کتاب بازی را جدی بگیرید : با بچه ها باید بچه بود… باید بازی را زندگی کرد

کتاب بازی را جدی بگیرید : با بچه ها باید بچه بود... باید بازی را زندگی کرد

کتاب بازی را جدی بگیرید
نویسنده: علی محمد صالحی
انتشارات: امام خمینی

بریده کتاب:

امروزه در روانشناسی کودک می گویند: با بچه ها باید بچه بود. بهترین راه مشارکت در بازی آن است که پدر و مادر با کودکان خود، متناسب با سطح فکری و زبانی شان با عبارت و واژه هایی که معانی آنها را می فهمند، سخن بگویند. به بیان دیگر، طوری با آنان رفتار کنند که گویا خود نیز کودک اند؛ چنان که حضرت رسول اکرم (صل الله علیه و آله) فرموده اند:

«مَنْ کانَ عنده صبی فَلْیتَصابَّ له» ؛ «هر که کودکی دارد، باید با وی رفتاری کودکانه داشته باشد.»
چون با کودک سرو کارت فتاد
پس زبان کودکی باید گشاد (بازی را جدی بگیرید، ص۳۶)

بریده کتاب(۲):

از بازی برای پرورش و رشد مهارت های اجتماعی کودکان به شکل گسترده ای می توان استفاده کرد. در بازی‌های گروهی و مانند آن کودک سازش اجتماعی، همکاری، همدلی و وفاداری، تحمل عقاید مخالف ، گذشت و توانایی تاثیر گذاری و نفوذ در دیگران را می‌آموزد.

کودک در خلال بازی محیط اطراف خود را کشف می کند؛ نخستین گام ها را برای اجتماعی شدن بر می دارد؛ مشارکت با گروه را فرا می گیرد و چگونگی تاثیر گذاری بر دیگران و تاثیر پذیری را می آموزد. کودکان در بازی می آموزند که چگونه می توانند از سوی افراد گروه پذیرفته شوند؛ به میزان توانایی های لازم برای موفقیت در گروه پی ببرند؛ و با چگونگی استفاده از توانایی های دیگران برای رفع نیازهای خود آشنا می شوند. (بازی را جدی بگیرید، ص۱۵)

بریده کتاب(۲):

علاقه کودک به بازی، نشانه سلامت اوست و اگر کودکی بازی نکند، باید به سلامت او مشکوک شویم و در اندیشه درمانش باشیم. انسان به حرکت و جنبش نیاز دارد، و بازی بخش مهمی از این نیاز است.

هر فرد برای رشد ذهنی و اجتماعی خود به اندیشیدن نیاز دارد و بازی، خمیر مایه این اندیشه است. آمادگی جسمی و روحی برای رویارویی با مشکلات، بخشی از فلسفه بازی کودکان است. بنابراین، هرچه گسترده تر، پیچیده تر و اجتماعی تر باشد، کودک مصونیت روانی بیشتری می یابد. کشف دنیای اطراف، بخش دیگری از فلسفه بازی است. کودک حس کنجکاوی خود را از این راه ارضا می کند. (بازی را جدی بگیرید، ص۹)

بریده کتاب(۳):

در روایتی آمده است: حضرت محمد (صل الله علیه و آله) با یاران از محلی می ‌گذشتند. کودکان را در حال خاک ‌بازی دیدند. برخی یاران خواستند آنان را از بازی کردن بازدارند. پیامبر فرمودند: «بگذارید بازی کنند که خاک محل پرورش کودکان است.»

چرا خاک ‌بازی برای کودکان مفید است؟

پژوهشگران می‌ گویند: تماس با باکتری ‌های مفید خاک، به سبب تقویت دستگاه ایمنی بدن، مانند دارو های ضد افسردگی، در بهبود روحیه افراد مفید است.
ایجاد محیطی به کلی ضدعفونی شده و عاری از میکروب برای کودکان، می ‌تواند سبب تضعیف دستگاه ایمنی بدن آنان و آماده ساختنشان برای دچار شدن به بیماری ‌های گوناگون شود. (بازی را جدی بگیرید، ص۸۴)

بریده کتاب(۴):

مهم‌ ترین ویژگی بازی ‌های رایانه‌ ای، حالت جنگی بیشتر آن هاست، و این که فرد برای رسیدن به مرحله بعدی بازی، باید با نیرو های به اصطلاح دشمن بجنگد. پرونزو (۱۹۹۱) پس از تحلیل محتوایی ۴۷ بازی مشهور ویدئویی، گزارش می ‌دهد که چهل بازی مضامین پرخاشگرانه و تنها هفت بازی مسائل غیر پرخاشگرانه در بر داشتند. استمرار چنین بازی‌ هایی، کودک را پرخاشگر و ستیزه ‌جو بار می‌ آورد؛ به گونه ‌ای که می‌ کوشد با زور و تهاجم به خواسته‌ هایش برسد.

مجید قادری، مدیر مرکز سرگرمی‌ های سازنده کانون پرورش فکری می‌ گوید: «خشونت و سکس، مهم‌ ترین متحرک ‌هایی‌ اند که در طراحی جدید ‌ترین و جذاب‌ ترین بازی‌ های رایانه ‌ای به حد افراط از آن ها استفاده می‌ شود. چهره‌ های معروف هالیوود که در فرهنگ ما انسان‌ هایی ضدارزش و غیراخلاقی ‌اند، در این بازی‌ ها به صورت قهرمان‌ های شکست‌ ناپذیر جلوه ‌نمایی می‌ کنند.» (بازی را جدی بگیرید، ص۶۹)

مرتبط با کتاب بازی را جدی بگیرید

بیشتر بخوانیم….
بازی های عسلی و عسل های بدلی : یک بازی خوشمزه، عجییییب شیرین می کند زندگی را

بیشتر ببینیم…
.دخترت رو خوشحال کن.

نمکتاب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *