آسمان شیشه ای نیست: حکایت شک و تردید جوانی که بین دو راهی است، حواسمان به خودمان نباشد…ترک می خوریم؛ هر چند که با اشتباهمان آسمان ترک نمی خورد…آسمان همیشه صاف است.

آسمان شیشه ای نیست: حکایت شک و تردید جوانی مذهبی که بین دو راهی میگذاردش، ترکش می اندازد ولی همچنان آسمان صاف، صاف است است.

آسمان شیشه ای نیست : مرتضی انصاری

معرفی:

آسمان آسمان است؛ صاف و سالم. چه برای پسر داستان چه برای دختران داستان؛ آن ها اگر حواسشان به خودشان نباشد…ترک می خورند؛ هر چند که با اشتباهشان آسمان ترک نمی خورد… آسمان همیشه صاف است.

بریده کتاب(۱):

نمی دانست چرا همیشه زن های روبرو و طرف دیگر ایستگاه به نظرش زیباتر می آمدند. شاید به این خاطر که دست نیافتنی تر بودند. اگه کسی به مریم نگاه کنه واین جوری فکر کنه ناراحت نمیشی؟ ازترس اینکه مرد دیگری در مریم حتی به اندازه یک نگاه شریک شود؛ نگاهش راقطع کرد ولی ذهنش بازهم دست از سراوبرنداشت.
– یعنی اگر مریم نبود، حق داشتی به هر زنی که خواستی نگاه کنی؟

بریده کتاب(۲):

بدون اینکه سرش را بالا بیاورد، شروع به گذاشتن ظروف باقی مانده در سینی ای کرد که کسی برایش بالا نگه داشته بود. نمی دانست چرا تصورمی کرد که نگه دارنده سینی، خاله است. به همین خاطر از غذا و دستپختش تعریف می کرد، امّا تعجب می کرد که معمولا خاله جواب تعارف های او را می دهد ولی این بارسکوت کرده است … پارچ دوغ را که برداشت، چون سنگین بود، سرش را بالا آورد تا درجای مناسبی از سینی بگذارد. به یکباره مریم را دید و نفسش بند آمد. برای لحظه ای به یکدیگر نگاه کرده و انگار که دیگر توانی نداشته باشد، پارچ را که فقط تا لبه سینی آورده بود همان جا گذاشت. با بهم خوردن تعادل سینی، مریم نتوانست سینی را نگه دارد و پارچ برگشت و دوغ بود که ریخت روی موها و صورتش واز پشت یقه داخل پیراهنش شد.

بریده کتاب(۳):

گاهی قبل از نماز از خودش می پرسید که چرا نماز می خواند؟ و با وجود این همه شک و تردید، آن را حداقل برای مدتی کنار نمی گذارد؟ و همیشه با مطرح شدن این سوال نوار جواب های آماده و تکراری به ذهنش می رسید: « تا پایت در یک طرف جوی محکم نشده، پای دیگرت را برندار. چقدر نماز نخواندن بهت کمک می کند؟ میشه همه شک ها رو با این روش برطرف کرد؟ چرا در چنین مواقعی فقط کنار گذاشتن دین به ذهن افراد میرسه؟ و به طرف دیگر فکرنمی کنند که مثلاً برای مدتی کارهایی که شک هایشان را دامن می زند انجام ندهند؟…

کتابدوست
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *