در جستجوی ثریا: داستان یک نابغه بی نظیر ایرانی خواندنی ست.

در جستجوی ثریا: داستان یک نابغه بی نظیر ایرانی خواندنی ست.

در جستجوی ثریا
نویسنده: عبدالرسول کشمیری
بازنگری: سعید عاکف
انتشارات: ملک اعظم

معرفی:

دانشجوی بسیااااااااار شیطون و شوخ و البته نابغه فنی مهندسی!..
که در دوران دانشجویی اش استاد میشه و فقط پروژه های ملی میپذیره!
با وزارت خونه ها‌ کارمیکنه وحقوق های عالی هم بابت پروژه های محشرش میگیره..
با تمامِ استعداد بی نظیر و عملکرد عالیش در رشته و دانشگاه..
احساس میکنه یه چیزی این وسط کمه وهیچ کدوم از اینا روحش رو اغنا نمیکنه..
اینجوری میشه که یه تصمیم حیرت انگیز میگیره!..!!…!!

این کتاب در ادامه تحلیل های بسیار دقیقی از اثر عمل تک‌ تک انسان ها بر جامعه داره، و خیلی عالی به این سوالا جواب میده:
اگر این نظام اسلامیه پس چرا انقدر مشکل داره و‌کشورهای بی دین انقدر پیشرفته تر ازما هستن؟ چرا اون بالا همه دارن میخورن و این پایین مردم از گشنگی می میرن؟؟
ادامه اش: و صدها سوال دیگه درمورد وضعیتِ الان جامعه ما و مشکلاتی که همه باهاش درگیریم… عالی جواب میده.. عالی تحلیل میکنه.. مغز آدم رشد میکنه!

در جستجوی ثریا اثری از عبدالرسول کشمیری با تصحیح و بازنگری سعید عاکف، در سال ۱۳۹۶ توسط انتشارات ملک اعظم و در ۳۲۸ صفحه منتشر شده است.

نویسنده کتاب، با خاطراتی شیرین از دوران کودکی تا دانشجویی شروع میکند و پس از این که مخاطب را با حدود شخصیت خود اشنا کرد، به بیان سیر تحول شخصیتش میپردازد

رسول کشمیری این مقدمه را برای این اورده که مخاطب مملوس تر درک کند که او هم زمانی مانند تمامی ادم های معمولی فکر میکرده و در ادامه با چند کلمه حرف حساب مخاطب را پایبند میکند.

چند کلمه حرف حسابی که شاید خواندنش شما را هم مثل رسول کشمیری از این رو به ان رو کند.

بعضی وقت ها یک فکر حسابی دانشجوی نابغه و شر و شیطان و بی دغدغه رشته برق را به طلبه ای در پی حقایق بی بدیل تبدیل میکند.

نویسنده این کتاب با بیان به قول خودش «ده موضوع بنیادین» به خوبی توانسته مخاطب را بدون خسته کردن با حجم عظیمی از اطلاعات و حقایق روبرو کند.

خلاصه:

عبدالرسول جوان تیزهوش و رتبه دورقمی کنکور در اوج موفقیت­ های علمی و پروژه­های نان وآب دار، سیر کاریش را عوض می­ کند. در ابتدای کتاب خاطراتش را می­ گوید و از صفحه ۱۰۰ به بعد دغدغه ­های فکری و آسیب ­شناسی  دارد…

بریده کتاب:

نامه ی یکی از نویسندگان و روزنامه نگاران زن آمریکایی به زنان مسلمان لبنان در سال ۲۰۰۶:
اکثر ما شاد نیستیم… میلیون ها نفر از ما دارو های ضد افسردگی مصرف می کنیم از شغل هایمان متنفریم و شب ها بخاطر مردهایی که می گفتند دوستمان دارند، ولی حریصانه از ما سو استفاده می کنند و می روند گریه می کنیم.

بریده کتاب(۲):

آری عجیب است اما به ذهن خطور می کند که تو هر چند تحت بمباران، اما از ما خوشحال تری چرا که تو هنوز زندگی طبیعی یک زن را داری… در غرب هم تا دهه ۱۹۶۰ این چنین معمول بود تا اینکه به وسیله دشمنی مشترک بمباران شدیم از طریق وسوسه.
ما با مهمات واقعی بمباران نشدیم بلکه با فساد اخلاقی و نیرنگ آلود و زیرکانه از طریق وسوسه بمباران شدیم.

بریده کتاب(۳):

ما زنان غربی شستشوی مغزی شده ایم که باور کنیم که شما زنان مسلمان مورد ظلم واقع شده اید اما حقیقتاً این ما هستیم که مورد ظلم واقع شده ایم. برده ی مدهایی هایی هستیم که پستمان می کنند. نسبت به وزن و انداممان عقده ای شده ایم و گدای محبت مردهایی هستیم که نمی خواهند رشد فکری یابیم و مسئولیت پذیر باشیم. در اعماق وجودمان می دانیم که سرمان کلاه رفته است.

بریده کتاب(۴):

ریشه تمام بدبختی های ما ضعفمون در عرصه علوم انسانی و نداشتن علم بومی در این عرصه است و ریشه تمام پیشرفت های اروپا و آمریکا پیشرفتشان در علوم انسانی و داشتن علم بومی در این عصر است. علم ترجمه ای در همه ی عصرها خطرناک است… علم ترجمه ای در عصر علوم مهندسی و پزشکی غالباً فیزیک جامعه را خراب می کند اما در عصر علوم انسانی روح حاکم بر جامعه در واقع ویندوز جامعه را خراب می کند و همه چیز را بهم می ریزد.

بریده کتاب(۵):

پروتکل شماره ۱۳ یهود: برای آنکه مردم را مشغول کرده باشیم، هر روز مشکلات جدیدی برای آنها به وجود می آید تا آن ها را از فکر درباره مسائل اساسی باز دارند. هر روز صفحات جراید و مجلات را از مسابقات فوتبال و بسکتبال و کشتی آزاد و … پر خواهیم کرد تا بدین وسیله مغز ملت را در تفکر به این مسابقات مشغول سازیم.

بریده کتاب(۶):

من از کودکی دنبال بازی و ولنگاری بودم و این تیپ کارا یه شخصیت کاذبی برا من ساخته بود، یک دنیای مجازی و یه هدف مجازی برام ساخته بود و دنبال هیچ وپوچ بودم. اصلاح اون شخصیت مثل این می مونه که یه آدم خیلی خیلی کثیف رو ببرن حموم. طبیعتاً این آدم با یه شامپوی بدن تمیز نمی شه؛ بلکه برای بردن چرک ها، باید محکم به بدنش کیسه بکشن…ص۱۰۰

بریده کتاب(۷):

یکی از بستگان که از کانادا اومده بود می گفت: اونجا وقتی بچه مدرسه می ره، هر روز بهش می گن: ببینم بابات که تنبیهت نکرده؟ مامانت که بهت توهین نکرده؟ اگر بهت چیزی گفتن، بگو تا ازشون شکایت کنیم.. یه شماره خیلی سر راست هم به بچه ها میگن که حفظ کردنش خیلی ساده ست. اگر پدری فرزندش رو تنبیه کنه، حتی اگه یه کوچولو و خیلی آروم بزنه پشت دستش، فرزند با این شماره تماس می گیره و میان پدر رو مجازا می کنن. درحالی که این پدر تمام وجودش رو حاضره برا این بچه فدا کنه و تنبیه اون برای رشد و پیشرفت خود فرزنده…
این بلا رو سر بچه درمیارن… درنتیجه این بچه هیچ وقت انسان سازنده و مفیدی برای جامعه ش نمیشه… ص۱۷۸

بریده کتاب(۸):

خطای رفتار یک عالم، تا اعماق تاریخ در میان یک ملت یا حتی یک تمدن باقی می مونه، هر خرابی و جنایتی که هر حکومتی در طول تاریخ مرتکب شد، فقط و فقط با حمایت برخی از اندیشمندان اون حکومت صورت گرفت و اگر غیر از این می بود موج اعتراضات و اعتصابات مردم، حکومت رو فلج می کرد. ص۱۱۶

مرتبط با در جستجوی ثریا 👇🏻👇🏻👇🏻

بیشتر بخوانیم…
آرزوهای دست ساز : ماجرای شکل گیری یک شرکت دانش بنیان در قالب رمانی جذاب

بیشتر ببینیم…
صحبت‌های رائفی‌پور پیرامون انحصار علم

کتابدوست
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *