که با احساس بچه‌ها دارد، از بروز جدل و درگیری‌ های لفظی بین آن‌ ها جلوگیری می‌ کند و با استفاده از مطالب مرجع و مستند، به بحث‌ ها جهت مثبت می‌ دهد.
این کتاب گفت‌ و گو های تربیتی و نقد های اجتماعی و شوخی جمع‌ های خانوادگی و محفل‌ های مختلط زنانه و مردانه درباره‌ی مسائل زنان است.
کتاب برای والدین رفع‌کننده‌ ی برخی گره‌ های ذهنی در روابط عاطفی‌ شان با همسرشان است و همچنین کلید های خوبی از نیازهای تربیتی فرزندان را در اختیارشان قرار می‌دهد و برای فرزندان و به‌ ویژه دختران، آگاهی و ترسیم فضای آینده و پیش‌ رو را به دست می‌ دهد.

تقریظ رهبر معظم انقلاب بر این کتاب:
پس از نزدیک سه سال توانستم در این روزها ایام شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) این کتاب را بخوانم.
در میان کتاب‌های داستانی که هدفش طرح مسائل فکری است، این بهترین کتاب از نویسنده‌ای ایرانی است. طرح کلی داستان و درون مایه‌های داستانی آن خوب و شیرین است.
حرف‌ها هم قوی و منطقی است. اتفاقاً پیش از این، کتابِ:… را خوانده‌ام. آن قوی‌تر است. ولی با توجه به برخی ملاحظات (عمدهً بهره‌برداری نکردن از عامل جنسی در کتاب حاضر) در این کتاب، هنر بیشتری به کار رفته است. باید ترویج شود. تنها نقطه ضعف آن ذکر مشخصات استادِ فاطمه است در فصل آخر کتاب.
معرفی کتاب با یه کلیپ جالب:

بریده ای از کتاب:
«چند قدم دیگر رفتم و دوباره برگشتم به‌ سمت فاطمه.
– فاطمه جان!
سرش را بالا آورد اما این‌بار نگاهش غریبه بود!
– التماس دعا، فاطمه جان!
– محتاجیم به دعا!
دیگر معطل نکردم و خودم را به کفشداری رساندم. میان دو نیروی متضاد گیر کرده بودم. یکی مرا به درون می‌کشید و دیگری به بیرون هل می‌داد. نگاهی به برگه‌ی زیارت عاشورا کردم. سعی کردم بفهمم فاطمه کجا را می‌خواند. احساس کردم که حتی صدایش را هم می‌توانم بشنوم.
– الهم اجعنی فی مقامی هذا ممن تناله منک صلوات و رحمت و مغفره.
کفش‌ها را گرفتم. کفش‌های خودم را گذاشتم روی زمین تا پایم کنم. دوباره صدای فاطمه آمد. صاف و شفاف!
– الهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد.
رویم را برگرداندم به‌سمت صدا. صدای مهیبِ شدیدی زمین و زمان را به هم ریخت. یا فاطمه‌ی زهرا! احساس کردم چیزی جلوی صورتم منفجر شد. موجی از گرما از روی سروصورتم گذشت. چشم‌هایم سوخت و گوش‌هایم تیر کشید. بی‌اختیار فریاد زدم: یا فاطمه‌ی زهرا! تازه بعد از آن بود که فهمیدم صدای انفجار از توی حرم بوده است… به یاد خواب دیشب افتادم. آتش! فاطمه!…»

همه تون، متوجه شدین که ثریا گفت: به خاطر اینکه هر جا میریم تحویلمون بگیرن، مسخره مون نکنن. من می خوام بگم که فقط این ثریا نیست که چنین طرز فکری داره، همه مون همین طوریم! در اصل این یه فرهنگ غلط در جامعه بود که این فکر رو در زن ها و دخترها به وجود آورد که خوبی و برتری فقط توی قشنگی و زیور آلات و لباس های شیکه. (صفحه ۴۶)

namakketab
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *